handdator

Visa fullständig version : Var min vän taskig\elak?


zydar
2009-07-22, 22:58
Satt vi datorn, snackade med X, som min polare får heta här.
X sa att vi borde göra nått, X kom med förslag att vi skulle ta en lång cykel tur.
Jag sa, visst kan vi göra det, jag har inget för mej.
Packade ner mat, vatten och pumpade cykeln.
Vi hade kommit överens om att jag skulle cykla till X först(7km) och därefter skulle vi cykla vidare.

Sagt och gjort, när jag kommer till X håller han på att packa ner mat.
Sen Ringer hans telefon.

DÅ är det nån som undrar om han vill jobba, och säger att han vill det, dissar mig och drar o jobbar. *screwy*

Jag skulle nog känna mig jävligt dum om jag gjorde så.
Samtidigt som ja kan förstå att jobb är viktigt.



Hjälp mej

zydar
2009-07-22, 22:59
Han har alltså ingen anställning, bara random jobb idag.

C.E.J.
2009-07-22, 23:01
Din avatar äger nåt otroligt.

On topic så vet jag inte.

zydar
2009-07-22, 23:02
Din avatar äger nåt otroligt.

On topic så vet jag inte.




HAHA jag vet :D

J.V
2009-07-22, 23:02
Jobb är jobb. Speciellt om han inte har fast anställning, då behöver man pengar.

kelk
2009-07-22, 23:04
Bros before hoes.

Olegh
2009-07-22, 23:05
Cash is king. Jag vet inte vad det rör sig om för ströjobb men jag kan tänka mig att det i många fall är dumt att tack nej till just sådana om man vill få fler erbjudanden i framtiden. Om man nu inte har något riktigt bra skäl till att tacka nej.

Grisigt dock om han bara "smet iväg".

mini
2009-07-22, 23:09
Jag tycker inte han gjorde fel i att tacka ja till att jobba. Ni får cykla en annan dag då det inte kostar honom flera hundra att göra det.

Jarod
2009-07-22, 23:14
Jag tycker inte han gjorde fel i att tacka ja till att jobba. Ni får cykla en annan dag då det inte kostar honom flera hundra att göra det.

+1

Se det från den ljusa sidan - du fick ändå 1,4mil på cykeln + att du hade fika med dig ifall du blivit hungrig. :thumbup:

zydar
2009-07-22, 23:15
joo ni har väl rätt, onödigt att bli sur för sån skit sak

Bailah
2009-07-22, 23:15
Jag tycker inte han gjorde fel i att tacka ja till att jobba. Ni får cykla en annan dag då det inte kostar honom flera hundra att göra det.

Säger detsamma, även fast det klart känns bull och cykla hem igen och känna sig lite dissad.

Loyndomsriss
2009-07-22, 23:19
Jobb är ofta viktigt men man kan ju i.a.f. klämma ur sig en ursäkt för de 1.4 milen?

shut teh face
2009-07-22, 23:22
Det är därför det är bra att vara rik, då hade du kunnat betala honom 2000 kr för att cykla med dig istället. Ja, har man pengar så kan man köpa vänner, det vet väl alla.

Ontopic så tycker jag inte att han gjorde något fel, om han arbetar lite här och där är det viktigt att han visar framfötterna och tar det han kan få. En ursäkt ska han inte behöva ge heller, däremot kunde han ju säga att han var lite besviken över detta och förklarat blabla.

zydar
2009-07-22, 23:25
däremot kunde han ju säga att han var lite besviken över detta och förklarat blabla.


JOo gjorde han också, sa att vi får ta o cykla nån annan dag...

shut teh face
2009-07-22, 23:26
JOo gjorde han också, sa att vi får ta o cykla nån annan dag...
Dåså, inget alls att vara sur över :)

kelk
2009-07-22, 23:34
Jag tycker att man är en dålig människa om man prioriterar jobb högre än vänskap.
Mer kärlek till folket!

Granatgiraffen
2009-07-22, 23:36
Skitröv! Klart han ska cykla med dig om han har sagt det. Speciellt om du har cyklat 7 jäkla km för att göra det.

"Skitröv" var att ta i av mig. Kanske ska han jobba om han har lägenhet och 5 barn att ta hand om när han inte har något fast jobb. Om ni är 17 så är han en skitröv(tm!!!!!!)

Jag måste sova nu. Jättetrött är jag.

tsp
2009-07-23, 00:27
Asså i mina ögon går faktiskt jobb före allt i princip. Det mesta går att ställa in pga jobb. Speciellt lite vanligt "vardags-umgänge" med någon polare. Även om du hade fått cykla en bra bit till honom och det nog kändes lite snopet. Men så länge det inte rör sig om bröllop, begravning och liknande så är jobb viktigare. Utan pengar blir det ju inga cykelturer alls i framtiden för din polare kommer inte ha råd med en cykelpump.

Anton Fräs
2009-07-23, 00:34
Har din avatar som msnbild, oh yäh!

Coldsmith
2009-07-23, 00:44
Svårt säga förstås men han gav väl en ursäkt hoppas jag? Något i stil med "alltså jag är hemskt ledsen men jag måste fara och jobba, förlåt att det blev så tokigt men jag ska försöka gottgöra dig sen, behöver verkligen pengarna"

???

Three pigs
2009-07-23, 00:55
Så länge han gottgör dig så är det väl ingen fara. Jag hade absolut dragit iväg och jobbat, herregud, kompisen finns där, inte jobbet. Så länge det gottgörs så vad fan.. Var glad att han får jobb iaf.

tjabon
2009-07-23, 00:56
joo ni har väl rätt, onödigt att bli sur för sån skit sak

Beror väl på en massa saker:
-Hur bra kompisar ni är,
-Hur han betedde sej vid det aktuella tillfället och hur han förklarade
den uppkomna sitationen för dej.

Men du har all rätt att känna dej sur. Det hade jag nog också gjort ....:D
Men det går över rätt snabbt...

Farzan
2009-07-23, 02:07
Personligen skulle jag välja jobbet framför cyklandet om jag var i behov av pengar, och jag skulle vilja att min vän gjorde samma sak om han hamna i samma situation. I många fall så ringer de inte upp lika ofta om man tackar nej så från den vinkeln gjorde han rätt. Men jag förstår varför du känner som du gör men som du själv sade så är det bara att gå vidare och försöka igen senare. :)

Cést la vie

Troll
2009-07-23, 02:20
På den tiden man jobbade på timmar så var jobbet väldigt viktigt och jag sa ofta att jag antagligen inte skulle kunna ut i helgen för jag tror dom kommer behöva folk, när polarna frågade.

Men om jag lovat en vän, antingen innan eller samma dag och jobbet ringde så höll jag fast vid det som var sagt.
Dissade jobbet med andra ord!!
Lovat är lovat, pengar kan man alltid tjäna någon annan dag men vänner växer inte på träd precis.

Grahn
2009-07-23, 07:49
Det var ju inte klockrent så en ursäkt mött med förståelse kan ju vara på sin plats, men jobb är jobb sånt får man respektera.

Loca
2009-07-23, 07:57
Jag hade nog inte tagit illa upp om någon gjorde så mot mig. Men jag själv skulle aldrig göra så... sticka iväg till jobbet alltså om det VERKLIGEN inte var akut. (beror såklart också på sällskapep)

Tycker folks prioriteringar är lite väl skumma.

Finska Lejonet
2009-07-23, 08:15
Ponera att det var en snygg tjej som man verkligen var intresserad av som man drog ifrån på detta sett för att jobba.
Sen att man gör på detta sättet visar att man tar polaren för given vilket inte är så snyggt.
Däremot med en snygg ursäkt och att man ska återbetala polaren så kan det väll va ok.

Cilia
2009-07-23, 08:44
Jag tycker inte han gjorde fel i att tacka ja till att jobba. Ni får cykla en annan dag då det inte kostar honom flera hundra att göra det.
Jag håller nog med men hade själv bett om ursäkt ett par gånger.

mattilainen
2009-07-23, 09:52
tycker verkligen jobbet ska gå före kompisar. Speciellt om man blir uppringd sådär då det kan bli mer jobb i framtiden. Sen kanske han förstå om du blivit lite sur.

Osten80
2009-07-23, 10:00
Tråkigt för dig, förståeligt av honom, men visst hade en ursäkt varit på sin plats.

beckman88
2009-07-23, 11:19
Skulle hålla med honom alla dagar i veckan. Cykla är roligt men man vill också överleva ekonomiskt.

WorkOutBuddy
2009-07-23, 11:32
Jag tycker det var taskigt.

Loca
2009-07-23, 12:01
Jag hade nog inte tagit illa upp om någon gjorde så mot mig. Men jag själv skulle aldrig göra så... sticka iväg till jobbet alltså om det VERKLIGEN inte var akut. (beror såklart också på sällskapep)

Tycker folks prioriteringar är lite väl skumma.

BTW! Jag ångrade mig. Går man ångra sig?

Jag skulle faktiskt bli ledsen. Kanske inte direkt men sen när jag cyklat hem och tänkt på det.... då skulle jag bli ledsen för något/någon annan är viktigare än mig :´(

Diggler
2009-07-23, 12:28
Är man en aning osjälvisk förstår man att en timanställd inte kan hoppa över möjligheten att jobba, det är faktiskt ett krav att arbeta det man kan om man uppbär ersättningsstöd.

Det var en cykeltur han prioriterade bort, inte att sitta vid någons dödsbädd.

stafh
2009-07-23, 17:20
Hijackar tråden för liknande situation.

X frågar Y om Y vill hänga med på promenad, då X och Y har för vana att ta promenader ibland. Y säger att denne har sjukt mycket att göra (skolarbete) och inte hinner med något annat. X säger okej och går iväg ensam. Ett par timmar senare får X syn på Y och Z som är ute och spatserar. Y och Z är bättre kompisar än X och Y.
Liknande saker har hänt minst en gång innan. X har tröttnat och pratar inte med Y längre.

Kommentarer? Gjorde Y fel? Gjorde X fel som i princip sade upp bekantskapen med Y?

rooz
2009-07-23, 17:36
"Ett par timmar" Y kanske blev klar med arbetet, Kan ju vara så att Y inte får ta i X och därför är ute o går med Z?

Låter löjligt att inte prata med Y?

Wao
2009-07-23, 18:01
Det är helt omöjligt att säga utan att få veta mer fakta. Betyder det att han kan få bättre jobb/anställning senare är det inte oschysst av honom om han kommer med en ursäkt. Men om det mer är ett tidsfördriv där han samtidigt kan håva in lite extra pengar han kan bevara så var det rätt taskigt.

stafh
2009-07-23, 19:10
"Ett par timmar" Y kanske blev klar med arbetet, Kan ju vara så att Y inte får ta i X och därför är ute o går med Z?

Låter löjligt att inte prata med Y?

Y hade all möjlighet i världen att få tag på X men valde att inte göra det. Som sagt var det inte första gången något i den här stilen inträffade.

David Brent
2009-07-23, 19:39
Y hade all möjlighet i världen att få tag på X men valde att inte göra det. Som sagt var det inte första gången något i den här stilen inträffade.

Äh, skit i Y.

WorkOutBuddy
2009-07-24, 08:41
Det hela beror på hur din kompis gjorde det. Sa han "Neh, nu kallar jobbet på mig, hej hej" och sen stack han bara iväg och där står du med all skit och måste nu cykla hela vägen tillbaka så var det verkligen taskigt. Sen hade jag själv aldrig valt pengar före en kompis.

Loyndomsriss
2009-07-24, 08:49
Hijackar tråden för liknande situation.

X frågar Y om Y vill hänga med på promenad, då X och Y har för vana att ta promenader ibland. Y säger att denne har sjukt mycket att göra (skolarbete) och inte hinner med något annat. X säger okej och går iväg ensam. Ett par timmar senare får X syn på Y och Z som är ute och spatserar. Y och Z är bättre kompisar än X och Y.
Liknande saker har hänt minst en gång innan. X har tröttnat och pratar inte med Y längre.

Kommentarer? Gjorde Y fel? Gjorde X fel som i princip sade upp bekantskapen med Y?
Y gjorde fel och borde ha hört av sig till X när skolarbetet var klart (om det nu fanns något sådant) istället för att gå ut med Z i smyg.
Om det var 'rätt' att säga upp bekantskapen är lite svårt att säga utifrån detta. Om detta var droppen som fick det att rinna över vet nog bara du.

Loyndomsriss
2009-07-24, 08:51
Det hela beror på hur din kompis gjorde det. Sa han "Neh, nu kallar jobbet på mig, hej hej" och sen stack han bara iväg och där står du med all skit och måste nu cykla hela vägen tillbaka så var det verkligen taskigt. Sen hade jag själv aldrig valt pengar före en kompis.
Precis, håller med helt och hållet