handdator

Visa fullständig version : Besvär i mitten av ryggen.


Koma
2009-07-23, 18:08
Hej, ett återkommande besvär jag har är en smärta från mitten av vänster sida ryggraden (på ett ungefär där trapezius slutar) och strålar ut någon centimeter längre åt vänster. I vissa lägen kan det hugga till kraftigt med stor smärta.

Det jag kan sammankoppla med besvären som kommer lite då och då, är en felaktig sittställning men inte alltid p.g.a. av detta utan kan komma ändå. Besvären kommer oftare om jag varit inaktiv några dagar och brukar försvinna efter ett träningspass. Behöver inte vara någon speciell träning utan bara någon form av aktivitet.

Någon som har en kvalificerad gissning vad besvären kan bero på?
Vad är lämpligast att söka hjälp från, kiropraktor, naprapat, sjukgymnast?

Martin Löwgren
2009-07-24, 09:34
Hej, ett återkommande besvär jag har är en smärta från mitten av vänster sida ryggraden (på ett ungefär där trapezius slutar) och strålar ut någon centimeter längre åt vänster. I vissa lägen kan det hugga till kraftigt med stor smärta.

Det jag kan sammankoppla med besvären som kommer lite då och då, är en felaktig sittställning men inte alltid p.g.a. av detta utan kan komma ändå. Besvären kommer oftare om jag varit inaktiv några dagar och brukar försvinna efter ett träningspass. Behöver inte vara någon speciell träning utan bara någon form av aktivitet.

Någon som har en kvalificerad gissning vad besvären kan bero på?
Vad är lämpligast att söka hjälp från, kiropraktor, naprapat, sjukgymnast?
Du har överbelastat musklerna mellan skulderbladen (den s.k interscapulära muskulaturen). Massera området, töj framsidan samt börja stärka upp din rygg i kombination med att sitt mindre ned och när du väl sitter så byt arbetsställning då och då.

Mvh

Koma
2009-07-24, 12:50
Tack för svaret, det låter ju inte alltför illa=)