handdator

Visa fullständig version : Jämt sjuk


matrix
2002-05-28, 17:48
Jag blir hela tiden sjuk. Jag kanske tränar 1-2 veckor sen får jag ont i halsen, och paranoid som jag är så vågar jag inte träna förrän jag blivit bättre. Vad gör jag för fel? Är det något jag saknar i min kost? Jag försöker få i mig mycket C-vitamin men det tycks inte hjälpa. Det är många träningsdagar som går till spillo :(

krambanan
2002-05-28, 19:17
Har samma problem...ändå tycker jag att jag gör rätt....äter vitamin å mineral tillskott, C-vitamin, glutamin, ordentligt med mat osv..

Kram Maria

stefannn
2002-05-28, 19:20
du kanske tränar mer än korppen klarar av...

z_bumbi
2002-05-28, 20:17
När du känner dig frisk så vila några veckor extra, vanligt fel att hjärnan vill mer än kroppen.
Nästa steg är att vänja kroppen vid träningen igen och inte köra för fullt i början.
Blir du sjuk igen så kan en trip till en trevlig läkare inte skada allt för mycket.

Lave
2002-05-28, 20:32
Glutamin kanske ? ;)

(Jag hann före Tinner denna gången :D )

krambanan
2002-05-28, 20:48
Jag har testat glutamin nu ett tag å jag har inte blivit bättre, nästan tvärtom. Har ätit ca 20 g / dag i ca 2 veckor (Väger 65 kg, tjej kanske ska tilläggas) och är rätt besviken efter allt positivt jag har fått höra.... :eek:

Kram Maria :cool:

Lave
2002-05-28, 21:37
Jag vet inte om man kan ha såna 'perioder' då man lätt blir sjuk. Det är ju så många faktorer som inverkar (stress, jobb, smitta från andra personer, överträning, för lite sömn osv).

Jag hade det så ett tag, men det har släppt :)

Provat att ta en vecka eller två 'off' bara äta bra och kanske lägga in några promenader i veckan för att hålla kroppen igång ? Kan ju vara så att kroppen inte hunnit återhämta sig helt från sjukdomen och lyckats bygga upp ett bra immunförsvar.

Och sen som alltid. Ät bra. Ät frukt, grönsaker, vitlök osv. Men det vet nog alla här redan.. ;)

Lycka till.

steefann
2002-05-28, 23:40
Ett bra vitamin/mineral tillskott är flytande mivitotal. Har under långa perioder nästan helt uteslutit frukt och grönsaker av ren slöhet och jag har inte fått några symptom på vitamin- eller mineralbrist.

200sx
2002-05-29, 14:54
Jag fick mega ont i halsen för 3 veckor sedan.. åkte till akuten o gjorde en halsodling som var negativ..men då jag hade så jävla ont i halsen gjorde dom en odling till som tog ett par dagar.. då visade det sig att jag hade nån typ grupp-G av staffelukoker *stava* vilket antingen gick över av sig själv eller så fick man ta penecilin*stava igen*... jag valde o inte ta penecilin då jag inte hade nån feber längre.. men nu tre veckor senare ångrar jag mig då jag precis som du varit symtomfri i typ 2 dar.. tränat en dag och blivit tjock i halsen/förkyld i typ två dar... träffa en annan doktor igår.. fick medicin direkt.. ska nog byta doktor....jobbigt o behöva vila i typ 10 dar till bara.... :(

z_bumbi
2002-05-29, 16:20
"vilket antingen gick över av sig själv" och "men nu tre veckor senare ångrar jag mig då jag precis som du varit symtomfri i typ 2 dar"

Hur lång tid sa doktorn att det skulle ta innan du blev frisk då ? Pencillin brukar man använda i 10 dagar så jag antar att det borde ta mycket längre tid utan...
antagligen började du träna för tidigt.

200sx
2002-05-30, 06:31
neppz.. skulle bara vila en vecka....vilket ja gjorde

Tjockisen
2002-05-30, 17:42
Hade en period i vintras då jag var sjuk hela tiden, hade under förra året sammanlagt 7 (!!!!!) halsflusser varav kanske 4 av dessa slutet av hösten / vintern. Trodde först det berodde på att jag inte fick i mig tillräckligt med vitaminer men funderade även på om jag blev övertränad. (Tränade tunga basövningar 3 ggr i veckan i nån månad eller två). I januari när jag slutade med overkill programmet och började med en massa c-vitamin och L-glutamin så gick det över, har endast varit förkyld en gång sen i februari typ, vilket inte alls är vanligt för mig då jag drabbats av en massa sjukodmar de senaste åren. Anyway, mitt problem var nog till största delen att jag tränade alldeles för mycket --> dåligt immunförsvar, snarare än för lite kost-tillskott. Men jag tror att l-glut + vitaminerna kan ha hjälpt till att hålla immunförsvaret uppe, men är inte säker.