handdator

Visa fullständig version : Hjälp med diet


Sweetlabolina
2003-08-22, 18:38
Har prövat att gå på diet men har lite bekymmer, tonfisk får mig att spy, är allergisk mot skaldjur och nötter. Dessutom är jag asdålig på att hålla koll på hur mycket av vardera fett/ protein och kolhydrater man ska få i sig. Proteinet är väl sådär med, ca 160g/ dag.
Det verkar som om vad jag än stoppar i mig så går jag inte ner i vikt, stannar på densamma och ökar i muskelmassa, men har en del fett jag vill bli av med ändå.
Någon som vet vart man hittar ett bra program för att lägga upp ett kostprogram?

Skåne
2003-08-22, 20:00
Förbrukar man fler kalorier än man får i sig ---> viktnedgång. Lågintensitetsträning innan frukost hjälper mycket :thumbup:

Axl
2003-08-23, 07:35
Originally posted by Sweetlabolina
Har prövat att gå på diet men har lite bekymmer, tonfisk får mig att spy, är allergisk mot skaldjur och nötter.

Själv så har jag inga problem att äta ris o tonfisk. Men det blir bra mycket godare om man blkandar i lök och ketchup till riset och tonfisken. Räcker gott och väl att blanda i tabasco i tonfisken också. Blir toppengott.

Och nej det är inte många som accepterar min kombination av ris o tonfisk med ketchup....:hbang: Men det blir godare...

Grahn
2003-08-23, 11:04
Det finns massor av saker annat än tonfisk att äta.

Du måste bestämma dig för vilken typ av diet som passar dig, räkna kcal och hålla koll på näringsfördelningen, iaf i början tills du lärt dig vad dina matvanor har för ungefärliga värden.
Tillskott som fiskolja och linfröolja kan med fördel användas, ett kaseinpulver ger lättilverkade mellanmål.

Kombinera denna striktare kosthållning med motion samt hård träning så kommer du sakta men säkert att gå ner i fettmassa.

definition
2003-08-23, 11:06
Originally posted by Axl


Själv så har jag inga problem att äta ris o tonfisk. Men det blir bra mycket godare om man blkandar i lök och ketchup till riset och tonfisken. Räcker gott och väl att blanda i tabasco i tonfisken också. Blir toppengott.

Och nej det är inte många som accepterar min kombination av ris o tonfisk med ketchup....:hbang: Men det blir godare...

KETCHUP!!! en som fattat att det är mumma till tonfisk :D
:kickass:

Sweetlabolina
2003-08-23, 14:17
Originally posted by Skåne
Förbrukar man fler kalorier än man får i sig ---> viktnedgång. Lågintensitetsträning innan frukost hjälper mycket :thumbup:

Det var ju just det som var bekymmret, vet man inte riktigt hur man ska räkna ut hur mycket man förbrukar så är det lika svårt att veta hur mycket man ska stoppa i sig eller hur?
Brukar gå ca 5 km på morgonen och sedan träna direkt efter det och gå lika långt på väg hem igen. Sedan äter jag frukost, havregrynsgröt, ägg och bananer för det mesta.

Sweetlabolina
2003-08-23, 14:19
Originally posted by Grahn
Det finns massor av saker annat än tonfisk att äta.

Du måste bestämma dig för vilken typ av diet som passar dig, räkna kcal och hålla koll på näringsfördelningen, iaf i början tills du lärt dig vad dina matvanor har för ungefärliga värden.
Tillskott som fiskolja och linfröolja kan med fördel användas, ett kaseinpulver ger lättilverkade mellanmål.

Kombinera denna striktare kosthållning med motion samt hård träning så kommer du sakta men säkert att gå ner i fettmassa.

Tack för det, motionen och träningen är det inga problem med som sagt. Tränar ca 50 min / dag fem dagar i veckan, och ingen fjollträning då utan rejält tungt. Promenader ca fem dagar i veckan på morgonen, oftast på väg till gymmet eftersom jag bor en bit ifrån det.

King Grub
2003-08-23, 14:33
Originally posted by Sweetlabolina


Det var ju just det som var bekymmret, vet man inte riktigt hur man ska räkna ut hur mycket man förbrukar så är det lika svårt att veta hur mycket man ska stoppa i sig eller hur?
Brukar gå ca 5 km på morgonen och sedan träna direkt efter det och gå lika långt på väg hem igen. Sedan äter jag frukost, havregrynsgröt, ägg och bananer för det mesta.

Om din vikt ligger stilla vid ett visst matintag i några veckor, så har du den där +-0 gränsen där. Därefter plockar du bort ca 500 kcal per dag, företrädesvis från kolhydrater, speciellt eventualla snabba sådana, och vips har du en fettminskning på 0.5 kilo per vecka.

Bryan
2003-08-23, 14:38
Som Grahn sa så MÅSTE du, åtminstone till en början, räkna på allt(totalt intag och fördelning). Hur du ska ligga kan du säkert hitta nånstans, men en chansning är att en tjej bör ligga runt 1500-2000. Om du inte minskar i kroppsfett så är det bara att dra ned kalorieintaget, men då måste du ju veta hur mycket du intar för att göra rätt.
Hur mycket du förbränner går att hitta via internet. Jag har själv använt en(förvisso säkert ungefärlig) omvandlare som jag hittade på internet. Jag tror att jag sökte på kalorieförbrukning.
Tänkt på att få i dig mycket protein, kanske något mer än 160g/dag(beror givetvis på din vikt).

Lycka till/

Bryan

yxmannen
2003-08-23, 15:25
Originally posted by Sweetlabolina


Det var ju just det som var bekymmret, vet man inte riktigt hur man ska räkna ut hur mycket man förbrukar så är det lika svårt att veta hur mycket man ska stoppa i sig eller hur?
Brukar gå ca 5 km på morgonen och sedan träna direkt efter det och gå lika långt på väg hem igen. Sedan äter jag frukost, havregrynsgröt, ägg och bananer för det mesta.

Att gå en mil och att köra ett styrkepass innan frukost låter för mig väldigt katabolt. Finns det någon anledning till att du gör så? Många har svårt att äta frukost men med den mängden träning så tror jag att det skulle kunna vara på sin plats att få i sig lite kolhydrater innan. Särskilt om du som du säger kör tunga pass.

King Grub
2003-08-23, 15:26
Originally posted by yxmannen


Att gå en mil och att köra ett styrkepass innan frukost låter för mig väldigt katabolt. Finns det någon anledning till att du gör så? Många har svårt att äta frukost men med den mängden träning så tror jag att det skulle kunna vara på sin plats att få i sig lite kolhydrater innan. Särskilt om du som du säger kör tunga pass.

Hoppsan, det såg inte jag. Nej, det är rena katastrofupplägget, och leder nog mest till muskelförlust.

Sweetlabolina
2003-08-23, 15:45
Att inte äta frukost innan träningen fungerar bäst för mig, har prövat både att äta lite, mycket och inte alls. Äter jag innan träningen så blir jag bara seg o då kan jag lika gärna låta bli. Har prövat träna eftermiddagar, förmiddagar, kvällar också men det funkar lika illa. Jag är en morgonmänniska och kroppen svarar bäst på att inte äta innan. Däremot så äter jag rejält efter istället. Förlust i muskelmassa har då iaf inte jag märkt av, har ökat på den med 12 kg de senaste 2 åren. Mängden underhudsfett är densamma som innan jag började och det är där jag har bekymmret. Inte mängden muskelmassa.

Sweetlabolina
2003-08-23, 15:49
Originally posted by King Grub


Om din vikt ligger stilla vid ett visst matintag i några veckor, så har du den där +-0 gränsen där. Därefter plockar du bort ca 500 kcal per dag, företrädesvis från kolhydrater, speciellt eventualla snabba sådana, och vips har du en fettminskning på 0.5 kilo per vecka.

Ska pröva med det, tack för tipset.

yxmannen
2003-08-23, 15:55
Originally posted by Sweetlabolina
Att inte äta frukost innan träningen fungerar bäst för mig, har prövat både att äta lite, mycket och inte alls. Äter jag innan träningen så blir jag bara seg o då kan jag lika gärna låta bli. Har prövat träna eftermiddagar, förmiddagar, kvällar också men det funkar lika illa. Jag är en morgonmänniska och kroppen svarar bäst på att inte äta innan. Däremot så äter jag rejält efter istället. Förlust i muskelmassa har då iaf inte jag märkt av, har ökat på den med 12 kg de senaste 2 åren. Mängden underhudsfett är densamma som innan jag började och det är där jag har bekymmret. Inte mängden muskelmassa.

Nej det kan säkert ta emot att ändra på ett vinnande koncept. Om du nu tvunget måste göra som du gör så se till att ladda ordentligt med kolhydrater på kvällen innan du lägger dig. Även om du säkert lyckats bra hittills så tror jag att det är lite för mycket träning innan frukost för att du ska bevara dina muskler till fullo. Tung styrketräning är energikrävande.

Sweetlabolina
2003-08-23, 16:23
Ska tänka på det hädanefter, tack.

Nate
2003-08-23, 17:02
ketchup är jummie till tonfisk har jag upptäckt - får tonfisken att smaka fiskpinnar :hbang:

Sweetlabolina
2003-08-23, 17:38
Originally posted by Nate
ketchup är jummie till tonfisk har jag upptäckt - får tonfisken att smaka fiskpinnar :hbang:

Hmm.................får försöka med det, men är det lika äcklig smak som det brukar vara så skyller jag det på er........=)

Pez
2003-08-24, 02:13
Originally posted by Sweetlabolina


Hmm.................får försöka med det, men är det lika äcklig smak som det brukar vara så skyller jag det på er........=)

Gillar du inte tonfisk så finns det ett jätteenkelt knep - Skit i att äta den! :D

Kör på kyckling, kött, keso, kesella och prottedrinkar osv. istället.. det är ingen idé att trycka i sig mat man inte gillar...eller jo...men det är fan inte kul.

/pez

Sweetlabolina
2003-08-24, 07:55
Äter mycket kyckling o sånt men börjar vara less på det. Måste hitta lite att varriera med. Keso och Kesella får jag inte heller ner.

King Grub
2003-08-24, 08:07
Räkor, musslor, krabba, torsk, pollock, makrill, sej, lax, kycklinglever, lövbiff, fläskfilé, fläskkotlett, skinka, rostbiff, hamburgerkött, Västanost 5% fett, Mjukost 1% fett, innan/ytterlår då?

Sweetlabolina
2003-08-24, 10:03
Originally posted by King Grub
Räkor, musslor, krabba, torsk, pollock, makrill, sej, lax, kycklinglever, lövbiff, fläskfilé, fläskkotlett, skinka, rostbiff, hamburgerkött, Västanost 5% fett, Mjukost 1% fett, innan/ytterlår då?




Det mesta lät okej, förutom skaldjuren. Är allergisk mot dem o hade tänkt bespara mig en tripp till akuten.

Pez
2003-08-24, 15:16
Originally posted by Sweetlabolina





Det mesta lät okej, förutom skaldjuren. Är allergisk mot dem o hade tänkt bespara mig en tripp till akuten.

Fy så kräsen man kan vara då! :D

Du får väl "ta ett par adrenalinsprutor för laget" sas... ;)

/pez

Sweetlabolina
2003-08-24, 16:17
Originally posted by Pez


Fy så kräsen man kan vara då! :D

Du får väl "ta ett par adrenalinsprutor för laget" sas... ;)

/pez


Hehe, nepp icke det.