handdator

Visa fullständig version : Gå ner i vikt utan att förlora så mycket muskelmassa?


w0mbat
2009-07-24, 17:42
Har lite funderingar på hur man ska göra för att gå ner i vikt utan att förlora någon större del muskelmassa.

Jag väger för tillfället ca 90kg och vill ner till ungefär 80kg.

Hur stort kalori-underskott kan man ligga på? Jag antar att om man tex skulle ligga på 1500kcal underskott skulle man förlora mer muskelmassa än om man ligger på 500kcal underskott fast under längre tid?

Jag kommer använda EAA före/efter träning. Men funderar på om man borde använda det 2ggr även dom dagar man inte tränar?
Men jag antar att man kan göra mycket med sin egen kost också för att förbättra resultaten?

Ungefär 50% av mitt energiintag just nu är från kolhydrater, 25-30% från fett och 20-25% är från protein och mitt energiintag varierar mellan 2300-2600kcal per dag, jag går beviseligen ner på detta energiintag men har ingen jättekoll på hur snabbt, men vägde 93 innan semestern och väger 90kg nu, så visst händer något ;P
Bör energifördelningen ändras något? och isf vad ska jag äta mer av?
Antar också att kolhydraterna i största möjliga mån skall ligga nära ett träningspass? men om man ska äta innan bör det då vara 2h ifrån eller närmare?

många frågor, hoppas några kan rätas ut i alla fall :D

Mvh
w0mbat

Flexipop
2009-07-24, 17:54
Höj proteinet så att du har minst 2g/kg kroppsvikt. Gärna mer. Sänk kaloriunderskottet till max 500 kcal/dag. Träna tung styrketräning med låga reps. Kör inga överdrivet långa cardiopass.
Jag har själv börjat med små doser av EAA under dagen men har ingen aning om det hjälper för att bevara muskelmassan. Kolhydrater är väl bäst att inta runt träning antar jag. Speciellt efter ett pass för bra återhämtning.

Så kör jag, men jag är också tacksam för alla tips om hur man kan optimera upplägget.

Rusk
2009-07-24, 18:09
Ditt protein intag måste ökas mkt mer. Sen är det ju bra om du kan minska kolhydraterna så mkt som möjligt, ta inte bort dom helt bara, själv orkade jag inget och blev yr + huvudvärk när jag tog bort mina. Får mina kolhydrater från potatis och fiber berikade havregryn atm och det funkar bra.

Mr.Sarkastisk
2009-07-24, 19:20
Har du läst deffguiden...

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Läs även EAA stickyn

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561