handdator

Visa fullständig version : Få ut glasbit? (foten)


Lellan
2009-07-23, 07:18
Råkade tappa en typ av glödlampa och när jag städade upp råkade jag trampa in en liten bit i foten.. försökte med pincett men råkade ta av den så en liten bit sitter kvar i foten.

Hur får man ut den? Fotbad? Jag (precis som alla andra, jag vet) behöööver min fot.. :(

Lellan
2009-07-23, 07:23
Ringde vc, den måste bort, får jag inte bort den själv tar de den.. va faaaan en liten plutt på ett par mm??! *gah!*

Känns som om jag bara trycker in den när jag pillar, "hör" när pincetten kommer emot glaset liksom..

Vad har kolo för tips? Fotbad? När jag var liten vet jag mamma satte på kådsalva, ngn fet salva som skulle göra att tex en sticka letade sig ut själv.. båg? Den här lilla glasflisan kanske inte lockas av fett iofs..


Ååå! *mini

Civilrätt
2009-07-23, 07:24
fotbad med grönsåpa, bra mot "variga" sår samt att få ut grejer ur fötterna.

Lellan
2009-07-23, 07:25
fotbad med grönsåpa, bra mot "variga" sår samt att få ut grejer ur fötterna.

Dum fråga, men tror jag har gulsåpa ngnstans, same shit?

z_bumbi
2009-07-23, 07:29
Åk till VC.

Frantic
2009-07-23, 07:31
Sitter den djupt? Pilla ut den med en nål? Lägga ett spritförband kan "dra" ut den också.

qwerty1
2009-07-23, 07:37
Ah lättare att åka till VC. Tillslut sitter du med halva foten borta... snackar egen erfarenhet. Lycka till.

Zetor99
2009-07-23, 07:44
Ah lättare att åka till VC. Tillslut sitter du med halva foten borta... snackar egen erfarenhet. Lycka till.
+1

Min borttagning av en riktigt envis sticka i stortån slutade inte så bra, även om det har läkt nu rekommenderar jag alla att uppsöka vårdcentralen istället för att använda sax när pincetten bara skuffar otyget vidare... :em:

Loca
2009-07-23, 07:45
Råkade tappa en typ av glödlampa och när jag städade upp råkade jag trampa in en liten bit i foten.. försökte med pincett men råkade ta av den så en liten bit sitter kvar i foten.

Hur får man ut den? Fotbad? Jag (precis som alla andra, jag vet) behöööver min fot.. :(

Min kille fick glas i foten för ett tag sedan som typ inte gick att få bort, det var ett litet litet splitter. Men jag tog bort den med hjälp av bra belysning, pincett och en nål. Nålen hade jag för att "öppna" såret.

Jag fick pilla länge men till slut fick jag tag i splitter :D

Kan du inte låta någon hjälpa dig? Lite svårt att göra det själv.

Lellan
2009-07-23, 07:46
Fick tid 15.30.. Ingen idé att gnälla, men tänk att 2 mm kan vara så störande! Skulle ju plocka blåbär, får se om jag orkar halta iväg till skog, antar att man inte ska knata runt på den för mkt. Surt. :(

Finska Lejonet
2009-07-23, 07:48
Om man ska pilla ut med nål, bör man elda på nålen innan så att bakterierna försvinner. ..

David Brent
2009-07-23, 07:49
Skaffa dig nu en bra skalpell för framtida händelser. Det är inte så svårt att operera. :D

Grahn
2009-07-23, 07:51
Fick tid 15.30.. Ingen idé att gnälla, men tänk att 2 mm kan vara så störande! Skulle ju plocka blåbär, får se om jag orkar halta iväg till skog, antar att man inte ska knata runt på den för mkt. Surt. :(

Det är väl nästan värre att den är liten och dessutom från ngt så sprött som lampglas, inte för att risken för att glasflisor vandrar är direkt stor men den finns ju alltid.

Förvisso kan man ju få blodförgiftning av finnar med så allt är potentiellt dödligt om man frågar en läkare. :D

Jorgen
2009-07-23, 07:58
Fick tid 15.30.. Ingen idé att gnälla, men tänk att 2 mm kan vara så störande! Skulle ju plocka blåbär, får se om jag orkar halta iväg till skog, antar att man inte ska knata runt på den för mkt. Surt. :(

VC idag, blåbärsplockning imorgon.

Kolo bestämmer.

Lellan
2009-07-23, 07:58
Det är väl nästan värre att den är liten och dessutom från ngt så sprött som lampglas, inte för att risken för att glasflisor vandrar är direkt stor men den finns ju alltid.

Förvisso kan man ju få blodförgiftning av finnar med så allt är potentiellt dödligt om man frågar en läkare. :D

Hade den varit av vanligt lampglas hade det dessutom varit bättre, liksom i "ett stycke", detta är ngn väldigt spröd ojämn sak.. som jag grusar sönder..:(

Ang övriga frågor så sitter den så dumt till att jag nog inte skulle börja operera själv, gulsåpan är borta och jag har ingen som kan gräva så nu känner jag mig ensam också.. buhu.. (har iofs min 3åring men han gräver hellre än bra med pincett).

Äh. Hoppas doktorn har skillz bara! Å att jag inte dör då.. ;)

MrPowa
2009-07-23, 10:08
trodde sånt försvann ut med tiden.

olander08
2009-07-23, 10:20
trodde sånt försvann ut med tiden.

Ligger den och irriterar så kan det svida till vid minsta tryck.

Själv brukar jag alltid sitta och sticka med en nål eller vass kniv tills det går att få ut den. Stick in nålen tills du får kontakt med glasbiten, bänd upp nålen så att hålet blir större. Repetera tills hålet är stort nog att du lätt får ut glasbiten med pincett.

stridis
2009-07-23, 10:22
Tror det var nio dagar jag gick med ett 11mm stor glasbit i foten, efter att jag tappat en flaska och trampat på en när jag städade upp. Det roliga i kråksången var att jag tränade inför en tävling så det var en helvetes massa träning som jag körde...

Det enda som gjorde att jag sent omsider uppsökte VC var att det inte läkte och jag tyckte att det vore bra att ha en läkt fot vid tävlingen.:em:

Buken
2009-07-23, 10:56
Jag trampade på glas på en fest och fick in en glasbit på kanske 2x2mm i foten, som blev där ett år tills jag beslutade att slita bort det tjocka lager död hud som fanns ovanpå den jag blev ganska chockad då jag såg glasbiten då jag hade trott att det bara var en nervskada som gjorde ont. o.o

Asdf
2009-07-23, 11:01
Har du en dammsugare hemma?

tsp
2009-07-23, 12:34
Glassplitter osv brukar vandra ut av sig självt efter ett tag. Om det är riktigt små bitar så bryter kroppen själv ner.

Lellan
2009-07-23, 18:42
Har du en dammsugare hemma?

http://www.tretti.se/media/images/items/250/17259.jpg
Denna har jag.. *cupid* Älskar den (så hårt man nu kan älska en dammsugare, bytte dock munstycket mot ett twinner pga vissa låga möbler). Men vadå, dammsuga ut glaset? :confused: El vad tänkte du?

Glassplitter osv brukar vandra ut av sig självt efter ett tag. Om det är riktigt små bitar så bryter kroppen själv ner.

Har varit hos vc nu. Läkare + ssk skar och grävde. Utan lokalbedövning, medhavd son hjälpte mig hålla pokerface. Kändes dock som att de inte fick ut allt, men de sa att det kan vara grävandet som spökar. Och att OM jag känner så MÅSTE jag dit igen. Inget snack där om kropp som bryter ner?

Eller så är de sugna på att gräva mer för liten slant till, vem vet.

ceejay
2009-07-23, 18:45
Man ska inte trampa på vassa saker!

Yes
2009-07-23, 18:49
Och att OM jag känner så MÅSTE jag dit igen. Inget snack där om kropp som bryter ner?
När jag hade en liten glasbit i foten ville dom inte gräva alls och sa att den skulle komma ut när det läkte.

Lellan
2009-07-23, 18:56
När jag hade en liten glasbit i foten ville dom inte gräva alls och sa att den skulle komma ut när det läkte.

Mig karvade de då glatt i.. å så fick sonen min klistermärke fast det var jag som var duktig. Hrrm. Orättvist.. (kan ha ngt att göra med att han bestämt deklarerade när ssk kom att hon inte fick ta hans blod utan skulle ta mammas glasbit. Vilket kan bero på att hon tagit blodprov på honom senast vi var där.. hon ville väl ge honom ett roligare minne av henne än så).

z_bumbi
2009-07-23, 18:57
Om det är riktigt små bitar så bryter kroppen själv ner.

Bryts det mekaniskt ner till mindre delar och utsöndras via urin/avföring eller vad sker med glaset?

LillSkalman
2009-07-23, 20:27
Om man ska pilla ut med nål, bör man elda på nålen innan så att bakterierna försvinner. ..

Så roffe och sonny kanske gör på gatan men jag skulle nog rekomendera att använda alsolsprit och bomullstussar. :D

Gyver
2009-07-23, 20:49
Bryts det mekaniskt ner till mindre delar och utsöndras via urin/avföring eller vad sker med glaset?


Jag har en kollega som fick en glasbit i handen för ungefär ett år sen. En liten bit som lyckades försvinna innan han hade försökt plocka ut den. Sen när såret hade läkt såg han hur glasbiten låg kvar under huden men han kände inte av den, var som en liten bit brosk bara. För ett par veckor sen skar han sig i handen längre ut mot tummen. 3 dagar senare kom det ut en liten glasbit ur såret vid tummen. Den hade alltså vandrat under huden mot såret på tummen från mitten av ovansidan av hans hand där den hade legat :Virro


Jag jobbar som glasmästare och får glas i händerna rätt ofta oturligt nog men jag tar fram brytbladskniven och skär oftast upp såret så att jag kan plocka ut glaset *screwy*

Grahn
2009-07-24, 08:01
Glas bryts nog inte ner i kroppen, kanske kapslas in och stannar om det inte vandrar iväg men har svårt att se hur det skulle brytas ner.

tsp
2009-07-25, 17:10
Denna har jag.. *cupid* Älskar den (så hårt man nu kan älska en dammsugare, bytte dock munstycket mot ett twinner pga vissa låga möbler). Men vadå, dammsuga ut glaset? :confused: El vad tänkte du?



Har varit hos vc nu. Läkare + ssk skar och grävde. Utan lokalbedövning, medhavd son hjälpte mig hålla pokerface. Kändes dock som att de inte fick ut allt, men de sa att det kan vara grävandet som spökar. Och att OM jag känner så MÅSTE jag dit igen. Inget snack där om kropp som bryter ner?

Eller så är de sugna på att gräva mer för liten slant till, vem vet.

Var kanske för mycket glas du fått i dig då. :D Jag vet inte, är bara en enkel kvacksalvare!

Bryts det mekaniskt ner till mindre delar och utsöndras via urin/avföring eller vad sker med glaset?

Det har jag ingen aning om och jag fattar att du ställer en kuggfråga. :D Men det är helt enkelt bara vad jag hört.

Glas bryts nog inte ner i kroppen, kanske kapslas in och stannar om det inte vandrar iväg men har svårt att se hur det skulle brytas ner.

Så lär det nog vara ja. Att kroppen kapslar in det i någon fin vävnad, men så har jag uppfattat det som att "kroppen tar hand om det själv" betyder att kroppen bryter ner det. Men att glasbiten själv kan vandra ut är jag säker på stämmer. :D