handdator

Visa fullständig version : Schema Hjälp!


starneo1
2009-07-27, 14:25
Hej! Mitt namn är Daniel är 28år och har nu efter många år äntligen tagit mig till gymmet på riktigt...Lång historia kort,jag slutade röka och Har kört på gymmet nu ca 1år.

Jag hoppas att med träningen undvika många skador som är relaterat till mitt yrke som snickare. Min dröm på många år är att bli större och starkare än vad jag är idag. Jag tänker mer på Skogshuggartypen än den deffade bodybuildern men men det är på ett långsiktigt mål...

Dom närmaste åren har jag tänkt att bygga upp en grund och gå ner mina extra kilon som är mest centrerade till (öl)mag området.

Jag gillar gymmet och träningen men har insett att jag måste komma igång med konditionsträning. Då jag cyklar dagligen så kändes det naturligt att börja med Spinning :thumbup:

Mitt schema har sett ut ung såhär Dag1, Bröst,Biceps Dag2 Axlar,Tricpes Dag3,Rygg Dag4 Vila Dag5 Ben Dag6-7Vila Ungefär...

Det har fungerat bra men nu när jag kommer att köra mer Kondition så känns det som att jag borde göra ett nytt Schema då jag vill köra på hårt nu det kommande året :hbang:

Alla tips på scheman och andra trix tages emot med enbart glädje och lycka!

Tack på förhand!

Mvh Daniel

Info: 174cm, 78kg.

Turbo Rico
2009-07-27, 14:33
Jag är ingen expert på scheman men kan det inte vara idé att lägga in axlar på sina bröst dagar och/eller lägga till triceps då också? Att köra bröst enda dagen och dagen efter köra axlar kanske kan bli lite kaka på kaka? Var rädd om axlarna, dom kan lätt gå sönder.
Sen ska du kanske inte alltid kolla och lyssna på folk som tränar sen dom var tonåringar för du har, tyvärr, ett sämre utgångsläge som börjar hyfsat sent med styrketräning. Kan jag själv skriva under på som började med SL som 27-åring och OL som 30-åring, jag har ont överallt... en sak att bygga muskler men det är en sak att låta leder, ligament och muskelfästen hinna i kapp, det tar längre tid. Träna med omsorg.

vandelay
2009-07-27, 14:54
Känner igen mig i din situation, förutom att jag till på köpet har ett stillasittande jobb...

Har du tittat i sticky-tråden i den här delen av forumet? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Där listas ett par bra program (1-dagars, 2-dagars och 3-dagars). Jag har kört ett tag på 3-dagars varianten och tycker det funkar bra. Jag brukar köra de tre dagarna i rad och sen vila en eller två dagar. Skulle tro att man under "vilodagarna" kan slänga in konditionspass utan att det sliter fasligt på kroppen.

Lycka till!

starneo1
2009-07-27, 19:41
Har suttit och kollat på 3dagars Varianten (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454) och det ser intressant ut. Undrar nu hur mycket kondition man kan lägga in utan att "skada" styrketräningen?... hmm...

Turbo Rico
2009-07-28, 07:37
Har suttit och kollat på 3dagars Varianten (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454) och det ser intressant ut. Undrar nu hur mycket kondition man kan lägga in utan att "skada" styrketräningen?... hmm...


När du är ny på gymmet kommer du få styrkeökningar typ hur du än gör ett tag. Sen får du nog helt enkelt känna efter vad kroppen klarar av. Jag tror det är en liten vågskål mellan styrka och kondition, det är nog lite svårt att få både och fullt ut. Det ena tar ut det andra till viss del. Testa dig fram, folk funkar olika och folk har olika mål. Jag som är fet, lat, aldrig varit uthållig och aldrig haft bättre än 60 pulsslag i minuten har nu insett att jag inte kommer kunna skaffa nån bra kondis (och jag har verkligen försökt i många år) och därför satsar mer på styrkan och tar nån promenad ibland för att få lite flås bara. Promenaderna för mig tar inte bort nåt av styrketräningen men skulle jag ut och springa hade min benträning (kanske all styrketräning?) förmodligen gått helt åt helvete, så även mina knän.

starneo1
2009-07-28, 14:04
Hej! Man tackar för alla tips och svar! Har kommit fram till att använda 3dagars varianten som utgångspunkt och variera lite med övningarna. Konditionspassen kommer att läggas in under dom 4dagarna som man är "ledig" på. Jag återkommer med resultat om några månader. Mvh Danne

-Shut up and Squat :whipped::hbang: