handdator

Visa fullständig version : Övertränad?


Grazzafukkinrazzi
2009-07-24, 14:07
Jag vet att överträning är rätt hypat (enligt mig iallafall). jag kör bänkpress + komplement 2-3 gånger i veckan, har kört det i flera månader nu fast bytt runt olika övningar/reps/set osv. I måndags körde jag bröst + triceps, och i tisdags körde jag axlar och rygg. och idag är det dags för bröst och triceps igen men nu är det så att mina triceps känns helt döda, har haft exakt samma känsla i dem sen i tisdags. som att de aldrig återhämtar sig. känner mig helt kraftlös i triceps och har även svårt att somna på kvällarna, tror ni att jag är övertränad och att triceps behöver vila idag/resten av veckan/en vecka till?

Pjotor
2009-07-24, 21:22
Ja.

Sömnen på kvällarna kan ha med annat att göra, men att du känner dig väldigt trött i musklerna vid nästa träningspass är ett tecken på att de inte har hunnit återhämta sig. Minst 48, gärna 72 timmar återhämtning för en given muskel eller muskelgrupp är en vanlig rekommendation i dessa forum. Då hinner muskelnedbrytningen kompenseras och ny energi dras in i musklerna.

Överträning är för övrigt INTE hypat. Utan återhämtning förlorar du muskelmassa i det långa loppet. Däremot är det säkert en tacksam ursäkt för de som borde ta sig till gymmet men inte ids...

Mourten
2009-07-24, 21:37
Jag tror du är lite sliten, men håller dock inte med Pjotor, jag anser att överträning ÄR hypat, man ska komma upp i bra hög kvalité/kvantité innan man ens är i närheten av ordet överträning, typ Per Elofsson, där är en som är övertränad, men han drog väl 3-5 mil/dag.

ceejay
2009-07-24, 21:38
dra ned lite på tricepsträningen i ngn vecka eller så, nu kör du i princip 3 gånger per vecka

LindaS
2009-07-24, 21:45
Övertränad är ett relativt begrepp och ska ställas i relation hur tränad man var från början. Någon som är otränad eller dåligt tränad kan givetvis bli övertränad bra mkt fortare än någon som är bättre tränad.

Som med all träning så ska man lyssna på kroppen och det enda som kan "bota" en övertränad muskel/kropp är vila.

Pjotor
2009-07-25, 08:55
Jag betraktar "sliten" som ett förstadium eller inledning till överträning, därav mitt svar. Det är inte alla som håller med mig om det, men så länge vi vet vad vi menar så räcker det för mig.

Grazzafukkinrazzi
2010-11-12, 07:35
måste bumpa denna tråd som jag en gång skapade då jag åkt på samma sak igen, tror jag.

Jag känner mig totalt kraftlös i triceps dygnet runt och har haft det ganska länge nu, kommer inte riktigt ihåg hur länge. Kanske 2 veckor. Har dragit ned på tricepsträningen och kör inga tricepskomplement. Hade gärna vilja vila helt men är SM i bänkpress om 2 veckor ungefär och känner att en vilovecka just nu inte hade varit sådär helt perfekt. Har ni några förslag på vad mitt problem är och hur jag ska göra?

emi23j
2010-11-12, 14:05
Jag tror du är lite sliten, men håller dock inte med Pjotor, jag anser att överträning ÄR hypat, man ska komma upp i bra hög kvalité/kvantité innan man ens är i närheten av ordet överträning, typ Per Elofsson, där är en som är övertränad, men han drog väl 3-5 mil/dag.


Hur tänkte du nu?

Det som är överträning och direkt skadligt för en person kan vara en bra nivå eller rent av underträning för en annan. Allt beror ju på vilken träningsbakgrund man har från början.

Att köra bänkpress 2-3 gånger i veckan (om man tränar någorlunda hårt/tungt) så kommer det för den stora delen av alla på detta forum leda till överträning.

emi23j
2010-11-12, 14:07
måste bumpa denna tråd som jag en gång skapade då jag åkt på samma sak igen, tror jag.

Jag känner mig totalt kraftlös i triceps dygnet runt och har haft det ganska länge nu, kommer inte riktigt ihåg hur länge. Kanske 2 veckor. Har dragit ned på tricepsträningen och kör inga tricepskomplement. Hade gärna vilja vila helt men är SM i bänkpress om 2 veckor ungefär och känner att en vilovecka just nu inte hade varit sådär helt perfekt. Har ni några förslag på vad mitt problem är och hur jag ska göra?

Möjligen bör du prata med din tränare om detta.

Men rent generellt skulle jag säga att om du är sliten så vila.

Att dra ned på volymen innan tävlingar är troligtvis en mycket bra idé.

young_george
2010-11-12, 14:17
Jag tror du är lite sliten, men håller dock inte med Pjotor, jag anser att överträning ÄR hypat, man ska komma upp i bra hög kvalité/kvantité innan man ens är i närheten av ordet överträning, typ Per Elofsson, där är en som är övertränad, men han drog väl 3-5 mil/dag.

Hur tänker du nu?

Tror du inte jag blir övertränad om jag går ut och springer ett marathon om dagen bara för att Gebrselassie klarar det?

Det handlar om att gå över sin egen kapacitet, inte att gå över Per Elfossons eller Micheal Phelps kapacitet..

Onigiri
2010-11-12, 15:17
Nej du är inte övertränad, ät mer.

Eddie Vedder
2010-11-12, 15:48
Nej du är inte övertränad, ät mer.

Om du tror att kosten kan lösa allt har du väldigt fel.

Onigiri
2010-11-12, 19:40
Om du tror att kosten kan lösa allt har du väldigt fel.Nej då, men det är väl ändå vanligt att man äter lite för dåligt och tränar lite för mycket, han kan iaf ge det en chans. Han kan väl vara "övertränad" också men det tvekar jag på.

Grazzafukkinrazzi
2010-11-13, 21:25
Nej då, men det är väl ändå vanligt att man äter lite för dåligt och tränar lite för mycket, han kan iaf ge det en chans. Han kan väl vara "övertränad" också men det tvekar jag på.

Äter rätt bra och ligger runt 3g protte/kv och kcal+ men ska käka mer ändå, drar även ned lite på träningen, speciellt triceps och vilar dem så gott det går innan tävlingen. Antar att de bara är lite överansträngda och behöver återhämta sig lite.

Tack för svaren iaf!

z_bumbi
2010-11-13, 22:05
Nej då, men det är väl ändå vanligt att man äter lite för dåligt och tränar lite för mycket, han kan iaf ge det en chans. Han kan väl vara "övertränad" också men det tvekar jag på.

Först beskriver du en överträning men sen tvivlar du på om han är det?

beckman88
2010-11-14, 01:53
Hur kan man tycka att överträning är hypat? Under de senaste 6 månaderna har jag sett 2 elit atleter falla tillbaks hästlängder pga överträning, då dom tänkte "jag har inte träningsverk så då tränar jag idag med". De dom uteslöt vad den neurologiska utmattningen.

Ett test för att se om man är övertränad:
Ligg raklång på marken med en HR monitor på dig i 15 minuter
res dig upp
Om din HR går upp mer än 15 över 15 sekunder efter att du har ställt dig upp så ses detta som ett tecken på överträning.

Onigiri
2010-11-14, 05:54
Först beskriver du en överträning men sen tvivlar du på om han är det?Menade att det var möjligt men jag tror inte det, jag vill inte tro på att överträning finns utan att det beror på andra faktorer, där tex kosten spelar en viss roll, stress och kanske dålig sömn under längre perioder (Sover du bra TS?).

Jag grundar detta i noll och ingenting och har antagligen fel och blir säkerligen bombad med övertränade exempel snart, men jag tror fortfarande på att en random 20 åring på hobbynivå ej kan träna ner sig och gå baklänges i sin träning, det känns inte möjligt i mitt lilla huvud. Särskilt inte nu när han beskrev att han åt såpass bra med.

emi23j
2010-11-14, 09:27
Hur kan man tycka att överträning är hypat? Under de senaste 6 månaderna har jag sett 2 elit atleter falla tillbaks hästlängder pga överträning, då dom tänkte "jag har inte träningsverk så då tränar jag idag med". De dom uteslöt vad den neurologiska utmattningen.

Ett test för att se om man är övertränad:
Ligg raklång på marken med en HR monitor på dig i 15 minuter
res dig upp
Om din HR går upp mer än 15 över 15 sekunder efter att du har ställt dig upp så ses detta som ett tecken på överträning.


Om detta är ett bra sätt att mäta överträning är jag lite tveksam till MEN det är ett lysande sätt att undersöka kroppens status. Det behöver ju inte bero på överträning utan kan bero på att man dragit på sig en förkylning/sjukdom. Men resultatet säger ju detsamma, vila din kropp är inte redo för mer träning!

Eddie Vedder
2010-11-14, 09:34
Jag grundar detta i noll och ingenting och har antagligen fel och blir säkerligen bombad med övertränade exempel snart, men jag tror fortfarande på att en random 20 åring på hobbynivå ej kan träna ner sig och gå baklänges i sin träning, det känns inte möjligt i mitt lilla huvud. Särskilt inte nu när han beskrev att han åt såpass bra med.

Vad du gör nu är ju att du definierar öveträningen som något helt annat än vad trådskaparen frågar om. Det är inte tal om total utmattning i varenda av kroppens muskelfibrer, depression, minskad aptit, initiativlöshet etc. utan överansträngda specifika muskler.

Att slita ut armarna kan man såklart göra även om man ligger på 1000 kcal överskott per dag och inte tränar löpning på elitnivå. Testa att maxa i bänka dag efter dag efter dag så kommer du ju märka själv att du sliter ut just den muskulaturen.

creperiet
2010-11-14, 09:53
Det går att anpassa sig till att klara otroliga mängder daglig monoton träning (vilket inte betyder att det är optimalt för prestationen) och det går utmärkt att överbelasta sig med 2 bänkpass per vecka.

Så om man bortser från begreppet överträning som oftast leder till otydligheter och meningskiljaktligheter, och istället frågar sig om det är frågan om en överbelastning, kan det vara det? Ja.

Grazzafukkinrazzi
2010-11-14, 13:47
Menade att det var möjligt men jag tror inte det, jag vill inte tro på att överträning finns utan att det beror på andra faktorer, där tex kosten spelar en viss roll, stress och kanske dålig sömn under längre perioder (Sover du bra TS?)

Jag har haft ganska mycket i skolan och sover nog knappt 7h per natt. + att jag måste gå upp och pissa mitt i natten rätt ofta. Sen på helger då jag vill sova ut så vaknar jag ofta rätt tidigt och är utsvulten och blir så jävla nojig om jag fortsätter att sova/ligga kvar och känner att jag måste äta något direkt.

Men ska tänka på att få fler sömntimmar samt öka mitt matintag!

Så om man bortser från begreppet överträning som oftast leder till otydligheter och meningskiljaktligheter, och istället frågar sig om det är frågan om en överbelastning, kan det vara det? Ja.

Japp, tror att mina triceps är lite överansträngda, och ökad vila, ökade sömntimmar och ökat matintag tror jag kan få mig tillbaka rätt fort!

z_bumbi
2010-11-14, 14:19
Menade att det var möjligt men jag tror inte det, jag vill inte tro på att överträning finns utan att det beror på andra faktorer, där tex kosten spelar en viss roll, stress och kanske dålig sömn under längre perioder (Sover du bra TS?).

Du tror inte att överträning finns men sen frågar du om faktorer som kan bidra till överträning. Du tycker inte det blir lite motsägelsefullt?

beckman88
2010-11-14, 20:03
Om detta är ett bra sätt att mäta överträning är jag lite tveksam till MEN det är ett lysande sätt att undersöka kroppens status. Det behöver ju inte bero på överträning utan kan bero på att man dragit på sig en förkylning/sjukdom. Men resultatet säger ju detsamma, vila din kropp är inte redo för mer träning!

Förklara gärna varför du är tveksam.

Grazzafukkinrazzi
2010-11-15, 22:27
kan det finnas några fördelar att smörja in triceps i liniment t.ex. Linnex eller hästliniment för återhämtningen. Före/efter de få bänkpassen/på vilodagar/whatever? Eller massage kanske? hur ofta och intensivt isf?

z_bumbi
2010-11-16, 07:51
kan det finnas några fördelar att smörja in triceps i liniment t.ex. Linnex eller hästliniment för återhämtningen. Före/efter de få bänkpassen/på vilodagar/whatever? Eller massage kanske? hur ofta och intensivt isf?

Liniment blockerar bara smärtan. Massage kan öka genomströmningen av blod vilket kanske kan öka återhämtningen något men det som brukar funka bäst är att köra väldigt lätta pass och i övrigt vila.