handdator

Visa fullständig version : Är denna övning dålig för ryggen?


evilperro
2009-07-22, 21:39
Jag följer ett av Tony Hortons videoprogram för träning och där finns det en övning kallad "Cyclone". Den går ut på att man ska stå upp, ha armarna rakt upp och göra en cirkel i luften med händerna och följa efter med överkroppen.

Jag tycks dock komma ihåg att det kom ett larm för rätt länge sedan, kanske 10 år, att denna övning inte är bra för korsryggen (eller var det en annan del av ryggen?).

Nå någon som vet om denna övning är dålig och jag därför bör skippa den, eller om det är mitt minne som sviker mig och jag lugnt kan fortsätta?

Tacksam för svar!

onejj
2009-07-22, 23:04
Det känns helt meningslöst att stå och snurra på kroppen. Blir ingen ordentligt belastning. Mest en rörelse. Finns nog mycket bättre komplement än detta.

ceejay
2009-07-22, 23:14
jag skulle nog få ont i ryggen av den såhär på rak arm

Loyndomsriss
2009-07-22, 23:21
Jag har också hört att den ska vara dålig för ryggen men har själv ingen kunskap att backa upp påståendet. Håller dock med ovanstående om att den verkar värdelös - ingen belastning jöh *screwy*

grakka
2009-07-23, 00:53
Ska man ha vikter i händerna då eller ska man bara stå och snurra utan? Verkar iofs meningslöst oavsett (om jag fattar övningen rätt).

roosm
2009-07-23, 08:48
Utan vikter är den förmodligen snarare meningslös än skadlig, men kanske kan orsaka slitageskador på längre sikt. Med vikter i händerna så belastar du ju rygger samtidigt som du vrider på den. Det är aldrig nyttigt.

Citatet från futurama stämmer inte: "Use your back, lift with a twisting, jerking motion!". =)

Helt enkelt, du ska aldrig belasta ländryggen samtidigt som du vrider den.

Det hela beror säkert i slutändan på vilka vikter vi pratar om. Håller du endast några få kilo i händerna kanske det inte är skadligt, men om vi pratar rejäla vikter är det definitivt inte nyttigt.
Som jag har förstått det är det sällan (eller aldrig) bra att köra bålrotationer där ländryggen är vertikal. Dvs stående bålrotationer, sittande bålrotationer i sån där maskin eller liknande. Vet egentligen inte varför det skulle vara bättre att köra liggande bålrotationer då det (för att träna magen) också innebär att bålen belastas samtidigt som den roteras, vilket väl är vad som är skadligt?
Kanske kan något anatomatiskt geni reda ut detta? =)

Turbo Rico
2009-07-23, 08:50
Jag har hört att marklyft är en bra övning för ryggen...

onejj
2009-07-23, 08:56
Jag har hört att marklyft är en bra övning för ryggen...

Det är en basövning. En av de bästa för rygg och hållning.

Lajne
2009-07-23, 08:56
Att bara rotera ska mig veterligen inte vara farligt, åtminstone inte för diskarna; jag vet människor (däribland den smått legendariska richy bruch) som har kört bålrotationer med mycket respektabla vikter på axlarna. Att rotera bålen över huvud taget är en väldigt naturlig rörelse som vi borde vara byggda för att klara av; allt från att paddla kajak och slå slag i diverse kampsporter till att kasta spjut involverar en bålrotation med ganska kraftig påfrestning. Att däremot kröka ländryggen är aldrig bra, och att kröka + rotera är ett ännu större problem, jämför gärna alla skador som uppstår i samband med snöskottning.
Men, jag ska inte vara den som är den, och tar gärna emot en rättelse om det skulle vara befogat :)

Turbo Rico
2009-07-23, 09:25
Det är en basövning. En av de bästa för rygg och hållning.


Jag vet. Tycker fler människor borde lägga till dom här gamla riktiga övningarna för ryggen/kroppen. Finns för lite kunskp om dom på gym som SATS osv.:smash:

onejj
2009-07-23, 09:27
Samma som i marklyft. Det som skadar sig är oftas de som är böjd rygg, framförallt nere i ländryggen. Men även om man är mycket böjd framåt-högre-upp finns risk för skador. Min egna instinkt säger att man borde hålla sig borta från den typen av övningar. Även om den kanske tränar och hjälper en del kan den likaså skada en så man inte kommer kunna träna alls. Då bättre att välja en annan övning.

Hur naturlig rörelse är det egentligen. Tänk efter. Men känns det bra och du inte får ont är det väl okey. Lite som sumo mark. Många kör det. Men det är inte alls bra för höfter osv. Blir helt fel för kroppen.

onejj
2009-07-23, 09:34
Jag vet. Tycker fler människor borde lägga till dom här gamla riktiga övningarna för ryggen/kroppen. Finns för lite kunskp om dom på gym som SATS osv.:smash:

Tyvärr så är svarat ja på en frågan.

Ta en sådan bra övning som Knä böj. Det är en av de minst använda övningarna på gym som Sats, Friskis & Svettis och allt vad de heter. Men det finns nästan ingen bättre övning. Man tränar hela benen, både framsida och baksida, vader, sumpan, höfter, knän, ryggen, och framförallt hållningen i magen.

Om du ber en person som är helt oerfaren göra knäböj utan vikter. Alltså med sin egen kroppsvikt kommer den ramla och det kommer vara skit svårt i början att göra övningen tekniskt rätt. Men nästan alla skulle få träningsverk och tycka det är skit jobbigt. Synd att man inte ser det mera.

Och beroende på hur man använder övningen så man uppnå olika resultat. gå ned i vikt, bygga muskler, bli starkare, bli större, och allt, fastare. Samma med mark och bänk.

Turbo Rico
2009-07-23, 09:47
Tyvärr så är svarat ja på en frågan.

Ta en sådan bra övning som Knä böj. Det är en av de minst använda övningarna på gym som Sats, Friskis & Svettis och allt vad de heter. Men det finns nästan ingen bättre övning. Man tränar hela benen, både framsida och baksida, vader, sumpan, höfter, knän, ryggen, och framförallt hållningen i magen.

Om du ber en person som är helt oerfaren göra knäböj utan vikter. Alltså med sin egen kroppsvikt kommer den ramla och det kommer vara skit svårt i början att göra övningen tekniskt rätt. Men nästan alla skulle få träningsverk och tycka det är skit jobbigt. Synd att man inte ser det mera.

Och beroende på hur man använder övningen så man uppnå olika resultat. gå ned i vikt, bygga muskler, bli starkare, bli större, och allt, fastare. Samma med mark och bänk.


Precis. Knäböj måste ju inte utföras med belastning. Samma sak i marklyft. Med rätt teknik tror jag dock många, även dom som har ryggproblem, klarar av att göra det. Fetknoppen och Syltryggen här har ju gjort en studio i sjukgymnastik (OMT?) och metoden dom använda sig av var just marklyft på sina patienter och fick mycket bra resultat.
När jag tränade BJJ ett litet tag så gjorde vi knäböj med kroppsvikt, fast tanken var att göra 100-150 reps (vilket jag så klart inte klarade trots att jag böjer över 200, tror jag klarade 48 sen dog benen). Det var sjukt jobbig träning, vill jag minnas. Jag tränar själv en form av utfall endast med skivstång.

onejj
2009-07-23, 10:27
Kul test där Turbo rico. Ska jag testa när jag får ork :P....

Kan dock tilläga att när jag tränade MMA. Fast mera inriktad submission wrestling. Med sådan träning blir det väldigt mycket "nya" muskler som kopplas samman. Och helt ovana vändningar som nästan kändes onaturligt. Men jävlar vad stark jag blev överlag. Sedan med sl träning på det. Var nog det ultimata jag kombinerad. Men det blev för mycket tillslut :P


Kort sumering.


Känns det bra kan du fortsätta. Men du kommer kunna få mera ut av andra övningar. Generellt är det bättre att du struntar i den övning. Har själv aldrig sett någon som gjort den typen av övning. Och har tränat i ca 5år. Vilket kanske inte är så länge men borde ju ha sett det då. S:

Turbo Rico
2009-07-23, 10:48
Kul test där Turbo rico. Ska jag testa när jag får ork :P....

Kan dock tilläga att när jag tränade MMA. Fast mera inriktad submission wrestling. Med sådan träning blir det väldigt mycket "nya" muskler som kopplas samman. Och helt ovana vändningar som nästan kändes onaturligt. Men jävlar vad stark jag blev överlag. Sedan med sl träning på det. Var nog det ultimata jag kombinerad. Men det blev för mycket tillslut :P


Kort sumering.


Känns det bra kan du fortsätta. Men du kommer kunna få mera ut av andra övningar. Generellt är det bättre att du struntar i den övning. Har själv aldrig sett någon som gjort den typen av övning. Och har tränat i ca 5år. Vilket kanske inte är så länge men borde ju ha sett det då. S:

Kampsport, speciellt brottning/BJJ, är sjukt bra träning för kroppen. Det med ett komplement av riktig SL/OL-träning kan man nog få en riktigt bra fysik om man börjar i tid.

hugok
2009-07-23, 14:40
Precis. Knäböj måste ju inte utföras med belastning. Samma sak i marklyft. Med rätt teknik tror jag dock många, även dom som har ryggproblem, klarar av att göra det. Fetknoppen och Syltryggen här har ju gjort en studio i sjukgymnastik (OMT?) och metoden dom använda sig av var just marklyft på sina patienter och fick mycket bra resultat.
När jag tränade BJJ ett litet tag så gjorde vi knäböj med kroppsvikt, fast tanken var att göra 100-150 reps (vilket jag så klart inte klarade trots att jag böjer över 200, tror jag klarade 48 sen dog benen). Det var sjukt jobbig träning, vill jag minnas. Jag tränar själv en form av utfall endast med skivstång.

Har du någon länk till studien så ja kan bevisa för min morsa att marklyft är bra?

onejj
2009-07-23, 20:44
Har du någon länk till studien så ja kan bevisa för min morsa att marklyft är bra?


Tro mig, du är inte den enda som har samma problem. Men jag tänker att. Skiter i andra. Folk för skylla sig själva. Ä man så dum så ä man. Om det inte räcker att veta. *Det är en basövning *Den är naturlig *Fria vikter *Kan ge den effekten man är ute efter *NÅGOT AV DE BÄSTA SOM FINNS !. Så är det ingen idé :P


Jag bad min mamma att testa knäböj när vi var hemma. Utan någon vikt. Hon insåg att det var en grym övning. Men det är impröntat i höve på dem att bänk, mark mm bara är till för dem som ska bli stora och går på steroider.

BB1942
2009-07-23, 20:58
Har du någon länk till studien så ja kan bevisa för min morsa att marklyft är bra?
Om det är det enda dina föräldrar tycker så har du tur för mina föräldrar tror att man blir stark av att reppa en vikt 25+ gånger och att man bara skadar sig av att köra 1-10.

z_bumbi
2009-07-24, 07:36
Ursprungsfrågan är om övningen twisters (byggarnamn från 70-talet) som jag personligen inte ser någon mening med om man inte sysslar med vissa specifika idrotter och även då är det frågan om den ger så mycket. För att man ska få ut någon effekt av den bör man göra en accelerande rörelse i slutet dvs när kroppen är som mest vriden, bromsa kraftigt och vända rörelsen så snabbt som möjligt. Det skapar väldigt belastningar i ryggen och eftersom man är olika stark och rörlig på olika ställen kan det bli så att en stor del av rörelsen tas ut av en liten del av ryggraden.
Om man kör utan vikt dvs bara med armarna blir krafterna iofs inte så stora men frågan är varför man då ska köra den?

Kampsport, speciellt brottning/BJJ, är sjukt bra träning för kroppen. Det med ett komplement av riktig SL/OL-träning kan man nog få en riktigt bra fysik om man börjar i tid.

Men i brottning lyfter man med böjd rygg samtidigt som man vrider kroppen för att avsluta med att översvanka så det borde inte vara bra...

...vilket leder in på att övningar som otränade gör utan att veta hur kan vara rejält skadliga men om samma övning utförs av någon som är tränad för det, har bra teknik och dessutom har överkapacitet vad gäller styrka och/eller uthållighet kan göra precis samma rörelse utan att skada sig. Iofs skadar sig brottare titt som tätt men det har nog mer ett samband med den enorma träningsvolymen än vad de gör på träningen.

Sen håller jag självklart med om att brottning/JJ/judo och då gärna kombinerat med en (minst) lagidrott med boll lägger en väldigt bra grund, både för "byggning" och för de flesta idrotter.

Turbo Rico
2009-07-24, 08:45
Har du någon länk till studien så ja kan bevisa för min morsa att marklyft är bra?


Tror inte den har publicerats än. Fråga Syltyggen eller Fetknoppen hör på Kollo som gjort studien...
Men jag vet att dom kom fram till att det var bra för ryggen, generellt. Tror inte dom gjorde det på patienter med diskbråck.

Turbo Rico
2009-07-24, 09:00
Ursprungsfrågan är om övningen twisters (byggarnamn från 70-talet) som jag personligen inte ser någon mening med om man inte sysslar med vissa specifika idrotter och även då är det frågan om den ger så mycket. För att man ska få ut någon effekt av den bör man göra en accelerande rörelse i slutet dvs när kroppen är som mest vriden, bromsa kraftigt och vända rörelsen så snabbt som möjligt. Det skapar väldigt belastningar i ryggen och eftersom man är olika stark och rörlig på olika ställen kan det bli så att en stor del av rörelsen tas ut av en liten del av ryggraden.
Om man kör utan vikt dvs bara med armarna blir krafterna iofs inte så stora men frågan är varför man då ska köra den?



Men i brottning lyfter man med böjd rygg samtidigt som man vrider kroppen för att avsluta med att översvanka så det borde inte vara bra...

...vilket leder in på att övningar som otränade gör utan att veta hur kan vara rejält skadliga men om samma övning utförs av någon som är tränad för det, har bra teknik och dessutom har överkapacitet vad gäller styrka och/eller uthållighet kan göra precis samma rörelse utan att skada sig. Iofs skadar sig brottare titt som tätt men det har nog mer ett samband med den enorma träningsvolymen än vad de gör på träningen.

Sen håller jag självklart med om att brottning/JJ/judo och då gärna kombinerat med en (minst) lagidrott med boll lägger en väldigt bra grund, både för "byggning" och för de flesta idrotter.


All extrem idrott tror jag ställer krav på att man börjar i tid, har rätt teknik och tränar med ett vettigt upplägg. Tror också att anledningen till att brottare på elitnivå är skadade är för att dom tränar så bisarrt hårt, gäller alla idrotter som är fysiskt krävande (räknar inte golf till en sån sport).
Jag tror att brottning/BJJ stärker kroppen mer än det är skadligt om det görs på rätt sätt, i rätt mängd och med start i rätt ålder. Har ingen vetenskapligt belägg för det men det är vad jag tror... en bra brottare är väldigt all aroundtränad, tror även många olympiska tyngdlyftare är all aroundtränade.

Martin Löwgren
2009-07-24, 09:22
Har du någon länk till studien så ja kan bevisa för min morsa att marklyft är bra?Finns ingen bättre övning för hållningen och ryggen om den utförs korrekt. Hälsa från mig.

Turbo Rico
2009-07-24, 09:32
finns ingen bättre övning för hållningen och ryggen om den utförs korrekt. Hälsa från mig.


+1

hugok
2009-07-24, 18:32
Tack för alla svaren:P

hangatyr
2009-07-27, 07:34
All extrem idrott tror jag ställer krav på att man börjar i tid, har rätt teknik och tränar med ett vettigt upplägg. Tror också att anledningen till att brottare på elitnivå är skadade är för att dom tränar så bisarrt hårt, gäller alla idrotter som är fysiskt krävande (räknar inte golf till en sån sport).
Jag tror att brottning/BJJ stärker kroppen mer än det är skadligt om det görs på rätt sätt, i rätt mängd och med start i rätt ålder. Har ingen vetenskapligt belägg för det men det är vad jag tror... en bra brottare är väldigt all aroundtränad, tror även många olympiska tyngdlyftare är all aroundtränade.

Just när det gäller bjj är det vanligt med skador eller snarare smärtor i ländryggen. detta då det är ganska mycket knepiga vridrörelser kombinerat med press, vilket ofta skapar ömhet och stelhet i ländryggen.