handdator

Visa fullständig version : Storkok


Sweet Rage
2009-07-23, 20:41
Jag vet inte om ni som jag jobbar tränar fixar hemma aoch annat och skulle vilja ha extra tid på veckorna? För om ni gör som jag och lagar 2 mål mat om dagen en middag och en lunch till dagen efter så är det VÄLDIGT TIDSKRÄVANDE!

Så jag tänkte om ni vill dela med er av era bästa storkok?

Skriv om det är för diet (deff/nedgång) eller underhåll (+-0) eller Uppgång (bulk)

Och gärna hela recept, delar med mig av mitt här, perfekt att frysa in och ha hemma.

Diet

Nötfärsröra

400g nötfärs
½ Squash
1 Paprika
2 gula lök
1 vitlöksklyfta pressad
1 frp Taco krydda

stek upp färsen tills den e halvklar blanda i hackade grönsakerna stek klart blanda i kryddan som förpackningen säger.

Blir ca 3-4 lunchlådor beroende lite på grönsakernas storlek!

Cohen
2009-07-23, 22:33
Lasagne tycker jag är mat som både är gott samt är enkelt att laga i stora mängder åt gången. Grundreceptet går ju att variera i det oändliga, men själv lagar jag oftast någon vegetarisk variant. Spenat och ricotta är gott. Förutom den vanliga köttfärsen kan man även testa att använda någon fisk (gravad lax med spenat brukar bli bra).

Annars går det ofta bra att laga en större sats av det man har till middag. Det mesta går bra att ha i en matlåda, åtminstone om man planerar för det.

agazza
2009-07-23, 22:55
Jag lagar storkok varje söndag, oftast ris och kyckling ett par kilo och ett par kilo korvstroganoff. Då blir det inte så enformigt.

Till mellanmål och frukost äter jag stekta mackor med ägg och bacon eller kaviarmackor med ägg.

Ska tillägga att jag är 20 år och detta duger gott och väl åt mina smaklökar. ;)

MyungChul
2009-07-24, 00:55
Boeuf Bourgignon. Kräver tid och kärlek samt några slantar för ett par liter vin.

Högrev
Kalvben(eller om man inte orkar så går det an med kalvfond på flaska också)
Silverlök
Championer
Bacon
Rödvin
Lagerblad
Timjan

Gärna hela svartpepparkorn i en tesil och persiljesjälkar.

Rosta kalvben i ugnen med tomatpure, lök, morot, palsternacka, rotselleri, lagerblad, timjan och vitlök. 250°c tills att benen är mörkbruna, ruska till dem emellanåt med akta dig för ev. fetter som släppt från benen. När benen är färdigrostade är det dags att börja koka fonden, slå benen i en stor kastrull och täck med vatten och låt småputtra i ett par timmar. Skumma av ytan varje kvart. Sila av och reducera.

Tärna högrev i lagom stora kuber, 2x2cm är ett bra standardmått för grytor.
Strimla baconet och kvarta championerna. Stek baconet på hög värme utan fett, när det är näst intill krispigt så ta upp baconet men spara fettet och stek högrevet i det. När högrevet har fått bra stekyta runt om så slå det i en kastrull, i med rödvin så det täcker. Timjan och lagerblad går också i, samt bouquet garni. Silverlök och championer steks lätt och tillsätts i slutet av koktiden. När rödvinet har kokat ner till hälften så slå på kalvfond så det täcker igen. Låt än en gång koka ner till hälften. Tillsätt championer och bacon. Smaka av med socker, salt och peppar. Red eventuellt av.

Serveras med potatispuré.

Icefire
2009-07-24, 07:59
Tips: Det finns en till tråd med samma idé.

Cilia
2009-07-24, 09:50
Tips: Det finns en till tråd med samma idé.
Varför söka när man kan starta en ny? I äkta koloanda *L*


Kålpudding är kanon att göra storkok på.

KalleBalik
2009-07-24, 10:12
Jag brukar köpa fläskkarré billigt och sen skära i tärningar och blanda med Cremé Fraiche och vad man nu vill ha i, sen koka pasta till.

LadyG
2009-07-24, 10:15
Tagliatelle al ragu
1,2 kg blandfärs
140 g bacon
400 g kycklinglever
2 st gula lökar
2 st morötter
2 st selleri, stjälkar
1 dl olivolja
2 msk smör
4 dl torrt vitt vin
1 burk tomater, krossade
2 st oxbuljongtärningar
4 msk tomatpuré
2 tsk salt
2 krm svartpeppar, nymald
2 krm muskot, riven
2 dl marsalavin, eller torr sherry

Servering:
riven parmesanost
1,5 kg äggpasta, färsk, t ex tagliatelle eller fettuccine

Receptet är från Allt om mat, och de skriver så här om rätten:

"En riktig ragu som den görs i Bologna. Det blir ingen snabbmat, men doften fyller hela köket medan ragun långsamt kokar. Den äts nästan alltid tillsammans med äggpasta som tagliatelle, eller fettuccine som de också heter i Rom. Om man vill kan man utesluta kycklinglevern, men det är just den och dessertvinet som gör att ragun får extra smak. Ta det vin du har hemma, men det bör vara relativt torrt. I Italien använder man marsala, men sherry eller möjligen madeira går också bra."

Gör så här
1. Strimla baconet och finhacka kycklinglevern. Skala och finhacka lök och morot. Strimla och finhacka sellerin.
2. Fräs de hackade grönsakerna i 1/2 dl olivolja och 1 msk smör. Ta upp grönsakerna och bryn sedan köttfärs, bacon och kycklinglever i resten av oljan och smöret.
3. Tillsätt vinet och låt det koka in. Häll över de krossade tomaterna och de frästa grönsakerna. Smula i buljongtärningar och tillsätt tomatpuré.
4. Låt ragun sjuda under lock på låg värme minst 2 timmar. Rör om då och då och späd eventuellt med lite vatten om det ser ut att koka torrt.
5. Smaka av med salt, svartpeppar och muskot. Häll i marsalavin eller sherry.
6. Koka pastan enligt förpackningens anvisning. Servera pasta och ragu med rikliga mängder riven parmesanost.

Jag älskar den här rätten, trots att den är bökig att göra och inte är så snabb att laga till. Men det är värt varenda minuts väntan! Välj en god färskpasta till och äkta parmesan, inte den där pulvergrejen, för att maximera njutningen!

Man kan med fördel dubbla receptet om man har tillgång till en stor gryta, eftersom den går alldeles utmärkt att frysa in i portionsförpackningar till ett senare tillfälle och det tar inte längre tid bara för att det är mer. Det ska fortfarande koka lika länge