handdator

Visa fullständig version : underhålla musklerna


vovlo
2009-07-23, 20:53
Jag har fått sommarlov nu så jag är inte i stan och har inget gymkort eller pengar till det (sen skulle det endå vara för långt dit) och jag har tänkt börja om med antingen thai eller shoot/mma till hösten, men på det också löpa och gymma inför en möjlig extramönstring som kustjägare.

Jag har gått thaiboxning 1,5 termin men jag fick lägga av då jag visst hade för klena vadmuskler så jag fick en stoor inflammation i skenbenen som inte ville gå bort, men nu har jag gått 2månader rehab 1 månad kvar och jag får nu börja springa intervaller för min sjukgymnast sen får jag stegra löpningen om det håller sig bra med benet annars blir det operation. Så jag skulle vilja veta hur jag ska lägga upp intervallerna och träningen hemma, angående löpningen får jag jag endast springa 12min 2 till 3 ggr per vecka för att inte överanstränga benet igen.

så jag skulle alltså vilja veta hur jag lägger upp löpningen på 12min, då menar jag ska jag springa 30sek gå 15 eller ja vad blir bäst,

sen har jag 9/10kg hantlar hemma som jag kan skifta vikter på så jag kan få en hantel på cirka 17-18 kg också så jag tänkte köra bicepscurls tricepsextention och axelpress med hantlarna men sen räcker ju inte det riktigt, så vad har ni för övningar man kan göra hemma?

jag tränar på dessa vikter i dessa övningar iallafall

chins: 12reps x3 set hoppa upp till mittenläge och sänk så sakta jag kan.
hantelrodd: 32x8- 3 set
bänkpress: 50x10- 3 set dålig höger axel medför dålig bänk
bicepscurl: 16x8- 3 set
enbensknäböj: 15reps x3 set
enbensvadpress: 20reps x3set
militärpress: 32x10- 3set

nedanför skriver jag bara in lite på måfå, styrketräningen kommer jag nog göra mer övningarn endå

förslag på upplägg under sommaren som ni gärna får ändra:
måndag:intervaller
tisdag: armhävningar (brett), dips med stol, bicepscurls, knäböj, vadpress
onsdag:intervaller
torsdag:armhävningar(smalt), knäböj, vadpress
fredag:axelpress, situps, rygglyft, hantelrodd (lätta)
lördag:intervaller
söndag:vila

mitt mål är alltså att underhålla muskler och stärka hjärtat / förbättra syreupptagningen inför mma/thai och jag vill inte gå ner i vikt så det är intervaller som gäller.

jag skriver väll som en kratta men hoppas någon förstår och kan hjälpa mig
tack på förhand /Erik