handdator

Visa fullständig version : Ont i bröstet, svårt att andas osv.


Nordin
2009-07-26, 16:39
Sitter här på jobbet framför datorn och fick för några timmar sen hyfsat ont i högra bröstets insida (ungefär). Fick riktigt svårt att röra högerarmen obehindrat. Har fortfarande ont i bröstet och det gör ont när jag försöker göra djupa andetag, varierar beroende på huvudets position. Roterat till höger gör det riktigt ont. Har kommit och gått i styrka under dagen...

Fick liknande problem för någon månad sedan kanske, även då när jag satt på jobbet, försvann helt till nästa dag. Skulle gärna veta om någon har en aning vad som är fel egentligen. Sitter som stationärväktare, större delen av 12-timmarspassen spenderas framför datorn. Verkar konstigt att det skulle bero på att jag sitter vid en dator hela dagen. Är i hyfsad form och har inte känt av någonting i gymmet när jag kört bröst/armar...

Blandol
2009-07-26, 16:43
Vore jag du skulle jag uppsöka en vårdcentral inom en överskådlig framtid

thomast
2009-07-26, 16:47
Bara titeln på ditt ämne får mig att vilja skrika "SÖK VÅRD SNARAST".

LindaS
2009-07-26, 16:51
Börja med att ringa sjukvårdsupplysningen.

Rooobiin
2009-07-26, 18:02
Är nog absolut ingen fara. Men gå till sjukhuset och kör ett ekg iallafall och låt dom lyssna på dig.

Hade samma när ja var yngre, var till 99% bara i huvudet. Hade ont och tyckte de strama i hjärttrakten m.m så min kära Mor tog med mig och gjorde en riktigt grundlig undersökning.

Sen dess är det borta! :D

Nordin
2009-07-26, 18:26
Tack för svaren, men eftersom dom närliggande vårdcentralerna varit totalt inkompetenta, alla gånger jag varit där, så tänkte jag att någon kanske hade upplevt liknande symptom.

Granatgiraffen
2009-07-26, 18:41
Så längre det är stark rörelsebetingad smärta(alltså om du sträcker på dig, djupa andetag osv) så ska du inte vara speciellt orolig för att det kan vara något med hjärtat. Åk och kolla upp! Troligen inget att vara orolig för men klart skönt att kolla upp. Kan bero på många olika saker.

J de Koof
2009-07-26, 22:06
Ålder?

Tränat vid krasslighet?

I vicket fall som helst bör det icke nonchaleras, ring sjukvårdsupplysningen som sagt ty över internet göres inga adekvata diagnoser, och i fall de bara hänvisar till din vårdcentral så berätta att du har dålig erfarenhet av denna. Det är inte alltför ovanligt att somliga VC har dåliga perioder..

Jorpa
2009-07-26, 23:18
Så längre det är stark rörelsebetingad smärta(alltså om du sträcker på dig, djupa andetag osv) så ska du inte vara speciellt orolig för att det kan vara något med hjärtat. Åk och kolla upp! Troligen inget att vara orolig för men klart skönt att kolla upp. Kan bero på många olika saker.


Jag har lite samma tankesätt, men jag vet inte om det är bra. Kan du förklara lite djupare? Alltså varför smärtan skulle vara "bättre" om jag får den i 75 % lunguppblåsning.

Fatalist
2009-07-27, 00:49
Läkare, nu. Det kan vara livsfara, det kan vara småpotatis. Vill du chansa?

Grahn
2009-07-27, 08:30
Troligen bara en låsning i bröstryggen(du kan ju fråga i träningsskade delen av forumet kanske finns ju kunnigt folk där) haft liknande själv.

Eller så är det ngt annat men det har nog folk skrämt upp dig nog om redan...

Loca
2009-07-27, 08:41
Nu är Loca allvarlig.
Jag har ofta så, och det är för att jag har andats fel under dagen, tänkt på något jobbigt osv. Läkaren säger att det är ångest men jag tror att det är att jag andas på fel sätt. Ibland gör det ont i en punkt i bröstet, ibland i ryggen. Vet precis vad du menar... det är ganska obehagligt. Gå till läkare och få det kollat. En annan gång hade jag ont i bröstet/lungan/bröstkorgen vid varje andetag jag tog! Men det var tydligen så att jag hade fått en spricka i revbenet som försvinner av sig själv. Kanske har du fått det? Kolla upp det vilket fall som helst!

martin_vbg
2009-07-27, 08:43
Jag hade samma problem under en väldigt stressig och jobbig tid.

Jag gick med det ett tag och det blev bara värre och värre och mer ångest över det fick jag. Jag gick till doktorn och gjorde tester, det visade sig att det inte var något fel. De uppmanade mig att fortsätta träna och lovade mig att det inte var något fel.

Bröstsmärtorna släppte direkt när jag lämnade sjukhuset! Otroligt vad hjärnan kan ställa till det.

En kompis hade liknande problem, han kollade upp sig och han fick även tipset att lägga av med kaffet. Han la inte av men drack bara kaffe till frukost. Så om du dricker väldigt mycket kaffe kanske det är bra att dra ner på det också.

Men som de andra skrivit. Uppsök läkare, man vet ju aldrig.

Granatgiraffen
2009-07-27, 09:23
Jag har lite samma tankesätt, men jag vet inte om det är bra. Kan du förklara lite djupare? Alltså varför smärtan skulle vara "bättre" om jag får den i 75 % lunguppblåsning.

Om själva inandningen skapar smärtan så är det nästan alltid lungorna/revbeben/muskler/nerver i det området. Samma sak om du kan återskapa smärtan genom att trycka eller ta ovanpå bröstet, inte heller hjärtat. Kan finnas många många orsaker och många av dom går att lösa.

Nu jobbar inte jag med sådant här direkt, bara i cirklar kring det, så ta inte vad jag säger som direkta faktan. Kolla alltid upp vid obehag.

Micke-s
2009-07-27, 10:36
har själv problem med att andas eller rättare sagt djup andas, typ gäspa ,när jag har tränat bröst ,