handdator

Visa fullständig version : Bulkfråga!


plexmar
2009-07-24, 19:41
Spelar det någon roll hur mycket man ligger i överskott under en bulk? Självklart lägger man på sig mer, men lägger man på sig mer muskler ju mer överskott man ligger på eller är det bara mer fett.

Ex. Lägger jag på mig lika mycket muskler ifall jag ligger 100 kcal överskott som när jag ligger 1000 kcal?

En följdfråga också. Om jag bulkar och får i mig tillräckligt med proteiner och fett, spelar det då någon roll vad jag fyller upp resten av min kost med? Alltså om jag äter tillräckligt med protein och fett, kan jag fylla upp resten av kosten med exempelvis bara choklad? (Nej, jag tänker inte bara äta choklad, ville bara få fram vad jag menar :D)

Tack tack!

King Grub
2009-07-24, 19:47
Det är ett direkt förhållande mellan energiintag och muskelökningar. Äter du mer, bygger du mer. Pluttöverskott ger pluttökningar, i jämförelse.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105067&highlight=bartoll

Samtidigt nybildas även mycket mer fett ju mer man äter, och ju fetare man äter sig, desto mindre av överskottet bildar fettfri massa och desto mer bildar i stället fettvikt, plus att man får sämre och sämre hormonella förutsättningar för muskulär tillväxt.

Så en viss självkontroll får man ha. Seefood-dieten blir man mest fett av (see food -> eat food).

en stor stark
2009-07-24, 19:48
Ja, du lägger på dig mer muskler på ett överskott av 1000kcal än 100kcal, om du får i dig tillräckligt med protein. (Och även mer fett, som du själv skrev). Äter du inget protein alls så kommer du ju förlora muskler ändå, även om du ligger på kaloriöverskott.

Svar på din följdfråga: Kroppen behöver fler näringsämnen än fett och protein, t.ex. vitaminer och mineraler. Får du i dig allt du behöver så behöver du inte tänka på det du äter utöver det särskilt noga. Men sunt förnuft säger ju att om du får i dig tillräckligt med protein, fett, vitaminer och mineraler på 1500kcal med hjälp av proteinpulver och kostillskott etc, och du vill ligga på 2500-3000kcal om dagen, så är det inte särskilt bra att hälla i dig rent socker i värde av 1000-1500kcal. ;)