handdator

Visa fullständig version : Om du inte är nöjd, gör något åt det?


Lellan
2009-07-23, 21:40
Ja, om man inte är helt nöjd med något fysiskt. Är man udda om man vill gilla läget? Känns nästan lite så. Kanhända inbillar jag mig.

Här och var har jag dryftat att mina tuttar försvunnit. Nu även privat, till tjejkompisar å så. Då visar det sig att var och varannan kotte har opererat sig! Och rycker på axlarna och säger ngt i stil med att "Nu är jag jättenöjd. Är du inte nöjd, fixa det..". Normen jag har jämfört mig med är alltså ingen norm.Ju mer jag tänker att jag skulle kunna om jag ville - inser jag att jag inte vill.

Tänkt att jag borde *screwy*vilja men känt våldsamt instinktivt att "nej för bövelen", nästan hållit mig om brösten i blotta förskräckelsen varje gång ngn "outade" sina bröst. Nej, inte pga smärtan. Lite pga risk för komplikationer. Men mest för att .. va fan.. det här är ju ändå jag? Nej, inte som jag föddes. El som 20-åring. El före barn. El som stor. Ja, ni fattar..

Det roliga är att det känns lite att man borde vilja ändra på ngt man inte är nöjd med, är inte det märkligt? Tänker inte yttra ett icke-positivt ord om dem igen iaf.

Men.. är det ok att tycka om sig själv trots imperfektioner? Vilja ha dem kvar? Alla har ju dem, vissa mer andra mindre, vissa fixar, vissa vill fixa och så finns det vi som inte älskar de delarna av oss men som ändå tycker om dem.

Min snea lite vitare tand tex. Många har faktiskt frågat "går den att fixa"? Med tanke på att jag grejat en massa fåfängt med tänderna borde jag kanske ha frågat tandläkare, men det har inte slagit mig. Däremot har det hänt efter frågan att jag kännt att jag "borde" komma ihåg att fråga tandläkaren nästa gång jag är där. Men glömmer alltid, för jag har liksom vant mig.

Har grävt i mitt inre och varken kunnat komma på varför jag vill behålla vissa bristfälliga attribut, el vad den där känslan av att man borde fixa kommer ifrån. Teorier, tankar? *popcorn*

rQx
2009-07-23, 21:44
Alltid finns det något att störa sig på, så gäller bara att gilla läget =)

LindaS
2009-07-23, 21:47
Som du själv är inne på. Börja inifrån.

L-Sami
2009-07-23, 21:55
Har väl någonting med god självkänsla att göra om man accepterar sina imperfektioner. Sen kan det också vara att vissa påverkas mer av att inte har den perfekta looken medan andra kan nöja sig med det de har. Grupptryck och press/påverkan från andra människor kan också göra att man går och opererar större bröst t ex. Människor som jämför sig med andra i större utsträckning är nog också de som gör förändringar. Det är mina tankar :)

Shajjn
2009-07-23, 22:00
Självbild, jag-uppfattning. Vilka förändringar kan man tillåta sig att göra innan man känner sig fejk, "inte jag". Det varierar väl från person till person.

coxie
2009-07-23, 22:04
Jakten efter perfektion är vad som driver mig i livet oavsett om det är jobb, studier, privat, utseende osv. Jag är fullt medveten om att jag aldrig kommer uppnå perfektion men ser inget osunt i att ha det som drivkraft.

Jag har opererat näsan och fixar saker som är enkla att fixa som tänder, huden, tränar osv. Jag full förståelse och stor respekt för personer som kan ha en avslappnad inställning till sina "defekter" och därmed inte se något problem med dom.

Lellan
2009-07-23, 22:11
Jag har opererat näsan och fixar saker som är enkla att fixa som tänder, huden, tränar osv. Jag full förståelse och stor respekt för personer som kan ha en avslappnad inställning till sina "defekter" och därmed inte se något problem med dom.

Tror inte mina kompisar ser det som problem heller. Men en stilla undran anar jag. Men fattar inte varför jag inte tycker det är jobbigt att ligga och sola mitt emellan två bröstopererade dock, tänkte som fan på det när jag låg där "va fan känns det inte dåligt för?" Haha.. såå stört. Båda ser grymt mkt bättre ut än mig och där ligger jag och mår gott å fattar noll. Anser mig inte ha särskilt god självkänsla, vet inte vad jag är ute efter för svar heller..

Märkligt dock, att sällan noja för sin egen skull bara för andras. Tex om jag skulle träffa en kille, så skulle jag inte ha problem - men säkert fundera lite om han såg det som ett problem. Självklart vill man vara fin inför sig själv och andra, men menar vad man kan kalla "uppenbara åtgärdsbara saker".

(jaa, för det är ju en vedertagen term.. :Virro)

Tolkia
2009-07-23, 22:14
Var glad och nöjd, om du är nöjd med dig själv istället för att göra det till ett problem hos dig att du är nöjd. Man kunde, som du formulerar dig, tro att du ville ha kass självkänsla och skev kroppsuppfattning.

young_george
2009-07-23, 22:21
Jag är bara intresserad av saker jag själv lyckats med, inte saker jag föddes med eller utan.

Har öron som står ut som på Dumbo och är i ärlighetens namn ingen direkt skönhet nånstans, men det berör mig inte det minsta längre.
När man var mindre och fick höra en kommentar av någon snygg tjej så var det inte lika roligt, men det slutade när jag började träna kampsport och varenda jävel hade en sned näsa eller blomkålsöron och var stolta över det.

Snobbe
2009-07-23, 22:25
Spelar ingen roll hur man ser ut det kommer alltid finnas folk som man tycker ser bättre ut. Vissa väljer att störa sig på det och vissa inte.

Lellan
2009-07-23, 22:40
Var glad och nöjd, om du är nöjd med dig själv istället för att göra det till ett problem hos dig att du är nöjd. Man kunde, som du formulerar dig, tro att du ville ha kass självkänsla och skev kroppsuppfattning.

Nej, inte så. Mer att det känns som om ngn ska komma fram och typ "ursäkta, men borde inte du må lite dåligt över **** (räkna upp ens imperfektioner)". Lite jantelagigt, "vem tror du att du är" fast jag är högst medveten om dem.

Känns konstigt, inte fel, att jag inte bryr mig.

En sak som påverkat är att jag jobbat riktigt hårt på min hållning på senaste, att verkligen sträcka på mig. Ibland har det tagit emot psykiskt, typ som att jag inte borde göra det för att jag inte har anledning - helknäppt, jag vet.

Har alltid varit lång, försökt försminska mig fysiskt i vissa situationer. Tex om jag är med många som är mkt kortare än mig, pratar med ngn mkt kortare (särskilt om det är en kille), om jag varit i en ovan situation osv. Typ som ngn slags artighetsgrej (ja, skruvat igen).

Men insåg att jag kommer få dålig hållning om det beteendet fortsätter, så har försökt behålla "hemma"hållningen konstant. Fick värk mellan skulderbladen första veckan, drömde jättekonstigt andra veckan, och nu har jag kommit till det här.. :Virro

Jantelagsgrej kanske, irrationell, missriktad vänlighet att för säkerhets skull vara medveten om att man har fel och brister och inte bete sig som att det är ok att ha det. *screwy*

Hillheim
2009-07-23, 22:40
Men.. är det ok att tycka om sig själv trots imperfektioner? Vilja ha dem kvar?

Det du ser som imperfektion kanske är sånt som andra gillar med dig. Dessutom skickar bra självkänsla ut bättre signaler än silikon om du vill träffa killar som ser längre än dina bröstvårtor. Kvinnlighet sitter i så mycket mer än rent fysiska attribut.

Biceps
2009-07-23, 23:03
Personligen tycker jag att silikon är jäkligt oattraktivt, det är som två monument över att man är otillräcklig som man egentligen ser ut.
Jag tycker även att långa tjejer är attraktivt (men jag är iofs 190+).
Alla skulle inte hålla med mig men som någon nämnde så varierar det vad folk tycker är attraktivt eller ej.

Lellan
2009-07-23, 23:13
Det du ser som imperfektion kanske är sånt som andra gillar med dig. Dessutom skickar bra självkänsla ut bättre signaler än silikon om du vill träffa killar som ser längre än dina bröstvårtor. Kvinnlighet sitter i så mycket mer än rent fysiska attribut.

Personligen tycker jag att silikon är jäkligt oattraktivt, det är som två monument över att man är otillräcklig som man egentligen ser ut.
Jag tycker även att långa tjejer är attraktivt (men jag är iofs 190+).
Alla skulle inte hålla med mig men som någon nämnde så varierar det vad folk tycker är attraktivt eller ej.

Förstår vad ni menar, och kan själv attraheras av ngt som inte är perfekt el norm. Men en sned tand är en sned tand, osv. Och jag tror att det finns andra som känner press, inte inifrån - inte direkt utifrån från ngn specifik källa. Utan den här diffusa känslan att man borde... Men förhoppningsvis har jag fel, och det bara är i mitt lilla huvud. :)

Sir Anselm
2009-07-23, 23:23
Personligen tycker jag att silikon är jäkligt oattraktivt, det är som två monument över att man är otillräcklig som man egentligen ser ut.
Jag tycker även att långa tjejer är attraktivt (men jag är iofs 190+).
Alla skulle inte hålla med mig men som någon nämnde så varierar det vad folk tycker är attraktivt eller ej.

Är det då silikonbrösten eller den fördom du har om de som skaffat dem som är oattraktiv? Själv tycker jag att det är fult när det är som två bollar som sticker ut, men det är ju långt ifrån alla som ser ut på det viset... Jag vågar faktiskt påstå att om det är bra gjort är det väldigt svårt att se skillnad.

Madame
2009-07-23, 23:24
Ja, om man inte är helt nöjd med något fysiskt. Är man udda om man vill gilla läget? Känns nästan lite så. Kanhända inbillar jag mig.

.....

Men.. är det ok att tycka om sig själv trots imperfektioner? Vilja ha dem kvar?
..........

Teorier, tankar? [/B]*popcorn*

Det är självklart för mig att fundera vidare på vad alternativen är om man är missnöjd med något, sen när man har funderat på vad man kan göra åt sitt "problem", kan man ibland inse att man inte är beredd att göra det som krävs, att det smakar mer än det kostar helt enkelt. Men då har man iallafall övervägt vad som kan göras istället för att bara ha varit passiv! Då blir det lättare att leva med sina brister, för man vet att det är det alternativet man för tillfället trivs bäst med ändå!


Och varför skulle det inte vara okej att tycka om sig själv bara för att man inte är "perfekt"?! Och vad är det som säger att dina brösts icke vara är en imperfektion?
Att dina vänner förstorat brösten betyder ju inte att de ser ner på dig för att du har små bröst, förhoppningsvis har de gjort sina bara för sin skull och är nöjda med det, precis som att du kan vara nöjd med att inte förstora dina! Du är inte udda, och ingen kommer tycka du är en bättre lella om du opererade dig för att du borde, det om något skulle ju vara knept :confused:

getbosse
2009-07-23, 23:24
Det du ser som imperfektion kanske är sånt som andra gillar med dig. Dessutom skickar bra självkänsla ut bättre signaler än silikon om du vill träffa killar som ser längre än dina bröstvårtor. Kvinnlighet sitter i så mycket mer än rent fysiska attribut.

Håller med till fullo.

Men en fel tand tycker jag att man ska fixa, men silikon och lite mer extrema saker ska du undvika tycker jag i alla fall. :)

tjabon
2009-07-24, 02:21
Det här med att operera tuttar verkar ha blivit någon slags konstig
tävling tjejer emellan.
Det enda killar reagerar på är om dom är väldigt, väldigt små (typ vindruva),
stora som handbollar, eller hänger på magen (hej mormor ....:D).
Om en trebarnsmamma opererar sina "taxöron" kan jag dock ha förståelse för.

Mitt ena öra är lite större och en tand är sned.
I tonåren led jag fruktansvärt. Nu tänker jag inte på det.

Biceps
2009-07-24, 02:38
Är det då silikonbrösten eller den fördom du har om de som skaffat dem som är oattraktiv? Själv tycker jag att det är fult när det är som två bollar som sticker ut, men det är ju långt ifrån alla som ser ut på det viset... Jag vågar faktiskt påstå att om det är bra gjort är det väldigt svårt att se skillnad.

Jag menar att det rör sig om två grejer. Den första är ju det faktum att många som opererat in silikon ser onaturliga/förjävliga ut (imo). Det finns också de som ser bättre ut. Men oavsett hur de ser ut så är förutsättningen för min vidare analys att det går att identifiera silikon.

Den andra grejen är ju anledningen till att man skaffar silikon. Jag personligen har väldigt svårt att se att detta skulle bero på något annat än saker som kan härledas till en dålig självkänsla. Har man bra självkänsla så accepterar att man inte är perfekt och lär sig gilla sig själv istället för att leta fel.

Jag har dock empati för att man opererar sig på lämpligt vis om man är missbildad eller vanskapt och har ett extremt utseende. Min uppfattning är dock att de flesta tjejer som opererar sig inte hör till denna kategorin.

Trance
2009-07-24, 02:42
Jag menar att det rör sig om två grejer. Den första är ju det faktum att många som opererat in silikon ser onaturliga/förjävliga ut (imo). Det finns också de som ser bättre ut. Men oavsett hur de ser ut så är förutsättningen för min vidare analys att det går att identifiera silikon.

Den andra grejen är ju anledningen till att man skaffar silikon. Jag personligen har väldigt svårt att se att detta skulle bero på något annat än saker som kan härledas till en dålig självkänsla. Har man bra självkänsla så accepterar att man inte är perfekt och lär sig gilla sig själv istället för att leta fel.

Jag har dock empati för att man opererar sig på lämpligt vis om man är missbildad eller vanskapt och har ett extremt utseende. Min uppfattning är dock att de flesta tjejer som opererar sig inte hör till denna kategorin.

Förmodligen av samma anledning som de flesta börjar styrketräna.

Imni
2009-07-24, 09:24
...Den andra grejen är ju anledningen till att man skaffar silikon. Jag personligen har väldigt svårt att se att detta skulle bero på något annat än saker som kan härledas till en dålig självkänsla. Har man bra självkänsla så accepterar att man inte är perfekt och lär sig gilla sig själv istället för att leta fel.

Jag har dock empati för att man opererar sig på lämpligt vis om man är missbildad eller vanskapt och har ett extremt utseende. Min uppfattning är dock att de flesta tjejer som opererar sig inte hör till denna kategorin.

+1. Är inte själva brösten jag reagerar på utan det faktum att många förmodligen har dålig självkänsla (förutfattad mening?:smash:). Har dock inte heller världens bästa självkänsla så det kn göra att jag har viss förståelse för denna operation.

Annars tycker jag TS ska vara nöjd med att ha en i mitt tycke väldigt vettig bild av sig själv och då menar jag inte det yttre, utan hur TS ser på sitt yttre och trots allt är nöjd med det. För du ska vara nöjd.

Grahn
2009-07-24, 09:37
Oavsett hur mkt man fixar så finner man nog alltid mer saker att störa sig på, är det inte det ena så är det det andra.

Longshot
2009-07-24, 09:37
Om jag kan och behovet finns - givetvis.

Sen finns det en miljon saker jag inte är nöjd med, fast som är omöjliga(?) att påverka.

rooz
2009-07-24, 09:38
Oavsett hur mkt man fixar så finner man nog alltid mer saker att störa sig på, är det inte det ena så är det det andra.
+1

Dock går det mesta att fixa, var inte nöjd med min kropp, så började träna.