handdator

Visa fullständig version : Vetemjölets "toxicitet"


Morty
2009-07-23, 13:57
Många, speciellt äldre (för mig föräldrar, dvs ~50), har verkligen börjat banna vetemjöl. Det ska vara farligt, människan ska inte vara gjord för att äta det, etc. Jag förstår inte hur det resoneras, iom bland annat våran möjlighet att producera amylas så borde vi ju absolut kunna äta bland annat vetemjöl?

Bra för de överviktiga att försöka undvika kanske, men detta korståg som jag har upplevt är sjukt? Hur tänker ni?

Sverker
2009-07-23, 16:08
Vetemjöl behövs för att få gott och fluffigt bröd. Vetemjöl behövs för att få fin pasta.

Självklart är vetemjöl en viktig del i kosten för en aktiv och tränande:thumbup:

Frumpish
2009-07-23, 16:36
Har sen jag började helt skippa bröd+pasta slutat få ont i magen / spänd i magen som jag fick lite då och då innan, där har du beviset, vetemjöl is bad for y00000

För att vara lite mindre OT, nej, folk i min omgivning - både äldre och yngre, käkar bröd och pasta på löpande band!

stafh
2009-07-23, 16:38
Ett liv utan pasta är inget liv värt att leva.

Frumpish
2009-07-23, 16:46
Ett liv utan pasta är inget liv värt att leva.

Jag har faktiskt hittat ett värdigt substitut, turkisk yoghurt på burk från lindhals. 25kr/kg, finns i 10% fett och 3% fett, perfect till ALLT!

mikaelj
2009-07-23, 17:18
Ett liv utan pasta är inget liv värt att leva.

Jodå.

Bröd, däremot... Tur att man kan fuska ihop gott bröd på mandelmjöl.

Kischen
2009-07-23, 17:21
Jodå.

Bröd, däremot... Tur att man kan fuska ihop gott bröd på mandelmjöl.

NEJ!

Mmm Baguetter *drool*

Kischen
2009-07-23, 17:31
Det där mandelmjölet kan du få berätta mer om :)

malfunction
2009-07-23, 17:39
Jodå.

Bröd, däremot...

Agreed. Pasta är praktiskt men bröd är fan fantastiskt. Dela med dig av ditt low-carb recept nånstans!

mikaelj
2009-07-23, 17:45
Det där mandelmjölet kan du få berätta mer om :)

Malen mandel, och ibland lite malda hasselnötter. Lidl säljer det ibland färdigmalet. Jag gör det i en mixer.

Agreed. Pasta är praktiskt men bröd är fan fantastiskt. Dela med dig av ditt low-carb recept nånstans!

Det har ju varit i min signatur i evigheter! :-)

Kika på Mandelbröd (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=129779&page=18#256)

tp_88
2009-07-23, 23:24
Saker gjorda på vetemjöl är ofta sjukt goda. Så vetemjöl *cupid*

elkongo
2009-07-23, 23:58
Sommarjobbar i en pastavagn och där finns det tamifan människor som skulle kunna döda om vi stängde.

JoeyP
2009-07-24, 01:18
Nudlar är väl en skopa vetemjöl och en skopa matolja.

Nudlar är ju sjukt gott! Hur nyttigt det är får någon annan avgöra xd

Eddie Vedder
2009-07-24, 05:27
Toxicitet i dess rätta bemärkelse är ju värre hos grahamsmjöl än vetemjöl, kadmiumhalter och andra miljögifter finns i högre halter hos fullkorn.

Scratch89
2009-07-24, 05:39
Om vi inte hade möjlighet till att bryta ner det och ta upp det vore det konstigt att vi har så pass mycket amylas, insulinreceptorer och en hjärna som favoriserar glukos...

Eddie Vedder
2009-07-24, 05:42
Jag ser iofs inte den direkta kopplingen mellan amylas och ett konkret livsmedel.

Amylas = kolhydrater kan jag se, bröstmjölken innehåller ju laktos t.ex. Men att vetemjöl skulle vara bra bara pga av ett enzym är ju sjukt långsökt.

Men jag driver ingen hetsjakt mot det, käkade ett par goda vita mackor innan jag lade mig igår.:) Abbas extra krämiga sill är att rekommendera på macka.*drool*

stafh
2009-07-24, 07:05
Jag ser iofs inte den direkta kopplingen mellan amylas och ett konkret livsmedel.

Amylas = kolhydrater kan jag se, bröstmjölken innehåller ju laktos t.ex. Men att vetemjöl skulle vara bra bara pga av ett enzym är ju sjukt långsökt.

Men jag driver ingen hetsjakt mot det, käkade ett par goda vita mackor innan jag lade mig igår.:) Abbas extra krämiga sill är att rekommendera på macka.*drool*
Lite offtopic, men amylas kan väl inte bryta ner laktos? Bara laktas som fixar det väl?

Bogle
2009-07-24, 07:40
Om det är giftigt låter jag vara osagt, men efter att jag valde att utesluta mjöl och snabba kolhydrater ur kosten så har jag fått en mycket gladare mage (hade tidigare då och då hård/lös mage eller hade jobbigt mycket gaser), tappat 8 kg onödigt fett på två månader, känner mig piggare och har jämnare blodsocker.

z_bumbi
2009-07-24, 07:44
Lite offtopic, men amylas kan väl inte bryta ner laktos? Bara laktas som fixar det väl?

Det stämmer.

Amylasets betydelse är kanske för att en del fått för sig att vetemjöl inte bryts ner av kroppen. Det är ganska så lätt att skapa hysteri om vissa livsmedel och just när är det bl a kolhydraterna som är det onda och ofta vetemjöl det som är värst. Både från de som vill äta grottmat och de som inte vill äta några kolhydrater förekommer en hel del väldigt underliga påståenden i frågan.

Eddie Vedder
2009-07-24, 13:00
Lite offtopic, men amylas kan väl inte bryta ner laktos? Bara laktas som fixar det väl?

Det är sant.

jag menade överhuvudtaget att hur vi är konstruerade inte innebär att LIBSMEDEL är "naturliga" för oss men att näringsämnen kan vara det. Det blev förstås ett dåligt exempel inser jag nu.

Sverker
2009-07-25, 06:22
Om vi inte hade möjlighet till att bryta ner det och ta upp det vore det konstigt att vi har så pass mycket amylas, insulinreceptorer och en hjärna som favoriserar glukos...


Du nämde inte att tarmen fixar att absorbera ca 80 gram glukos per timme. Det blir inte sämre av att levern fixar att hålla blodsockernivån inom et snävt område trots att det väller in glukos från tarmen.
Det blir massor med pinfärskt kött för att motivera den kapaciteten:D Notera att mängden glykogen går ned mot noll i kött som hängt och mörat.

Sniggel
2009-07-25, 13:27
Vete är den största boven i kosten bakom mina eksem (och kanske annat också). Proven, time and time again. Men för i princip alla andra är vetemjöl nog ingen fara.

Dan S
2009-07-25, 13:55
orka.. äter hur mycket bröd och pasta jag vill när jag vill, inte behöver man fuska ihop nå jumbo bröd eller något annat inte!

Doctor Snuggles
2009-07-25, 14:04
Nu blev jag sugen på att förgifta mig själv med lite brödbakning.

mikaelj
2009-07-25, 14:11
Nu blev jag sugen på att förgifta mig själv med lite brödbakning.

http://media.jansson.be/file/15972-2/08-P1050021.JPG

http://mikael.jansson.be/log/the-perfect-bread