handdator

Visa fullständig version : Konstant kramp i vaderna?


kokosnot
2009-07-24, 09:53
Halloj,

Jag startade en VLCD-diet förra onsdagen, jag har nu något som upplevs som början till kramp i mina vader. Jag har råkat ut för samma problem tidigare då jag var ute och festade men då krampade vaderna ihop helt och jag kunde inte ens resa mig upp. Jag hävde i mig allt möjligt för att kunna återställa vad som nu saknades i kroppen, vad det var vet jag inte.

Det här känns som början till riktig kramp, vaderna är ovanligt hårda även utan påfrestning, att gå en sväng så de blir varma gör det bättre en stund men sedan blir det stelt igen.

Vad kan detta bero på? Jag dricker väldigt mycket vatten under VLCD-dieten och kissar således väldigt mycket, kan det vara brist på något ämne i kroppen som gör det? Jag vill kunna förebygga problemet innan det blir som sist, det var inte speciellt kul att behöva krypa till toaletten. :em:

Mvh,
Nöten

Martin Löwgren
2009-07-24, 10:38
Halloj,

Jag startade en VLCD-diet förra onsdagen, jag har nu något som upplevs som början till kramp i mina vader. Jag har råkat ut för samma problem tidigare då jag var ute och festade men då krampade vaderna ihop helt och jag kunde inte ens resa mig upp. Jag hävde i mig allt möjligt för att kunna återställa vad som nu saknades i kroppen, vad det var vet jag inte.

Det här känns som början till riktig kramp, vaderna är ovanligt hårda även utan påfrestning, att gå en sväng så de blir varma gör det bättre en stund men sedan blir det stelt igen.

Vad kan detta bero på? Jag dricker väldigt mycket vatten under VLCD-dieten och kissar således väldigt mycket, kan det vara brist på något ämne i kroppen som gör det? Jag vill kunna förebygga problemet innan det blir som sist, det var inte speciellt kul att behöva krypa till toaletten. :em:

Mvh,
Nöten
Kramp kan bero på flera olika kända saker men min erfarenhet är även att dålig rörlighet i ländryggen (och till viss del även sätes/lårmuskler) kan bidra till detta.

Mvh

nyrjoh
2009-07-24, 10:43
Saltbrist kan ju ha något med saken att göra. Om du dricker väldigt mycket så blir det en viss urlakning av salter.

grimfish
2009-07-24, 19:38
Det verkar otroligt att det skulle finnas ett samband mellan din kost och vadkramper. Varken saltbrist eller dålig rörlighet i ländryggen är kända orsaker till kramp i vaderna. Besvären kommer ofta periodvis och kan öka av kraftig ansträngning. Regelbunden motion kan ofta hjälpa mot besvären och man kan också pröva att stretcha.

nyrjoh
2009-07-24, 23:55
Influence of Hydration and Electrolyte Supplementation on Incidence and Time to Onset of Exercise-Associated Muscle Cramps.
Jung AP, Bishop PA, Al-Nawwas A, Dale RB.
* University of North Carolina at Charlotte, Charlotte, NC.

Context: Exercise-associated muscle cramps (EAMCs) are common among physically active individuals and are temporarily disabling; therefore, prevention is of great interest.Objective: To determine the role of hydration and electrolyte supplementation in the prevention of EAMCs.Design: Each subject completed 2 counterbalanced trials in a repeated-measures design.Setting: University of Alabama.Patients or Other Participants: College-aged men (n = 13) with a history of EAMCs.Intervention(s): In each trial, participants performed a calf-fatiguing protocol to induce EAMCs in the calf muscle group. Each trial was performed in a hot environment (dry bulb temperature of 37 degrees C, relative humidity of 60%). In the carbohydrate-electrolyte trial, subjects consumed, at a rate similar to sweat loss, a carbohydrate-electrolyte beverage with sodium chloride added. In the hypohydration trial, subjects were not allowed to consume any fluids.Main Outcome Measure(s): We measured the incidence and time to onset of EAMCs.Results: Nine participants experienced cramps in the carbohydrate-electrolyte trial, compared with 7 in the hypohydration trial. Of the 7 individuals who had EAMCs in both trials, exercise duration before onset was more than doubled in the carbohydrate-electrolyte trial (36.8 +/- 17.3 minutes) compared with the hypohydration trial (14.6 +/- 5.0 minutes, P < .01).Conclusions: Consumption of a carbohydrate-electrolyte beverage before and during exercise in a hot environment may delay the onset of EAMCs, thereby allowing participants to exercise longer. However, it appears that dehydration and electrolyte loss are not the sole causes of EAMCs, because 69% of the subjects experienced EAMCs when they were hydrated and supplemented with electrolytes.

Nja, det är ju en faktor som kan ha betydelse iaf. Jag har iaf mycket lättare att få kramp efter att jag druckit alkohol. Men det kan ju vara andra faktorer som gör det...

grimfish
2009-07-25, 09:28
En studie under så extrema förhållanden säger väl tyvärr inte så mycket om hur det är under normala förhållanden. En sammanvägning av forskningen på området torde ändå ge vid handen att ett orsakssamband är osannolikt, även om hypotesen är intressant.

Nible
2009-07-25, 09:45
Samma sak hände mig i slutskedet av min diet. Fast mina kramper kom när jag körde någon typ av intervaller såsom fotboll, brännboll etc.

kokosnot
2009-07-26, 22:59
Nible,

Det kan nog stämma. Idag klarade jag inte alls av att hoppa hopprep som vanligt efter slutet av mitt pass, krampade ihop efter cirka tio minuter.. Jag såg till att stretcha vaderna ordentligt därefter dock och nu känns det bra.

Ska försöka stretcha vaderna lite varje dag, oavsett om det krampar eller inte för att se om det blir bättre.

Tolkia
2009-07-26, 23:06
Blir det bättre av stretching kan du prova excentriska tåhävningar i trappa (stå ytterst på trappsteget med tårna, sänk dig ned); det töjer rätt bra. Det är inte alltid så lätt att töja vaderna om man inte är jättejättestel.

Doctor Snuggles
2009-07-26, 23:35
Eftersom du fick liknande när du var ute o festade så låter det som obalans/brist på salter eller/och magnesium.

Nadreas
2009-07-27, 20:21
Det kan vara en diskbuktning som trycker på nerver vilket leder till kramper i vaderna.

Martin Löwgren
2009-07-27, 21:18
Det kan vara en diskbuktning som trycker på nerver vilket leder till kramper i vaderna.

Då bör andra symptom finns med i anamnesen en enbart kramp.

Guddi
2009-07-28, 09:23
Influence of Hydration and Electrolyte Supplementation on Incidence and Time to Onset of Exercise-Associated Muscle Cramps.
Jung AP, Bishop PA, Al-Nawwas A, Dale RB.
* University of North Carolina at Charlotte, Charlotte, NC.

Nja, det är ju en faktor som kan ha betydelse iaf. Jag har iaf mycket lättare att få kramp efter att jag druckit alkohol. Men det kan ju vara andra faktorer som gör det...Hanledaren till den studien gör konsultjobb för gatorade. De skulle inkluderat en vätskegrupp i den studien för att man ska kunna dra några slutsatser överhuvudtaget. En ganska klassisk Gatorade studie med andra ord. De gör allt utan att jämföra vatten med sin drink :)

Saltbrist kan leda till kramper. Men då snackar vi en förlust långt större än den som tas upp här:
The deficit threshold required to prompt muscle cramping is not well described; however, an estimated sweat-induced loss of 20%Y30% of the exchangeable Na+ pool has been noted with severe muscle cramping (6,29). How readily this occurs depends upon sweating rate (10), sweat sodium concentration (typically 20Y80 mmolILj1) (7,12,28), and dietary intake (27). And with continuous physical activity over an extended period of time (e.g., 3Y4 h or more)http://journals.lww.com/acsm-csmr/Fulltext/2008/07001/Muscle_Cramps_during_Exercise_Is_It_Fatigue_or.9.a spx

Artikeln är skriven av en kille på Gatorade så man får ta den med en nya "salt" ;)

Sniggel
2009-07-28, 09:31
Eftersom du fick liknande när du var ute o festade så låter det som obalans/brist på salter eller/och magnesium.

Enligt min personliga erfarenhet så skulle jag säga samma sak.
Mina vadkramper kom vid bruk av medicin som kunde ge upphov till magnesiumbrist, besvären var värre vid lågkolhydratkost och magnesiumsupplementering avhjälpte problemen.
Ta det för vad det är, en anekdot.

Nadreas
2009-07-28, 09:37
Då bör andra symptom finns med i anamnesen en enbart kramp.

Vilka?

Martin Löwgren
2009-07-28, 11:38
Vilka?Diffusa känselstörningar (parastesier), muskelsvagheter (behöver ej vara starka), reflexbortfall (eller påverkan), smärta, domningar med mera beroende på om disken trycker rakt bakåt, åt sidan eller snett bakåt åt sidan.

En diskpåverkan (buktning eller bråck) kommer inte enbart ge kramp som symptom även om det kan vara ett delfynd.

kokosnot
2009-07-28, 12:11
När du säger domningar, rör det sig om domningar i rygg och/eller ben eller kan det även förekomma i armar och överkropp?

Tolkia
2009-07-28, 12:25
När du säger domningar, rör det sig om domningar i rygg och/eller ben eller kan det även förekomma i armar och överkropp?
Förmodligen inte, eftersom nerverna till överkroppen respektive underkroppen går ut på olika nivå i ryggraden. Se mindre bra bild nedan:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/ba/Nervous_system_diagram.png/250px-Nervous_system_diagram.png

Jag tycker inte att det låter som om dina problem komme från ryggen, om du inte har diverse symptom som du inte har beskrivit här; jag skulle inte oroa mig för det om jag var du.

[UnTr] freshmint
2009-10-22, 18:51
Lånar denna gammla tråd lite,

Kan kramp, eller "senadrag" , orsaka en skada i muskeln?

Känslan var som att någon kört en kniv rakt i muskeln, och benet gick inte att röra på.

Nu ett par dagar senare har jag fortfarande ont i vaden, och det känns som att det är en "bunt" fibrer, mitt i muskeln, smärtan kommer ifrån.