handdator

Visa fullständig version : Kommer jag öka till min tidigare vikt igen?


Lis
2009-07-22, 22:25
Jag är en 21-årig tjej som bestämt mig för att gå ner i vikt. Jag började på 108 kg och är nu nere i 102, hittills har jag gått ner i snitt 0,5 kg om dagen, vilket känns för bra för att vara sant. *flex*

Jag har inte stenkoll på hur mycket kalorier jag får i mig dagligen, men kollar i alla fall så jag inte äter något med vansinnigt mycket kalorier. Jag äter en rejäl frukost, med två fulkornsmackor med sallad och kalkon, samt naturell lätt yoghurt och müsli, sedan äter jag små portioner under lunch och middag och äter knäckebröd eller frukt som mellanmål då och då.

Varje morgon är jag ute och går med stavar i 50 minuter.

Jag har inte gått upp något i vikt sen jag var 16 år, utan vägde 108 kg redan då. Det som hände när jag var 16 var att jag flyttade till en ny stad, fick flera vänner och satt inte längre hemma lika mycket. Det jag undrar nu är att om jag återgår till mina tidigare levnadsvanor (som jag haft mellan 16-21 års ålder) efter att jag gått ner så mycket som jag önskar, kommer jag då att öka i vikt igen? Eller kommer jag kunna hålla vikten, eftersom jag kunnat göra det i så många år innan?

Snobbe
2009-07-22, 22:30
Beror på om du käkar mer än vad du gör av med.

Mr.Sarkastisk
2009-07-22, 22:43
En fet person som har blivit smal har mycket lättare för att lägga på sig fett än en person som alltid varit smal.
Ligger du på kaloribalans så går du inte upp i vikt.

Rusk
2009-07-22, 22:44
Läs igenom detta så bör du ha ett hum om hur det fungerar http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Cilia
2009-07-23, 08:15
Jag har inte gått upp något i vikt sen jag var 16 år, utan vägde 108 kg redan då. Det som hände när jag var 16 var att jag flyttade till en ny stad, fick flera vänner och satt inte längre hemma lika mycket. Det jag undrar nu är att om jag återgår till mina tidigare levnadsvanor (som jag haft mellan 16-21 års ålder) efter att jag gått ner så mycket som jag önskar, kommer jag då att öka i vikt igen? Eller kommer jag kunna hålla vikten, eftersom jag kunnat göra det i så många år innan?
En lättar kropp kräver mindre energi. Går du tillbaka till att äta exakt lika mycket som när du vägde 108 kg och sen bara väger t ex 80 kg så kommer du antagligen att gå upp i vikt igen. Du får helt enkelt försöka beräkna hur mycket du kan äta sen och därefter väga dig regelbundet och se hur just din kropp reagerar på din kost.

Flexipop
2009-07-23, 08:40
En gång tjock alltid tjock ;). OM man inte lägger om sina matvanor radikalt för resten av livet vilket jag hoppas att jag kommer att klara.

Sniggel
2009-07-23, 12:25
En lättar kropp kräver mindre energi. Går du tillbaka till att äta exakt lika mycket som när du vägde 108 kg och sen bara väger t ex 80 kg så kommer du antagligen att gå upp i vikt igen. Du får helt enkelt försöka beräkna hur mycket du kan äta sen och därefter väga dig regelbundet och se hur just din kropp reagerar på din kost.

Bör väl tillägga att man förhoppningsvis minskar hungern en del om man går ner 28 kg. Men det är klart, det är inte säkert.


Till trådskaparen:
Att väga mindre kan iofs också innebära att man spontant känner för att vara mer aktiv, eftersom det inte är lika jobbigt att vara aktiv längre.
Hur länge har du gått ner ½kg om dagen? Jag antar att det bara är några dagar för det kan gå rätt snabbt i början pga vätskeförlust m.m.
Efter första veckan skulle jag rekommendera att du max går ner 1 kg i veckan för att undvika för stor muskelförlust och för att undvika sug efter "frosseri". Att undvika muskelförlust kommer innebära att du har större chans att behålla din lägre vikt när du är färdig, här hjälper styrketräning till väldigt mycket också faktiskt om det är nägot du kan tänka dig.

Lis
2009-07-24, 11:08
Det är fyra dagar nu som jag är säker på att jag gått ner 0,5 kg om dagen. Jag svälter verkligen inte, äter flera gånger om dagen och hinner aldrig bli riktigt hungrig. (Förutom på morgonen när jag kommer in från promenaden.) Jag förstår att det inte är rimligt att fortsätta ner i samma takt, men det är skönt till en början att man märker att det fungerar.

Vad kan jag göra för att styrketräna hemma? Och hur ofta är lämpligt? Jag känner än så länge ingen lust att ta mig till ett gym.

Sniggel
2009-07-24, 12:33
Det är fyra dagar nu som jag är säker på att jag gått ner 0,5 kg om dagen. Jag svälter verkligen inte, äter flera gånger om dagen och hinner aldrig bli riktigt hungrig. (Förutom på morgonen när jag kommer in från promenaden.) Jag förstår att det inte är rimligt att fortsätta ner i samma takt, men det är skönt till en början att man märker att det fungerar.

Vad kan jag göra för att styrketräna hemma? Och hur ofta är lämpligt? Jag känner än så länge ingen lust att ta mig till ett gym.

Du kan inte styrketräna hela kroppen hemma, det är snudd på omöjligt, du behöver någon form av utrustning, eller vara väldigt kreativ. Det är möjligt att du kan träna stora delar av överkroppen hemma med det som finns i hemmet men det blir mycket svårt i vissa fall.
Problemet är att du ska kunna göra övningar där motståndet är tillräckligt stort för att du ska orka cirka 15 repetitioner som mest. Gör du 50 situps är det långt ifrån styrketräning t ex. Du kanske inte klarar många situps nu och då fungerar situps som magträning, tills det att du kan göra många, 15+ eller 20+ ca, då måste du öka belastningen på ett eller annat sätt. Samma sak gäller för alla kroppsdelar.
Det är därför det blir svårt med exempelvis benen. Du kommer att förr eller senare behöva en rejält tung ryggsäck eller liten individ (barn) som sitter på dina axlar att göra knäböj eller utfall med (det är det här jag menar med kreativitet). Ryggen kan också vara svår att hitta på en lösning till när det gäller "hemmaträning", och ryggen är en mycket viktig muskelgrupp att träna för många för att undvika dålig hållning och skador till följd av obalans mellan fram och baksida överkropp.