handdator

Visa fullständig version : [Film] Pose-löpteknik, hjälp.


Bjornet
2009-07-26, 16:41
Hej, kort introdutkion. Jag heter Björn, är 21 år gammal, väger ~76kg, varit medlem ett par år och lärt mig otroligt mycket. Sökfunktionen har varit min vän under dessa år och jag har aldrig behövt posta tidigare. Tills nu.

Jag övar på min löpteknik och jag har då snöat in mig på den s.k. Pose-tekniken.
Därför vill jag fråga er som springer mycket om min löpteknik.
Filmen är uppdelad i tre klipp: Först joggar jag lungt, sedan joggar jag medel/snabbt för att sedan köra snabbt.

http://www.youtube.com/watch?v=S5Vk9b5V1r4&fmt=18

Tacksam för svar!

zanzi
2009-07-26, 18:28
Nu kanske jag inte är en mod men ändå:
S5Vk9b5V1r4&fmt=18

Guddi
2009-07-26, 20:51
Ser mer ut som du springer på tå faktiskt. Tror du tänker på att du ska sätta i framfoten först för mycket. I högre hastighet ser det bättre ut vilket är ganska naturligt då man går över till att springa mer på framfoten i högre hastigheter även "normalt" utan att tänka på det.

Om du ska/vill springa enligt pose så har du inte heller korrekt skor. Det ska vara lägre häl.

Bjornet
2009-07-26, 21:17
Skorna är från back in the days när jag sprang med hälen först. Mycket riktigt så tänker jag mycket på att sätta i framfoten först, för att försöka "ramla" framfåt och skjuta iväg just framåt istället för uppåt. Jag har försökt få in det rätta stuket i snart två månader men någon större skillnad resultatmässigt är det inte. Mina klena vader tar mycket stryk av det.

Men precis som med styrketräningen gillar jag att läsa om nya teorier och tekniker och vill göra saker optimalt. Om det nu krävs nya dojjor och en lång inlärningsfas för att i framtiden kunna vara en bättre löpare så får jag väl fixa det. Men det hela kanske inte är min grej, och jag kanske snarare ska fortsätta med att rulla över foten istället?

Hobbes
2009-07-26, 21:34
Dina vader tar stryk av att du fortfarande inte slappnar av i steget - det är en av de sakerna som Carl Borg skriver om på forumet www.crossfitendurance.com.

Jag landar på framfoten och "Touchar" hälen i mitt steg - kommer dock att gå på ett seminarium i höst!

Hobbes
2009-07-26, 21:44
Här jag skrivit något om det: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3757468&postcount=23

hoikka poika
2009-07-26, 22:37
Som jag har uppfattat det så ska foten ska vara i en ganska konstant, dorsiflekterad, vinkel under hela löpsteget. När jag tänkte på detta så kändes det som att många detaljer i löpsteget föll in "naturligt".

Hm, borde filma mig själv när jag springer .... kanske imorgon!

Aggarn
2009-07-27, 07:06
ser lite stelt ut bara, i högt tempo tog du ut stegen bra *flex*

Lars Brinkhoff
2009-07-27, 08:40
Stegfrekvensen var vad jag kunde se, i steg per minut:

jogg: 165
medel: 170
snabbt: 175

180 steg per minut brukar rekommenderas.

creperiet
2009-07-27, 10:28
Min film hackade något, men (som sagts):

Tänk på att inte "peta" framför dig med tårna, utan träffa marken med uppåtvinklad fot och tår.
Spänn av lite mer i arm-axelparti och låt armpendlingen komma naturligt.

Hållningen ser mycket bra ut.

Bjornet
2009-07-27, 11:05
Tack för alla svar! Ska försöka att vara mer avslappnad i steget, inte fokusera så mycket på landningen som jag gör.

Just aspekten med skorna hade jag helt missat faktiskt och nu efter seriöst googlande så verkar skorna ytterst viktiga för att kunna tillämpa någon form av framfotslöpning. De jag har nu har jättestor häl med världens dämpning och jag tror att andra skor hade hjälpt mycket, ska prova springa lite mer med dem med förbättrad teknik samt prova springa barfota på gräs. Även om jag känner att jag kommit sent in i framfotslöpningens värld så verkar de flesta butiker vara kvar med de stora klumpiga skorna. Löplabbet(som finns i Malmö) har dock några lätta/tunna skor.

Någon som kan rekommendera några modeller? Springer inte längre än halvmara (för tillället!).

Matthew_90
2009-07-27, 18:25
När jag själv började så körde jag på ett par Asics DS Racer, dock håller de inte speciellt länge. Har efterhand gått över till att springa i ett par vanliga tyg Keds vilket jag tycker fungerar mkt bättre. Löpkänslan är helt annan. Dock springer jag bara i väldigt kuperad terräng och ingen asfalt.

Min rekommendation blir ett par tunna tygskor. För ~200 kronor kan det vara värt att testa. Kräver dock sin tid att vänja sig vid.

hoikka poika
2009-07-28, 01:24
"Lätta skor med så tunn och platt sula som möjligt" är väl standardrekommendationen från POSE-håll.

Jag har ett par Puma Roadracer Complete 3, lätta som fan (128 g ar jag för mig) och fungerar bättre än "klackskor" men hållbarheten är ungefär som en dyslektikers suddgummi eftersom det är tävlingsskor.

Jag har faktiskt börjat springa lite barfota och det är en fantastisk känsla så länge underlaget tillåter babyfötter. En kortare sträcka på asfalt går bra men senast blev det ca 1000 m och då fick jag ett par blåsor :D

zanzi
2009-07-28, 10:49
Vibram five fingers kanske är svaret? Har inte testat dom själv men funderat på att köpa ett par åt min far och ha honom som referens. :)

http://ttraz.files.wordpress.com/2007/09/bluesprint.jpg