handdator

Visa fullständig version : Varför man ska vara snäll


Dan Elis
2009-07-26, 15:54
När man är snäll så mår man bra.

När man är snäll så mår andra bra.

När man är snäll så blir livet lättare.

Lättare för att man inte behöver ha dåligt samvete för att man inte har varit så snäll som man kunde ha varit. Så även om det krävs ansträngning och medveten vilja så blir livet lättare för att man vet att man är snäll.

Man ska börja med att vara snäll mot sig själv, då blir det lättare att vara snäll mot andra.

När man är snäll mot andra så är de ibland snälla tillbaka, då blir båda glada.

När båda är glada kan man sprida glädjen till ännu fler, och så blir ännu fler glada.

Det är superbra!

Men det är helt ok även om folk inte är snälla tillbaka, det är som att så små frön. Små frön av snällhet som växer en vacker dag när det finns plats.

Det kan vara svårt att vara snäll mot sig själv om man inte är van. Det viktigaste är att man börjar, och tar ett steg i taget framåt och aldrig slutar.

Vissa människor blir rädda när man är snäll, det är ok. De kanske skäller på en eller talar om för en att man är naiv och oresonlig, det är också ok.

Det är deras sätt att säga att de inte har lärt sig vara snälla mot sig själva än.

Var extra snäll mot dem!

Och kom ihåg att snällhet alltid är rätt, oavsett vad någon annan säger. Våga stå på dig!

Du kanske undrar hur man ska veta vad som är snällt eller inte. Det är enkelt, bara sluta låtsas som om du inte redan visste. Eller börja låtsas som om du alltid har vetat, vilket som.

Det var allt.

Ha det bra!

Kram!

Jockefoten
2009-07-26, 15:55
När man är snäll blir man utnyttjad och är man snäll är man oftast naiv.

rQx
2009-07-26, 15:57
word på ovan att man blir utnyttjad, men förhoppningsvis finns det folk som uppskattar att man är snäll ändå.

rooz
2009-07-26, 15:57
När man är snäll blir man utnyttjad och är man snäll är man oftast naiv.

Indeed

Fast ibland känns det bra att vara snäll:thumbup:

Hank
2009-07-26, 15:59
Man ska vara mot andra som man själv vill bli bemött.

Raschmus
2009-07-26, 16:03
Kliché

Jockefoten
2009-07-26, 16:03
Kom på en grej nu när jag tänkte efter lite. Vart går egentligen gränsen för snäll och att helt allmänt visa respekt och artighet mot sina medmänniskor och de man möter ute i livet?

Att städa upp efter sig, komplimentera maten, tacka för hjälpen etc ser jag inte som "att vara snäll" utan som god uppfostran?

hendrong
2009-07-26, 16:04
Man ska vara mot andra som man själv vill bli bemött.

Jag vill att tjejer ska tafsa på mig. Ska jag tafsa på dem då?

rooz
2009-07-26, 16:05
Jag vill att tjejer ska tafsa på mig. Ska jag tafsa på dem då?

:laugh::D

Måste jag pröva genast:Virro

ceejay
2009-07-26, 16:07
Man blir inte utnyttjad enbart för att man är snäll, det handlar om lite annat med.

loolY
2009-07-26, 16:07
Jag vill att tjejer ska tafsa på mig. Ska jag tafsa på dem då?

Beter du dig som ett svin/snuskgubbe så blir du bemött som en, tyvärr.

rQx
2009-07-26, 16:09
Man blir inte utnyttjad enbart för att man är snäll, det handlar om lite annat med.

Om du konstant är vänlig mot folk så lär dom sig snart att utnyttja dig. Vilka andra saker tänker du på?

Dan Elis
2009-07-26, 16:35
När man är snäll blir man utnyttjad och är man snäll är man oftast naiv.
-- Jockefoten

Hej Jockefoten!
Ja, faran är att man blir utnyttjad om man börjar vara snäll mot andra innan man lärt sig vara snäll mot sig själv.
Därför är det grymt om man först lär sig vara supersnäll mot sig själv, verkligen verkligen jättesnäll.
Om man först lär sig att känna efter i sitt eget hjärta vad som känns bra och riktigt och sen vågar leva efter den sanningen.

Då märker man snabbt när någon annan inte är så snäll tillbaka och då kan man säga ifrån, att vara snäll betyder inte att man behöver acceptera allt andra gör.

Tvärtom, att vara snäll på riktigt är att säga ifrån när det behövs! Då förstår förhoppningsvis den du talar med att de har gått över en gräns, och då lär de sig att inte utnyttja andra i framtiden också, helgrymt!


Kom på en grej nu när jag tänkte efter lite. Vart går egentligen gränsen för snäll och att helt allmänt visa respekt och artighet mot sina medmänniskor och de man möter ute i livet?

Att städa upp efter sig, komplimentera maten, tacka för hjälpen etc ser jag inte som "att vara snäll" utan som god uppfostran?
-- Jockefoten

Hej igen!
Fan vad grymt att du började fundera mer på detta, det behövs mer människor på vår jord som börjar tänka på vad snällhet egentligen är.

Det du kallar god uppfostran kan vara både och. Antingen gör man det bara för att man lärt sig att det är så man ska göra, eller så kan man tacka för hjälpen eller komplimentera maten för att man verkligen vill vara snäll och förmedla en bra känsla till den andra personen. Så det beror på!

Det viktigaste är att vi INTE sätter "god uppfostran" framför snällhet. Det vill säga att vi låter bli att göra det som vi egentligen tycker är rätt och riktigt för att det går emot vad som är "socialt acceptabelt" i det läget. Man måste våga säga ifrån och stå för det som känns rätt i ens hjärta!

rooz
2009-07-26, 16:36
Hur är jag snäll mot mig själv? Kan någon lära mig?

stafh
2009-07-26, 16:38
Man ska vara mot andra som man själv vill bli bemött.

Jag tycker man ska vara mot andra som de vill bli bemötta.

backflash
2009-07-26, 16:40
Hur är jag snäll mot mig själv? Kan någon lära mig?

Klickis (http://lmgtfy.com/?q=how+to+wank)

Tolkia
2009-07-26, 16:41
Jag tycker man ska vara mot andra som de vill bli bemötta.
Jag tycker att man skall låta bli att göra det till en industri att klyva hår. ;) Även man själv vill ju bli bemött "som man vill bli bemött".

JMRA
2009-07-26, 16:43
När man är snäll blir man utnyttjad och är man snäll är man oftast naiv.

Man behöver ju inte vara korkad för att man är snäll.

Yes
2009-07-26, 16:43
Själv är jag hellre rättvis än snäll.

Dan Elis
2009-07-26, 16:45
Hur är jag snäll mot mig själv? Kan någon lära mig?
-- rooz

Hej rooz!

Läs detta några gånger:

"Du kanske undrar hur man ska veta vad som är snällt eller inte. Det är enkelt, bara sluta låtsas som om du inte redan visste. Eller börja låtsas som om du alltid har vetat, vilket som."

Om du skiter i att du fått för dig att du inte vet och frågar dig själv vad du kan göra för att vara riktigt riktigt snäll mot dig själv, utan att börja förklara varför vissa saker inte skulle fungera eller vara bra. Testa det!

Kan tippa på att det finns något du gärna skulle vilja förändra som skulle kännas grymt snällt mot dig själv.

Sen så gör du det bara! :)

Kram!

sehnpaa
2009-07-26, 16:46
Själv är jag hellre rättvis än snäll.Du verkar snäll.

rooz
2009-07-26, 16:47
Hur är jag snäll mot mig själv? Kan någon lära mig?
-- rooz

Hej rooz!

Läs detta några gånger:

"Du kanske undrar hur man ska veta vad som är snällt eller inte. Det är enkelt, bara sluta låtsas som om du inte redan visste. Eller börja låtsas som om du alltid har vetat, vilket som."

Om du skiter i att du fått för dig att du inte vet och frågar dig själv vad du kan göra för att vara riktigt riktigt snäll mot dig själv, utan att börja förklara varför vissa saker inte skulle fungera eller vara bra. Testa det!

Kan tippa på att det finns något du gärna skulle vilja förändra som skulle kännas grymt snällt mot dig själv.

Sen så gör du det bara! :)

Kram!
Been there, done that. Jag tränar, inte alltid snällt mot kroppen men bra i långa loppet.

Eller, så gör jag som backflash tipsade om:hbang:

Varulven
2009-07-26, 16:48
Men om man får kickar av att vara elak då?

Jag vill inte vara utan mina vardagskickar. De håller mig vid liv.

Jens.Andersson
2009-07-26, 16:51
http://www.peaceandlove.nu/2007/img/artister/dileva.jpg

snelhest
2009-07-26, 16:52
Nu är det ju så att de flesta människor är sviniga äckliga kräk som inte förtjänar annat än spott och spe.

Dan Elis
2009-07-26, 16:58
Själv är jag hellre rättvis än snäll.
-- Yes

Hey Yes!
Det är grymt att du gillar rättvisa, det gör jag också!

Rättvisa är en naturlig följd av en balanserad inre och yttre snällhet. Eller om man vänder det ut och in - en följd av när det tillbringar en lika mycket glädje att vara snäll mot någon annan som att vara snäll mot sig själv.

Då har man den perfekta måttstocken för rättvisa, där allas välmående är lika mycket värd.

Kram!

KlopFer
2009-07-26, 16:59
Jag gillar att vara bitter =/ men kan testa att vara bittersnäll!

bumbi
2009-07-26, 17:02
När man är snäll blir man utnyttjad och är man snäll är man oftast naiv.

Snäll och dum är väl inte samma sak? Men du har en poäng.

Yes
2009-07-26, 17:09
Du verkar snäll.
Jag är faktiskt alldeles för snäll ofta. Tyvär. Det är en av mina största brister(helt allvarligt). Men jag jobbar på det, och är som sagt hellre rättvis än snäll.

Själv är jag hellre rättvis än snäll.
-- Yes

Hey Yes!
Det är grymt att du gillar rättvisa, det gör jag också!

Rättvisa är en naturlig följd av en balanserad inre och yttre snällhet. Eller om man vänder det ut och in - en följd av när det tillbringar en lika mycket glädje att vara snäll mot någon annan som att vara snäll mot sig själv.

Då har man den perfekta måttstocken för rättvisa, där allas välmående är lika mycket värd.

Kram!
Jag håller inte med. Snällhet innebär ofta att inta en förlåtande attityd mot andra, varesig de förtjänar det eller inte. Att behandla folk rättvist är att behandla dem som de förtjänar. Det kan förstås innebära att man behandlar dem på ett sätt som framstår som "snällt"(vilket jag tycker man ska göra mot alla som inte diskvalificerat sig från den typen av behandling), men det är egentligen en rättvis inställning mot de goda kvaliteer de visar(och i de fall man träffar nya människor så handlar det om att man förväntar sig goda saker från andra).

Loke
2009-07-26, 17:17
Jag är faktiskt alldeles för snäll ofta. Tyvär. Det är en av mina största brister(helt allvarligt). Men jag jobbar på det, och är som sagt hellre rättvis än snäll.

Då är du nog faktiskt en tönt snarare än snäll, tycker jag. Snäll är något man väljer att vara, när det står utom ens kontroll är man istället töntig.

snelhest
2009-07-26, 17:19
Då är du nog faktiskt en tönt snarare än snäll, tycker jag. Snäll är något man väljer att vara, när det står utom ens kontroll är man istället töntig.
alla snälla är megatöntar

AJO
2009-07-26, 17:25
Själv är jag hellre rättvis än snäll.
-- Yes

Hey Yes!
Det är grymt att du gillar rättvisa, det gör jag också!

Rättvisa är en naturlig följd av en balanserad inre och yttre snällhet. Eller om man vänder det ut och in - en följd av när det tillbringar en lika mycket glädje att vara snäll mot någon annan som att vara snäll mot sig själv.

Då har man den perfekta måttstocken för rättvisa, där allas välmående är lika mycket värd.

Kram!


Hej Dan Elis!

Jag tycker det är superduperunderbart att du gillar rättvisa precis som Yes, det gör även jag!!:thumbup::)


Nej, seriöst. Jag tycker att du verkar vara eneverande trevlig. Inställsam, som bara vill behaga och inte tillföra. Jo du vill tillföra din "vishet" för att du själv ska känna dig som en genomgod person.

Det är helt okej om du inte håller med, men jag tycker att din snällhet är onaturlig och egentligen egoistisk fast än du själv kanske inte är medveten om det.

Yes
2009-07-26, 17:36
Då är du nog faktiskt en tönt snarare än snäll, tycker jag. Snäll är något man väljer att vara, när det står utom ens kontroll är man istället töntig.
Jag har å andra sidan inte påstått att det står utom min kontroll.

mini
2009-07-26, 17:40
Att behandla folk rättvist är att behandla dem som de förtjänar.

Helt utifrån din egen uppfattning om vad som är rättvist, och vad någon förtjänar. Jag tror att din uppfattning ofta kan skilja sig från andras, vilket gör att du varken är snäll eller rättvis.
Rättvisa tycker jag personligen oftast är överskattat. Det blir så lätt paragrafrytteri.

patrikjo
2009-07-26, 17:42
Hej Dan Elis!

Jag tycker det är superduperunderbart att du gillar rättvisa precis som Yes, det gör även jag!!:thumbup::)


Nej, seriöst. Jag tycker att du verkar vara eneverande trevlig. Inställsam, som bara vill behaga och inte tillföra. Jo du vill tillföra din "vishet" för att du själv ska känna dig som en genomgod person.

Det är helt okej om du inte håller med, men jag tycker att din snällhet är onaturlig och egentligen egoistisk fast än du själv kanske inte är medveten om det.

Hej Ajo!

Jag tycker det här är en supertrevlig tråd!

Jag tror att Dan Elis helt enkelt är en produkt av Teletubbies-generationen.

Gruppkram allihopa!

Robbelibob
2009-07-26, 17:43
Det är snällt att trolla på ett snällt sätt.

Yes
2009-07-26, 17:45
Helt utifrån din egen uppfattning om vad som är rättvist, och vad någon förtjänar. Jag tror att din uppfattning ofta kan skilja sig från andras, vilket gör att du varken är snäll eller rättvis.
Rättvisa tycker jag personligen oftast är överskattat. Det blir så lätt paragrafrytteri.
Ja, min uppfattning kan ofta skilja sig från andras. Så? Det intressanta är om jag har rätt uppfattning eller inte, och eftersom du inte lär ha någon större inblick i min uppfattning så kan du inte uttala dig om huruvida jag är rättvis eller inte.

mini
2009-07-26, 17:50
Ja, min uppfattning kan ofta skilja sig från andras. Så? Det intressanta är om jag har rätt uppfattning eller inte, och eftersom du inte lär ha någon större inblick i min uppfattning så kan du inte uttala dig om huruvida jag är rättvis eller inte.

Så, då blir det ju rätt värdelöst för andra om du är rättvis eller ej. Att vara snäll är ju något man gör för andra. Det var i den relationen jag läste din önskan att vara rättvis.

Tror du själv att du har Den Rätta Rättviseuppfattningen?

en stor stark
2009-07-26, 17:52
Om det gynnar mig att vara snäll, så är jag snäll. Om det gynnar mig att vara arg eller liknande, så är jag det.

Yes
2009-07-26, 18:01
Så, då blir det ju rätt värdelöst för andra om du är rättvis eller ej. Att vara snäll är ju något man gör för andra. Det var i den relationen jag läste din önskan att vara rättvis.

Tror du själv att du har Den Rätta Rättviseuppfattningen?
Det blir inte värdelöst bland folk som delar mina värderingar och förstår mig, plus att mitt beteende knappast gör mig radikalt annorlunda från alla andra. Sen gör jag det minst lika mycket för min egen skull. Enda sättet att få kontakt med andra människor som delar ens syn på saker och ting är att tydligt agera utifrån sina övertygelser. Det kan resultera i att vissa inte gillar en, andra blir ens fiender och i varje fall ett fåtal utgör bra vänner.

Ja, jag har rätt uppfattning om rättvisa.

Jockefoten
2009-07-26, 18:19
Man behöver ju inte vara korkad för att man är snäll.

Givetvis inte.

Men se till mönstret, vilka i klassen är det som har bäst betyg, hänger med i flest ämnen och kan se lösningar i nya problem?
Av egen erfarenhet så är de ofta de mindre trevliga och själviska människorna.

Glöm ej att det finns som i allt undantag.

stafh
2009-07-26, 18:24
Givetvis inte.

Men se till mönstret, vilka i klassen är det som har bäst betyg, hänger med i flest ämnen och kan se lösningar i nya problem?
Av egen erfarenhet så är de ofta de mindre trevliga och själviska människorna.

Glöm ej att det finns som i allt undantag.

Enligt min erfarenhet är det precis tvärt om. Med vissa undantag.

Trance
2009-07-26, 18:24
Givetvis inte.

Men se till mönstret, vilka i klassen är det som har bäst betyg, hänger med i flest ämnen och kan se lösningar i nya problem?
Av egen erfarenhet så är de ofta de mindre trevliga och själviska människorna.

Glöm ej att det finns som i allt undantag.

Inte min erfarenhet, fast jag har mest hållt mig till naturvetenskapliga ämnen och informationsvetenskap.

JMRA
2009-07-26, 18:58
Det blir inte värdelöst bland folk som delar mina värderingar och förstår mig, plus att mitt beteende knappast gör mig radikalt annorlunda från alla andra. Sen gör jag det minst lika mycket för min egen skull. Enda sättet att få kontakt med andra människor som delar ens syn på saker och ting är att tydligt agera utifrån sina övertygelser. Det kan resultera i att vissa inte gillar en, andra blir ens fiender och i varje fall ett fåtal utgör bra vänner.

Ja, jag har rätt uppfattning om rättvisa.

Sluta larva dig någon gång. Vad du tycker är inte mer än dina egna åsikter. Du skulle bli så mycket enklare att tolka om du valde att utgå från att det är du som tycker saker istället för att det ÄR som DU tycker.

JMRA
2009-07-26, 19:14
Givetvis inte.

Men se till mönstret, vilka i klassen är det som har bäst betyg, hänger med i flest ämnen och kan se lösningar i nya problem?
Av egen erfarenhet så är de ofta de mindre trevliga och själviska människorna.

Glöm ej att det finns som i allt undantag.

Min erfarenhet tyder på motsatsen :)

Skitsamma egentligen, jag förstår hur du menar och du förstår säkert mig med, hoppas jag :D

Dan Elis
2009-07-26, 19:22
Hej alla!

Tänkte citera mig själv som svar på allt som skrivits ovan:

Vissa människor blir rädda när man är snäll, det är ok. De kanske skäller på en eller talar om för en att man är naiv och oresonlig, det är också ok.

Det är deras sätt att säga att de inte har lärt sig vara snälla mot sig själva än.

Var extra snäll mot dem!

Och kom ihåg att snällhet alltid är rätt, oavsett vad någon annan säger. Våga stå på dig!

Så kram på er!

Jag lämnar er med en stående utmaning att våga vara snällare mot er själva och era medmänniskor, vare sig ni eller dem förtjänar det.

Verkar det oresonligt att enbart vara snäll mot andra så är ni inte tillräckligt snälla mot er själva än. Frågan är inte om det jag säger stämmer. Frågan är om ni vågar ta reda på det istället för att avfärda mig med diverse ursäkter?

Varför?

Titta på vår jord, ingen som känner en gnutta ansvar kan påstå att det inte behövs fler snälla människor. Det kan bara börja med att DU gör något åt saken.

/Dan

Onigiri
2009-07-26, 19:31
Jag är snäll mot gamla tanter och gamla gubbar. Jag ger dem mat när de är hungriga.

Yes
2009-07-26, 19:35
Sluta larva dig någon gång. Vad du tycker är inte mer än dina egna åsikter. Du skulle bli så mycket enklare att tolka om du valde att utgå från att det är du som tycker saker istället för att det ÄR som DU tycker.
Enklaste sättet att tolka mig är att utgå ifrån att jag menar det jag skriver. Jag menar att min uppfattning är sann, rätt och riktig. Hade jag menat att det inte var mer än min personliga åsikt hade jag skrivit det. Jag tycker t.ex. chokladglass är godast, det är min åsikt. Att det sedan för vissa är det mest provocerande som finns att uttrycka sig med säkerhet om vad som är sant, rätt och riktigt är inget jag kan göra något åt.

Bahir
2009-07-26, 19:40
Var positiv, inte negativ. Följ den gyllene regeln.

JMRA
2009-07-26, 19:51
Enklaste sättet att tolka mig är att utgå ifrån att jag menar det jag skriver. Jag menar att min uppfattning är sann, rätt och riktig. Hade jag menat att det inte var mer än min personliga åsikt hade jag skrivit det. Jag tycker t.ex. chokladglass är godast, det är min åsikt. Att det sedan för vissa är det mest provocerande som finns att uttrycka sig med säkerhet om vad som är sant, rätt och riktigt är inget jag kan göra något åt.

Internetvarianten av megalomani då :D

megalomani´, storhetsvansinne, vanföreställning där man uppfattar sig som genial, förnäm, talangfull eller utkorad. Megalomani förekommer vid mani, som bisarr vanföreställning vid schizofreni och som delvis förståelig vanföreställning vid paranoiska syndrom. Utifrån ter sig självöverskattningen omåttlig, medan personen själv upplever oförståelse och okunnighet från omgivningen.

Allt som allt kan det ibland som läsare vara enkelt att komma ifrån ämnet du talar om och istället lägga fokus på sättet du skriver på. Mest upp till dig om du vill att dina läsare ska reagera på budskapet eller skriften. :)

Yes
2009-07-26, 19:54
Internetvarianten av megalomani då :D

megalomani´, storhetsvansinne, vanföreställning där man uppfattar sig som genial, förnäm, talangfull eller utkorad. Megalomani förekommer vid mani, som bisarr vanföreställning vid schizofreni och som delvis förståelig vanföreställning vid paranoiska syndrom. Utifrån ter sig självöverskattningen omåttlig, medan personen själv upplever oförståelse och okunnighet från omgivningen.
Är den din bara din åsikt eller gör du anspråk på att faktiskt veta något om min person?

JMRA
2009-07-26, 19:56
Är den din bara din åsikt eller gör du anspråk på att faktiskt veta något om min person?

Jag gör anspråk på att sätta dig i ett fack efter vad du visar upp för mig. :)

Yes
2009-07-26, 20:00
Allt som allt kan det ibland som läsare vara enkelt att komma ifrån ämnet du talar om och istället lägga fokus på sättet du skriver på. Mest upp till dig om du vill att dina läsare ska reagera på budskapet eller skriften. :)
Tja, det var mini som hoppade på något jag skrev och ställde sedan en direkt fråga, som jag gav ett direkt svar på. Jag har ingen lust att skräda orden för att det ska bli mer lättsmält för vissa, dessutom skiljer jag inte på budskapet och skriften.

Yes
2009-07-26, 20:02
Jag gör anspråk på att sätta dig i ett fack efter vad du visar upp för mig. :)
Med andra ord, du gör precis samma sak som jag men är för feg för att vara öppen med det.

Så, nu är det slutlekt för min del. Den här tråden är inte för att diskutera min person.

JMRA
2009-07-26, 20:15
Tja, det var mini som hoppade på något jag skrev och ställde sedan en direkt fråga, som jag gav ett direkt svar på. Jag har ingen lust att skräda orden för att det ska bli mer lättsmält för vissa, dessutom skiljer jag inte på budskapet och skriften.

Jag förstår ju hur du menar och tänker, och vore jag du skulle jag nog ha gjort på precis samma sätt :D Oavsett vad du vill eller inte så uppfattar människor dock lätt samma budskap olika helt beroende på hur du lägger fram det. Lyckas du inte skapa rapport med den du talar med så är det bara lönlöst att ens försöka då du inte kommer inte få fram ett smack av det du vill ha sagt.

Att tumma på sitt sätt att argumentera och lägga fram sina ideér på behöver ju inte betyda att man överger sina principer och tankar, utan istället kan det leda till att du får ut ditt budskap och dina tankar på ett sätt du annars inte skulle ha lyckats med och det är ju tanken vi alla har från början när vi trycker på "skicka svar" knappen :D att andra ska lyssna.

Att man tycker olika om något ska ju inte betyda att man ska behöva tycka illa om varandra.

Dreas
2009-07-26, 20:22
Jag är snäll så gott som alltjämt, sålänge ingen ger mig en anledning till annat så är jag snällare än Bamse :)

mattilainen
2009-07-26, 20:43
Jag tycker jag har blivit otroligt gullig och snäll på det senaste. Jag är bara sån som alla gillar.. Går inte att ogilla mig när man träffat mig irl, gött vågat att skriva så och jag står för det.

Lellan
2009-07-26, 20:53
Man ska vara snäll.. för att det inte finns ngn anledning att vara osnäll. För att det är det ärligaste och roligaste sättet att bli lycklig och göra andra lyckliga på. Alla blir varma av genuin snällhet, vi slappnar av, känner trygghet och sammanhang. It´s all good! :)

NKC
2009-07-26, 21:08
Jag förstår ju hur du menar och tänker, och vore jag du skulle jag nog ha gjort på precis samma sätt :D Oavsett vad du vill eller inte så uppfattar människor dock lätt samma budskap olika helt beroende på hur du lägger fram det. Lyckas du inte skapa rapport med den du talar med så är det bara lönlöst att ens försöka då du inte kommer inte få fram ett smack av det du vill ha sagt.

Att tumma på sitt sätt att argumentera och lägga fram sina ideér på behöver ju inte betyda att man överger sina principer och tankar, utan istället kan det leda till att du får ut ditt budskap och dina tankar på ett sätt du annars inte skulle ha lyckats med och det är ju tanken vi alla har från början när vi trycker på "skicka svar" knappen :D att andra ska lyssna.

Att man tycker olika om något ska ju inte betyda att man ska behöva tycka illa om varandra.

Konsten att läsa tankar? :)

Att vara snäll är bra. Tycker att jag alltid är det tills folk visar att de inte förtjänar det

Smml
2009-07-26, 21:17
Är det här något kristet påhitt eller?

Cerberus
2009-07-26, 21:38
word på ovan att man blir utnyttjad, men förhoppningsvis finns det folk som uppskattar att man är snäll ändå.

word, "nej" ska sägas när man inte vill annars så blir man killen som de alltid antar ställer upp oavsett omständigheterna, vilket suger.

Jag är snäll om jag vet att jag kan få ut nåt av de också och generellt är ja trevlig.


Överdriven snällhet är bara irriterande(kommer inte på något klockrent exempel).


edit: någon nämnde att man ska va rättvis, det är det jag vill och menar med detta inlägg. Att vara snäll om personen inte förtjänar det är ju bara korkat.

Tolkia
2009-07-26, 21:43
Inte min erfarenhet, fast jag har mest hållt mig till naturvetenskapliga ämnen och informationsvetenskap.
+1. Jag kan dock addera några år av humaniora till det; det var ungefär likadant i det sammanhanget.

JMRA
2009-07-27, 16:38
Konsten att läsa tankar? :)

Att vara snäll är bra. Tycker att jag alltid är det tills folk visar att de inte förtjänar det

Bland annat :D

Haha, var bara tvungen att dra till med allt på en gång för att se hur det skulle tolkas :D

NKC
2009-07-27, 16:52
Bland annat :D

Haha, var bara tvungen att dra till med allt på en gång för att se hur det skulle tolkas :D

Ja, man kände ju igen "en del" ;)

GolvMupp
2009-07-27, 19:25
Tänk om alla på jorden skulle vara snälla mot varandra för jämnan. Inga krig, lugnt och harmoniskt. Och fruktansvärt tråkigt.

Svar till TS: Var dig själv.