handdator

Visa fullständig version : Köp av bostadsrätt


de_dave
2009-07-25, 17:32
Hej

Jag och min sambo ska köpa en bostadsrätt.

Hon har dock ej arbete för tillfället så det blir jag som kommer låna samt köpa.

MEn vi vill såklart att även hon ska äga halva lägenheten samt halva lånet. Så hon inte känner att hon gör en dålig affär om ni förstår vad jag menar då hon kommer betala av hälften av månadskostnaderna löpande ändå.

Går det att ändra ägandeförhållandet samt lånet i efterhand?

Eller kan man lösa det på annat sätt?

LindaS
2009-07-25, 17:55
Se till att båda står på lånet och köpekontraktet, det är bäst för er båda om ni ska betala lika mycket. Går det inte(är inte helt insatt) så skriv ett kontrakt mellan er två.

Allt går att ändra i efterhand, men det är ju smidigare om det går att lösa från början.

Kul förresten, grattis!

de_dave
2009-07-27, 10:38
Har pratat med några banker och du har tydligen rätt :)

Tyvärr så finns det andra problem...men sånt löser sig :P

vandelay
2009-07-27, 12:28
Ett tips, som varken är roligt att ta upp eller snacka om, är att fixa ett samboavtal om hur man gör med lägenheten ifall förhållandet spricker. Kan ge upphov till en massa snack och diskussioner i annat fall.
Samboavtalet täcker andra saker också, som t.ex. vem som äger vad i det "gemensamma hushållet".

Var själv med om detta då min sambo ansåg att hon hade rätt till halva inkomsten för försäljning osv. trots för att hon stog som 50% ägare, trots att jag pga högre inkomst hade betalat 2/3 av kostnaderna under två år... Kanske inte relevant för dig - men oj så tokigt det kan bli :)

Skittråkigt att snacka om, men skönt att ha om skiten träffar fläkten...

de_dave
2009-07-27, 22:15
+1 på det :)

Vi har faktiskt diskuterat det, så det är fixat. Kan bli problem annars, håller med

Scratch89
2009-07-27, 23:43
Får man fråga var i stan du tänkt köpa lägenhet? Eriksberg?

Sundsarn
2009-07-28, 09:36
Får man fråga var i stan du tänkt köpa lägenhet? Eriksberg?

Finns det någon speciell anledning till att du gissar på Eriksberg? Vad jag fått höra är det väldigt fint iaf. Är det hyfsat billigt att köpa där?

de_dave
2009-07-31, 23:14
Eriksberg ligger inte riktigt i den prisklass vi söker i för tillfället. Samt är så mycket relativt nybyggt där så månadskostnader blir opropotioneligt hög...

Vi söker faktiskt mycket i områden som är skogsnära, måste inte bo centralt. Gillar Partille och Tuve :P

Bönne
2009-07-31, 23:53
Eriksberg är trevligt då nästan allt är nybyggt och fräscht. Långt till centrum dock, ifall man nu är lagd åt det hållet.

PEAB blir ju klar med en massor av lägenheter i Brämaregården nu till hösten. Blir säkert mycket fräscha lägenheter och inte allt föra dyra (20kkr/kvm). Nära till centrum också. Dock är området fyllt med äckligt folk (alkisar, pundare, WT-mammor, allmänt utslaget folk och tattare), fast med tiden som det byggs mer kring Backaplan så kommer det alldeles säkert att bli bättre.

Vilken prisklass är ni ute efter?

de_dave
2009-08-01, 18:17
runt 8-900000kr heltst efter ev budgivning...

Nu lutar det åt Partille

Asdf
2009-08-10, 16:31
Eriksberg är trevligt då nästan allt är nybyggt och fräscht. Långt till centrum dock, ifall man nu är lagd åt det hållet.

PEAB blir ju klar med en massor av lägenheter i Brämaregården nu till hösten. Blir säkert mycket fräscha lägenheter och inte allt föra dyra (20kkr/kvm). Nära till centrum också. Dock är området fyllt med äckligt folk (alkisar, pundare, WT-mammor, allmänt utslaget folk och tattare), fast med tiden som det byggs mer kring Backaplan så kommer det alldeles säkert att bli bättre.

Vilken prisklass är ni ute efter?

Porslinsfabriken eller vad det kallas, men prisförslagen där är på runt 2miljoner och 4000-5000 i hyra :/

Bönne
2009-08-10, 20:27
Porslinsfabriken eller vad det kallas, men prisförslagen där är på runt 2miljoner och 4000-5000 i hyra :/Ska man ha en stor lägenhet nära centrum får man räkna med en sådan kostnad.

http://www2.peabbostad.se/pricelist.aspx?guid=39GIENCM0P3MCJ6C&typ=CMNyProd&county=V%E4stra%20G%F6taland&municip=G%F6teborg

G_lund
2009-08-11, 08:29
Porslinsfabriken eller vad det kallas, men prisförslagen där är på runt 2miljoner och 4000-5000 i hyra :/

Helt sinnes.

Men så e jag e småstadsmänniska också :P

Asdf
2009-08-11, 21:56
Det kan väl överhuvudtaget inte finnas en enda människa där ute som accepterar 2 miljoner och 4000-5000 i hyra? Hur mycket promille har de i blodet?

Det finns ju en anledning bakom varför de inte lyckas sälja dessa lgh och de står tomma vartenda en

Köper du ett hus kommer du ju billigare undan och får ett större boende som du dessutom äger, t o m att du får utrymme och kan låna för hantverkarekostnader för o bygga ut om du ej kan det själv

The_RobRoy
2009-08-11, 22:17
Det kan väl överhuvudtaget inte finnas en enda människa där ute som accepterar 2 miljoner och 4000-5000 i hyra? Hur mycket promille har de i blodet?


Välkommen upp till Sthlm!

Här är vi packade allihop ;)

xodd
2009-08-11, 22:20
Välkommen upp till Sthlm!

Här är vi packade allihop ;)

Skulle väl påstå att det är vanligt i göteborg oxå, dock har vi inte kommit ikapp sthlm än, vilket man kanske skall vara glad för :)

Bönne
2009-08-11, 22:26
Det kan väl överhuvudtaget inte finnas en enda människa där ute som accepterar 2 miljoner och 4000-5000 i hyra? Hur mycket promille har de i blodet?

Det finns ju en anledning bakom varför de inte lyckas sälja dessa lgh och de står tomma vartenda en

Köper du ett hus kommer du ju billigare undan och får ett större boende som du dessutom äger, t o m att du får utrymme och kan låna för hantverkarekostnader för o bygga ut om du ej kan det självSkillnaden är att ditt hus inte kommer att ligga 2 minuter från centrum.

Finns en del med mycket pengar som vill ha en bostad nära centrum och accepterar att de kostar mycket.

Fast risken finns väl att PEAB kommer få sänka priset för att minska sin förlust, lite väl många som står lediga såhär nära inflytt.

Asdf
2009-08-11, 22:28
Jo jag antar att det är värrre i sthlm och särskilt sthlms innerstad :/ Jag skulle då aldrig hoppa på den karusellen

Asdf
2009-08-11, 22:31
Skillnaden är att ditt hus inte kommer att ligga 2 minuter från centrum.

Finns en del med mycket pengar som vill ha en bostad nära centrum och accepterar att de kostar mycket.

Fast risken finns väl att PEAB kommer få sänka priset för att minska sin förlust, lite väl många som står lediga såhär nära inflytt.

Jo jag antar det, blir intressant av och se hur ägarlägenheterna kommer röra om i grytan med

J A L
2009-08-11, 23:58
Det kan väl överhuvudtaget inte finnas en enda människa där ute som accepterar 2 miljoner och 4000-5000 i hyra? Hur mycket promille har de i blodet?
Om man har betalat 2 000 000 kr och har 4000-5000 kr (per månad?) i hyra, så har man köpt ett jävligt dyrt svartkontrakt...

;)

mangs
2009-08-12, 09:54
Pratade vi inte bostadsrätt?


Att i ett storstadsområde pynta upp några miljoner och sedan hyra på det är inget ovanligt.

Jag sitter själv i hus och är nöjd med detta. Dock skall man i kalkylen mellan ett hus och en central bostadsrätt räkna in pendlingskostnad och tid in till city (om nu det är av intresse). Rent kostnadsmässigt är det sedan såpass mycket man själv får stå för i ett hus. Högre uppvärmningskostnader och reparationskostnader och ett större boende kräver mer underhåll. har du tex tre toaletter löper du större rsik att något behöver fixas.


Sedan vad det gäller dyrt boende. Ser man även från investeringshållet så är ju oftast ett dyrt boende mer lönande än ett billigare. Det som idag anses dyrt för 2 miljoner kanske om 10 år räknas som ett klipp för 4 miljoner medan ett hus som är köpt för 250.000 i utkanten av ingenstans kanske bara ökat marginellt till 280.000.

shut teh face
2009-08-12, 10:11
Visst men man kan fortfarande göra fina vinster på hus. Men du verkade ju jämföra norrlands skogar versus sthlm city. :) Min pappa köpte en villa i spånga för 1.9 miljoner och sålde den för 3.7 miljoner 4 år senare. Men då hade han ju fixat lite grann också men inte speciellt mycket mer än det vanliga. Men det stämmer nog att största vinsten kan du göra här inne i city.

mangs
2009-08-12, 10:16
Jo, mitt exempel var lite överdrivet men rent generellt är att desto mer pengar du går in i ett boende, desto större avkastning på sikt. Så tillvida att högre pris innebär ett bra läge samt ett attraktivt boende. Glöm inte heller att en kyl/frys som du köper för 20.000 och sätter in i ett avsides ruckel kanske höjer värdet med 10.000 medan samma kyl/frys som står i ett hus/lgh på bra läge betingar en köpeskilling på kanske 40.000 högre.

Dvs du får högre utväxling på dina investeringar om läget är bra.

Notera att jag inte menade att bostadsrätt är en bättre investering än ett hus, för oftast är det tvärtom (om huset ligger någorlunda bra vill säga).

J A L
2009-08-12, 10:27
Pratade vi inte bostadsrätt?

Jo. Men någon började tala om hyra och så vitt jag vet betalar man väldigt litet hyra i en bostadsrätt som man har köpt och själv bor i. Snarast ospecificerat lite. Eller så kanske det är så att hyra och avgift har blandats ihop...

Torwald
2009-08-12, 10:37
J A L, jag tror du har rätt i att man nog normalt sett bara blandar ihop hyra med avgift.

mangs
2009-08-12, 10:56
Jo. Men någon började tala om hyra och så vitt jag vet betalar man väldigt litet hyra i en bostadsrätt som man har köpt och själv bor i. Snarast ospecificerat lite. Eller så kanske det är så att hyra och avgift har blandats ihop...

OK ,nu är jag med på hur du menar. I Sverige innebär bostadsrätt att man utöver sköpeskillingen betalar en avgift till bostadsrättförening och där ingår hyran. Exakt hur stor del av avgiften som utgörs av hyran vet jag inte. Det är dock inte speciellt konstigt med en avgift i storleksordningen 5000kr och uppåt.

I många andra länder finns inte konceptet bostadsrätt såsom vi känner till detutan där köper man en lägenhet och sedan betalar man enbart en lite avgift (några hundringar) för att saker runt omkring skall fundera.

Jämför man Sverige med många andra länder så är det betydligt mer lönsamt att bo i hus jämfört med en köpt lgh här (om vi inte pratar stora centrala lgh i storstäder likt London, New York etc).

Asdf
2009-08-12, 15:59
OK ,nu är jag med på hur du menar. I Sverige innebär bostadsrätt att man utöver sköpeskillingen betalar en avgift till bostadsrättförening och där ingår hyran. Exakt hur stor del av avgiften som utgörs av hyran vet jag inte. Det är dock inte speciellt konstigt med en avgift i storleksordningen 5000kr och uppåt.

I många andra länder finns inte konceptet bostadsrätt såsom vi känner till detutan där köper man en lägenhet och sedan betalar man enbart en lite avgift (några hundringar) för att saker runt omkring skall fundera.

Jämför man Sverige med många andra länder så är det betydligt mer lönsamt att bo i hus jämfört med en köpt lgh här (om vi inte pratar stora centrala lgh i storstäder likt London, New York etc).

Detta kan jag hålla med om, i Buenos Aires kan du köpa centrala lgh för 100-150tusen dollar, ca 1 miljon i svenska och du betalar enbart drift eftersom du äger lägenheten

Egentligen är hela bostadsrättsystemet en gammal kommunistisk relik som alla är lurade av, har man möjlighet gynnas man mest av en fristående fastighet/hus. Jag väntar på att få köpa en ägarlgh när de blir färdigbyggda

Asdf
2009-08-12, 16:01
Jo. Men någon började tala om hyra och så vitt jag vet betalar man väldigt litet hyra i en bostadsrätt som man har köpt och själv bor i. Snarast ospecificerat lite. Eller så kanske det är så att hyra och avgift har blandats ihop...

Beror väl vart du bor, nybyggnationer ( bostadsrätter ) i Gbg ligger lätt på 2-3-4 miljoner att köpa med runt 4000-6000 i hyra

Det märks att de däremot inte säljs för det erbjuds mängder av Boförsäkringar mot högre räntekostnader /prisfall m.n etc etc..

Carolinew
2009-08-12, 17:06
Detta kan jag hålla med om, i Buenos Aires kan du köpa centrala lgh för 100-150tusen dollar, ca 1 miljon i svenska och du betalar enbart drift eftersom du äger lägenheten

Egentligen är hela bostadsrättsystemet en gammal kommunistisk relik som alla är lurade av...

Och vem står för kostnader såsom fasad, sophämtning, hissar och trapphus, rör och ledningar, stambyten etc. i Buenos Aires då? Sådant kostar också en jädrans massa pengar så avgiften är självklart befogad...

Från HSB: "En bostadsrättsförening är inte vinstdrivande utan månadsavgifterna ska enbart täcka de utgifter som föreningen har, man bor därför till självkostnadspris."

Själv tycker jag att det är ganska skönt att slippa ansvaret för alla problem som kan uppkomma i fastigheter.

08-dude
2009-08-12, 18:44
Jo, mitt exempel var lite överdrivet men rent generellt är att desto mer pengar du går in i ett boende, desto större avkastning på sikt. Så tillvida att högre pris innebär ett bra läge samt ett attraktivt boende. Glöm inte heller att en kyl/frys som du köper för 20.000 och sätter in i ett avsides ruckel kanske höjer värdet med 10.000 medan samma kyl/frys som står i ett hus/lgh på bra läge betingar en köpeskilling på kanske 40.000 högre.

Dvs du får högre utväxling på dina investeringar om läget är bra.

Ja,det är ett perspektiv. För att sedan bättra på bilden så bör man även se andra sidan på myntet.

Vänder det nedåt ned tex. 25% så kommer förlusten att öka på på sikt.

Asdf
2009-08-12, 18:52
Och vem står för kostnader såsom fasad, sophämtning, hissar och trapphus, rör och ledningar, stambyten etc. i Buenos Aires då? Sådant kostar också en jädrans massa pengar så avgiften är självklart befogad...

Från HSB: "En bostadsrättsförening är inte vinstdrivande utan månadsavgifterna ska enbart täcka de utgifter som föreningen har, man bor därför till självkostnadspris."

Själv tycker jag att det är ganska skönt att slippa ansvaret för alla problem som kan uppkomma i fastigheter.

Men vartenda land gör ju på detta viset med utom vi i Sverige? Så tydligen fungerar det ju med kostnader.
Vad HSB skriver på sin websida är väl inte det smartaste att referera till om bostadsrättsföreningar