handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig med frukosten!!!


Wixner
2002-05-07, 16:11
Har börjat deffa nu och vill ha hjälp med frukosten!

För närvarande så är min frukost:
1.5dl Havregrynsgröt och 10 ml ginsana (ginseng) och vatten. under resten av dagarna så är det Ripped Fuel och Duet Fuel från Twinlabs som gäller.

Klaga inte på mina tillskott, flr jag kan inte få tag på andra.. (Vill inte beställa fr. Internet)

JJ
2002-05-07, 16:16
Mer protein kanske. Ägg?

mangs
2002-05-07, 16:22
Om du bara kan få tag i Twinlabs sortiment så rekommenderar jag dig att använa Triple whey fuel. Ett Vassleprotein som fungerar OK. Visserligen Koncentrat men ändå.

Wixner
2002-05-07, 17:24
Mer ägg var det.. Tänkte köra på det i morgon.
Är för närvarande onyttig och äter en glass...huuuga =)

Mangs->Så vitt jag förstått det så är Triple whey fuel ett viktökande protein. Jag fick även en rekommendation av en kontaktperson på Twinlab i Sverige att ta just Ripped Fuel och Diet Fuel för extrem fettförbränning vid just löpning.

Minimjölk
2002-05-07, 17:51
Du har nog fått det hela om bakfoten, Wixner. Att ta ett rent proteintillskott så som TWF under deff är att föredra om man på ett enkelt sätt vill få i sig tillräcklig mängd protein. Försök att få i dig minst 2 gram protein/ kg kroppsvikt.
Ta det gärna direkt på morgonen och efter träning , då tillsammans med dextropur.

Eller varför inte dricka minimjölk? :D

Wixner
2002-05-07, 17:58
Hmm...Såå...är inte Diet Fuel + Ripped Fuel dagligen tillräckligt med protein..?
Jaja vi får se om ett par veckor om det händer något!

Men jag vill ha mer tips på frukostar...
Mer (lätt / mini)mjölk alltså...
Ingen viktökar-frukost utan deff-frukost

King Grub
2002-05-07, 18:13
Allt som innehåller långsamma kolhydrater är bra, både till deff och viktökning. Det är det totala kaloriantalet som avgör om det är en bulk- eller deffrukost. Äter du en gigantisk mängd havregröt så blir det också en bulkfrukost. Om du tröttnar på gröten kan du ju variera med All-Bran.

Bra mat är bra mat, oavsett vad klockans visare pekar på. Om du är sugen på makaroner till frukost i stället för havregröt, så går ju det bra. :)

Abel
2002-05-07, 18:16
branflakes
lätt mjölk
1 protein drink??

Kör med detta och det funkar fint för mig!

King Grub
2002-05-07, 18:20
Havregrynsgröt med rivet äpple, kanel och mjölk, ett par ägg och en proteindrink är min favoritfrukost. Under bulk blir det fler ägg och grovbröd också.

Wixner
2002-05-07, 18:23
Okej... Här kommer mitt Dags-schema
10:00 Frukost (HavreGröt + Ägg + Mjölk + Ginseng)
12:00 Lunch (3 dl Diet Fuel i vatten + eventuell frukt)
14:00 Mellanmål (3 dl Diet Fuel i vatten + 3 kapslar Ripped Fuel)
15:00 Löpning (Minst 5Km ... ca 20Minuter + Ev promenad)
17-18:00 Middag (Pasta, Ris, Potatis, Kyckling, Fisk, Grönsaker + Ginseng)

Detta sker 4 ggr i veckan (Måndag, Tisdag, Torsdag och Fredag) Onsdagar har jag enbart fett-förbrännardag med följande specifikation:

10:00 Frukost (Samma som vanligt + 2 kapslar Ripped Fuel)
12:00 Lunch (Samma som vanligt + 2 kapslar Ripped Fuel)
14:00 Mellanmål (Samma som vanligt)
17-18:00 Middag (Samma som vanligt + 2 kapslar Ripped Fuel)

Finns det något man kan ändra och hur mycket kan denna kur göra på ca 3 veckor (Nuvarande lager)

OBSERVERA att detta började jag med Måndagen den 6:e maj så längden intensiviteten på löpningen kommer att öka avsevärt

[ 07 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Wixner ]

Minimjölk
2002-05-07, 18:30
Om du får i dig protein via pulver eller mat spelar ingen roll, bara du får i dig tillräckligt. Ett rent protein har fördelen att du får i dig rent protein och slipper kolhydrater m.m.

Den mängd jag skrev om tidigare gäller under en hel dag, inte per måltid ( om du missuppfattade mig innan). Räkna ut hur många gram protein du får i dig / dag.

Jag äter själv havregrynsgröt med kanel och socker på till frukost med minimjölk efter en timmes morgonpromenad. Det ger en bra start på dagen!

Minimjölk
2002-05-07, 18:37
Ät mer mat och oftare, speciellt direkt efter träning - din löpning. Kvällsmål är ett annat tips, se till att få i dig protein eller långsamma kolhydrater, då minimerar du att hamna i katabolt tillstånd dvs. nedbrytande tillstånd över natten. Försök dela upp dina intag på många mål under dagen.

Wixner
2002-05-07, 18:43
Tyvärr är det så att jag inte är någon mat-expert än ( :p ) och jag har inte tillgång till någon form av återhämtare (i pulverform då) Jag vet att jag måste föröka äta minst ett mål mat till per dag men jag vet inte hur jag ska kombiner allt annat... Kanske ska ta den sista Diet Fuel'en på kvällen och ersätta den vid 14:00 med någon form av Pasta/Tonfisk/Ägg-sallad.

Tyvärr så sätter ju ekonomin sina spår i just dieten...

Wixner
2002-05-07, 19:27
Suck. Blir förvirrad av dessa diet-tips...

Mitt nymoddade schema
10:00 Frukost (Havregrynsgröt + 1 Ägg + Mjölk + Ginsana)
12:00 Mellanmål (3dl Diet Fuel [vatten] + Ev. Frukt)
14:00 Lunch (Pasta + 2 Ägg [gulor] + 3 Kapslar Ripped Fuel)
15:00 Träning (Löpning [5Km+] Ev. Promenad)
16-16:30 [Största Problemet] Havregrynsdryck
17-18:00 Middag (Pasta, Potatis, Ris, Fisk, Fågel, Grönsaker + Ginsana)
20-21:00 Kvällsmål (3 dl Diet Fuel [vatten])

Mitt största frågetecken är om jag ska ersätta utblandningen av Diet Fuel med mjölk i stället för vatten och vad jag ska ta direkt efter träningen..

Jag hoppas verkligen att ni kan hjälpa mig med detta, för jag vill ju naturligtvis få ut det mesta av min träning

RussianLady
2002-05-07, 20:59
Wixner, det låter som väldigt mycket kolhydrater! :confused:

Abel
2002-05-07, 21:12
Får jag fråga vad du gör mellan 21.00 och 10.00? Går för lång tid mellan målen där, så om du sover så länge, så får du sluta med det!

Diet fuel blanda med vatten så du inte får i dig för mycket kolhydrater.

Direkt efter träning skall du ta ett vassle protein med snabba klohydrater ex, dextros!

Tänk på att äta mycket protein lite kolhydrater(långsamma) och rätt sorts fett. Vet inte hur mycket gröt/pasta/mjölk osv du tar vid måltiderna men tänk på mycket protein och lite kolhydrater så skall du lyckas!

[ 07 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Abel2000 ]

Wixner
2002-05-07, 21:22
RussianLady -> Det kanske det är. Som sagt så är jag ingen expert.. Ni får gärna hjälpa mig med upplägget. Tyvärr så kan jag inte införa några mer direkta tillskott, utan sådant som finns i kylskåpet. Vad är det som är mycket kolhydrater? Syftar du på middagen så är det en kombination av dessa, inte alla
:p

Abel2000 -> Jag är fruktansvärt morgontrött, men jag börjar faktiskt vakna tidigare nu med nya matvanor. Vad ska man kunna ta kring 8-8:30 för att få bästa resultat.

Vid diverse "dötid" så trycker man väl någon frukt eller 2...

[ 07 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Wixner ]

Lave
2002-05-07, 21:46
Antingen förskjut din mål en del, dvs så Du äter frukost om Du vaknar vid 8-830. Om Du däremot tänker lägga in någon form av träning (ex morgonpromenader) kan Du ta lite kaffe och ett vassleprotein (eftersom kroppen dels törstar efter protein då, plus att det motverkar ett ev. nedbrytande av muskler under promenader) + drick vatten, kroppen är ofta uttorkad efter natten.

Petrus
2002-05-08, 02:01
>Wixner,
Hur mycket pengar lägger du på dietfuel?
Jag menar; En burk kostar ca 300, och du käkar 6dl(!!!) pulver/dag. Burkarna är inte stora direkt... ;)
Jag kan gissa att en burk räcker till ca 4st 6-dl-port.
Vänligen,

Petrus

mangs
2002-05-08, 08:11
Just my Point Tinnermannen.
Lägg pengarna på ett renodlat proteinpulver. Att köpa bra kolhydrater i affären är billigare och lättare.

Wixner
2002-05-08, 08:44
Tinner -> Tja det är inte 6dl pulver, utan det är 2 skopor :) Det ska räcka i ungefär 10 dagar men jag kommer antagligen att inhandla mer så fort jag får pengar.

Men det jag tycker är skumt är att på det här forumet så rekommenderas andra produkter från Twinlabs, men twinlab skälv rekommenderade just dessa tillskott som jag käkar (Diet Fuel och Ripped Fuel) i kombination med fettförbränning och löpning...

Har även räknat ut att jag får i mig ungefär 2000kcal 123g protein (för lite, jag väger 75Kg) och 235g kolhydrat varje dag
är det för mycket eller för lite av något?
(Förutom Proteinet då?

z_bumbi
2002-05-08, 09:01
Wixner: Företag har konstigt nog en tendens att rekomendera de produkter som ger mest vinstmarginal... vet inte vad det beror på :)

Stocka ? Var ligger det ?

Wixner
2002-05-08, 11:31
Ursprungligen skickat av z_bumbi:
<STRONG>Stocka ? Var ligger det ?</STRONG>

Hehe... Stocka ligger ungefär 3 mil norr om Hudiksvall i Hälsingland... Södra Norrland =)

Wixner
2002-05-08, 11:33
Okej, men är inte Diet Fuel och Ripped Fuel bra att va vid fettförbränning / konditionsträning / deff?

Minimjölk
2002-05-08, 12:45
Jo,de är väl ok men har man ont om pengar är ett renodlat proteintillskott att föredra. Kolhydrater( långsamma) får man lätt i sig från vanlig mat tex. mjölk och pasta.

Om du vill lära dig mer om kost, läs igenom kostforumet här på Kolozzeum, titta på Pauluns hemsida alternativt köp en bok. ;)

Forest
2002-05-08, 12:46
Wixner, flytta frukost till 07.00 så hinner du lätt äta med bra mellanrum!

Wixner
2002-05-08, 21:06
Forest -&gt; Jag önskar jag kunde, men jag är så fruktansvärt morgontrött. Ska i alla fall tvinga upp mig 09:00 för en morgonpromenad innan frukosten. Vem vet, kanske jag blir "morgonpiggare" av denna kur...