handdator

Visa fullständig version : Påverkan på Sköldkörteln vid lågt saltintag.


Varulven
2009-07-25, 11:35
Stämmer det att Sköldkörteln kan börja producera för lite hormon om man låt säga enbart intar 0-1 gram salt per dag?

En polare gjorde nämligen detta påstående igår. Och han sade att det hade någonting med upptaget av jod att göra. http://i28.tinypic.com/2mrb2wh.gif

Sverker
2009-07-25, 11:39
Äter du bara 1 gram koksalt varje dag så kommer du snabbt att få kramper. Helt enkelt dränera kroppen på elektrolyter.
Alltså är saltbrist ett allvarligt problem och effekterna kommer långt innan skjöldkörteln reagerar.


Vad som menas är nog snarare brist på jod som därmed ger mindre produktion av hormonerna.
Vill man inte salta maten med jodberikat salt så finns det massor av jod i havsfisk. Torsk eller makrill spelar ingen roll. All havsfisk är rik på jod.

Eddie Vedder
2009-07-25, 11:41
Jag vågar inte ge något svar om x gram salt hit och dit men jodbrist kan leda till struma ja. Om saltet kommer från "dolda" källor och inte jodberikat bordssalt, om din kost är väldigt rik på t.ex. blomkål, vitkål, sojabönor och broccoli (som innehåller goitrogener vilka hämmar jodupptag) och fattig på marina livsmedel (fisk och skaldjur) så KAN det vara en risk för att jodintaget är för lågt.

Varulven
2009-07-25, 11:55
Aha, tack för snabba svar. Då förstår jag.

mikaelj
2009-07-25, 14:14
1 tsk (3 gram, har jag för mig) jodberikat bordssalt ger RDI (150ug) av jod.