handdator

Visa fullständig version : Periodiskfasta, mestadels fett.


zpliffen
2009-07-23, 13:01
Tänkte testa på periodiskfasta nu när bulken börjar i höst. Det jag undrar då är vad kan skillnaden kan bli om jag får i mig mer fett(nötter) än kolhydrater vid bulken?

Hur påverkas fettinlagringen och muskeluppbyggnaden? Kan tänka mig att fettet har lättare att lagras som fett då det redan är fett, men hur påverkas muskeluppbyggnaden?

Tacksam för svar!

Morty
2009-07-23, 14:03
Fett lagras in som fett, kolhydrater gör det inte (bortsett från några få %). Dock tycker vissa (Mikael) att det är mycket nyttigare med mer fett. Det är lättare att överäta, lättare att inte överäta, nyttigare, etc.

Jag tycker att man ska hålla en typ SNR fast med smått ökat proteinintag (dra ner på kolhydrat till förmån för protein så att man når 2g/kgkv) under bulk.

Black Star Abyss
2009-07-23, 14:04
Jag bara måste protestera mot den vulgära lögnen att "fett lagras in som fett medan kolhydrater inte gör det."

en stor stark
2009-07-23, 14:08
Jag bara måste protestera mot den vulgära lögnen att "fett lagras in som fett medan kolhydrater inte gör det."

Kolhydrater lagras inte in som fett särskilt lätt, nej. Men kolhydrater hämmar fettförbränningen.

zpliffen
2009-07-23, 15:00
Så det är alltså bättre att inta mer kolhydrater än fett för att överskottet inte ska bli för mycket fett?

Låter logiskt dock så är det så mycket svårare att nå kaloriöverskott med mer kolhydrater än fett, speciellt på periodisk fasta :/.

A.Steinbach
2009-07-23, 15:04
Jag bara måste protestera mot den vulgära lögnen att "fett lagras in som fett medan kolhydrater inte gör det."

Vad finns det att protestera mot?

en stor stark
2009-07-23, 15:27
Så det är alltså bättre att inta mer kolhydrater än fett för att överskottet inte ska bli för mycket fett?

Låter logiskt dock så är det så mycket svårare att nå kaloriöverskott med mer kolhydrater än fett, speciellt på periodisk fasta :/.

Nej det är det inte. Men kolhydrater kan vara bra om du vill prestera max i gymmet.

Black Star Abyss
2009-07-23, 17:00
Vad finns det att protestera mot?

Han har inte fel i sak men som det är formulerat kan det lätt uppfattas som att energiöverskott från kolhydrater inte i slutändan innebär mer fett på kroppen.

en stor stark
2009-07-23, 17:03
Han har inte fel i sak men som det är formulerat kan det lätt uppfattas som att energiöverskott från kolhydrater inte i slutändan innebär mer fett på kroppen.

Sant. Men då borde du kanske skriva det tydligare istället för att kalla en sanning för vulgär lögn? :thumbup:

Doctor Snuggles
2009-07-23, 17:15
Det finns något att säga för högt fettintag kontra andra makronutrienter, och det är att testoteronet uppregleras. Grub postade en graf nånstans.

Morty
2009-07-23, 17:46
Jag bara måste protestera mot den vulgära lögnen att "fett lagras in som fett medan kolhydrater inte gör det."

Men du failade :( True fact is true.

Fett lagras in som kroppsfett (dock måste inte allt dietärt fett först lagras in som kroppsfett innan den kan användas som energi).

Kolhydrat lagras in som glykogen i lever och muskler.

Hur dessa makronutrienter påverkar kroppen går dock MYCKET längre än så här! Hur hormoner, prestation etc påverkas, som är ytterst intressant för träningsresultaten, kan jag inte säga. För viktnedgång (om man har psyke nog att deffa) så vet jag att en högprotein, lagomkolhydratdiet är det bästa. För uppgång tror jag att något liknande är bäst, dock med lite mer (större mängd men kanke inte E%) kolhydrater.

Black Star Abyss
2009-07-23, 18:08
Kolhydrat lagras in som glykogen i lever och muskler.


Vad händer med överskottet (när det inte finns plats för mer glykogen)?

Morty
2009-07-23, 18:37
Vad händer med överskottet (när det inte finns plats för mer glykogen)?

Dit når man generellt inte, men då inträffar de novo lipogenesis (ofta skrivet "DNL") i större utrsträckning.

Låter som att du har fått Jansson-sjukan? ;)

mikaelj
2009-07-23, 18:57
Dit når man generellt inte, men då inträffar de novo lipogenesis (ofta skrivet "DNL") i större utrsträckning.

Låter som att du har fått Jansson-sjukan? ;)

Jag tänkte precis skriva det. Grejen med att äta mycket kolhydrater är att de enzymer som förbränner fett nedregleras, till förmån för kolhydratditona. Vilket ju inte är så konstigt, eftersom ett högt blodsocker är farligt -- så det mesta kommer förbrukas som energi, istället för att inehållet i dina fettceller tas som energi.

Lite dumt när man skall försöka gå ned i vikt utan att vara så hungrig att man vill äta upp dörrkarmen...

Vad gäller bulk och periodisk fasta på fett ser jag inte hur det skulle vara ett större problem än bulk och periodisk fasta på kolhydrater, snarare tvärtom eftersom den glykemiska belastningen ju är högre i det senare fallet. Kolla upp http://www.leangains.com och inlägget "mass gains".