handdator

Visa fullständig version : Resevaccination


sweetkarolina
2009-07-27, 09:34
Ska iväg och vaccinera mig om någon vecka och undrar om det finns nåt att tänka på, om nån här gjort det.
Blir man krasslig? Trött? Borde ja vila från träning?

Ska vaccinera mig mot Hepatit A+B, Gula febern och eventuellt Malaria. Får man ta allt på en gång tros?
Eller måste jag ränna till sjukan var o varannan dag... :smash:

snej
2009-07-27, 09:35
Nej vafan det är ett stick som du inte ens känner sen är det inget mer med det.

Hepatit A+B (om det är Twinrix iaf) tas i 3 ggr, 2 före resa och en 3e påfyllnadsdos ett halvår senare typ.

jakke
2009-07-27, 09:38
Ska iväg och vaccinera mig om någon vecka och undrar om det finns nåt att tänka på, om nån här gjort det.
Blir man krasslig? Trött? Borde ja vila från träning?

Ska vaccinera mig mot Hepatit A+B, Gula febern och eventuellt Malaria. Får man ta allt på en gång tros?
Eller måste jag ränna till sjukan var o varannan dag... :smash:

Vart ska du åka.
Det brukar normalt krävas några turer till kliniken som vaccinerar dig. Malaraia har jag alltid tagit tabletter för, man börjar någon vecka innan och slutar någon vecka efter.

sweetkarolina
2009-07-27, 09:44
Vart ska du åka.
Det brukar normalt krävas några turer till kliniken som vaccinerar dig. Malaraia har jag alltid tagit tabletter för, man börjar någon vecka innan och slutar någon vecka efter.

Jag ska till Peru den 1:a oktober.

Blir åtminstonde 2 turer för hepatiten då, men malariavaccinet blir jag inte riktigt klok på. Det var lite halv-rekommenderat men myggorna var visst snälla i Peru så jag tänkte höra med läkarn vad han tycker.
Drygt att knapra piller bara. Tar jag hellre en spruta.

Nitrometan
2009-07-27, 09:48
Glöm inte att köpa med dig Tamiflu.

De räknar med att H1N1 ska ha tagit fart i sydamerika då.

sweetkarolina
2009-07-27, 09:51
Glöm inte att köpa med dig Tamiflu.

De räknar med att H1N1 ska ha tagit fart i sydamerika då.

Aj fan. Sånt skit också, men va fan, lite influensa har väl aldrig dödat nån?

snej
2009-07-27, 12:39
Aj fan. Sånt skit också, men va fan, lite influensa har väl aldrig dödat nån?

Om du inte åker på en smaskig lunginflammation eller något annat också, då ligger du pyrt till.

Mental
2009-07-27, 12:41
Aj fan. Sånt skit också, men va fan, lite influensa har väl aldrig dödat nån?

Jodå, massor. Men att just du dör av just den här flunsan är väl kanske inte direkt en högodsare.

sweetkarolina
2009-08-03, 16:30
Aj fan. Sånt skit också, men va fan, lite influensa har väl aldrig dödat nån?

Ironi är tämligen bortkastat här verkar det som.


Liten uppdatering iaf, var och blev besprutad idag hos doktorn.

Fick Hepatit A+B och gul feber och som sagts inget speciellt med det. Sen utbrast en diskussion om thyfoid feber samt kolera, jag slog till på lite thyfoid feber vilket var värre. Sved redan under sticket och ömmar fortfarande duktigt i den axeln. Känns tom lite svullen. Lär inte bli axelträning på några dar är min prognos. Så jag kan avråda från att vaccinera sig mot thyfoid feber!
Ett blodtrycksfall fick jag också på köpet. :Virro

Ska tillbaks för Hepatit del 2 samt troligen kolera om en månad.

sunkan
2009-08-03, 16:39
jag har väll fått en ca 15sprutor sen jag började jobba inom FM och nu innan jag skulle till Afghanistan, vi fick iaf inte anstränga oss fysikt 24h efter vi fått twinerix, kolera och några andra. Vissa sprutor mådde jag verkligen skit efter iaf. Ont i axeln fick jag också. Men malaria medicin äter jag nu i tablettform varje vecka så där vet jag inte.

sweetkarolina
2009-08-03, 16:56
jag har väll fått en ca 15sprutor sen jag började jobba inom FM och nu innan jag skulle till Afghanistan, vi fick iaf inte anstränga oss fysikt 24h efter vi fått twinerix, kolera och några andra. Vissa sprutor mådde jag verkligen skit efter iaf. Ont i axeln fick jag också. Men malaria medicin äter jag nu i tablettform varje vecka så där vet jag inte.

Vilken jävla tur att det inte bara är jag som är vek då! :em:

sunkan
2009-08-03, 17:08
Vilken jävla tur att det inte bara är jag som är vek då! :em:

men gula febern är ju ändå värst. Jag har för mig att det var den iaf. Man får ju en lite don av sjukdomen så man mådde ju skit, fick kallsvettningar o.s.v.