handdator

Visa fullständig version : Träningsupplägg för en överviktig nybörjare?


coxie
2009-07-22, 19:15
Ja hur ska man hjälpa en vän som väger runt 130kg och blir anfådd av att gå 100m i en uppförsbacke? Styrketräningen har jag koll på men just hur han bäst lägger upp cardion är det som jag har problem med.

Han har tillgång till en MTB, skog att promenera/jogga i och eventuella maskiner på gymmet. Problemet är att konditionen är riktigt jävla dålig, han orkar inte cykla mer än någon km och blir rejält anfådd av en promenad i vanligt tempo.

Hur skulle ni lägga upp det för att snabbast kommer upp i en hyffsad kondition så att han faktiskt klarar vara ute och gå någon timme eller cykla runt i lugnt tempo.

Vore stor hjälp om han kom över tröskeln så att han faktiskt slipper plåga sig för att röra på sig.

kjell33
2009-07-22, 19:18
Förutsatt att han kan simma så är ju det en av de lindrigaste träningsformerna för kondition. Jag föreställer mig också att det absolut svåraste blir att hålla motivationen uppe de första veckorna.

Blandol
2009-07-22, 19:49
Jag skulle börja med lugna promenader för att få lite kondition.

Jag skulle dock tro att det svåraste att ändra på kommer bli kosten, om poängen är att han skall gå ner i vikt dvs. Dom tjocka människor jag känner klarar inte att låta bli att småäta, äta godis dricka läsk mm.

Mega_man1000
2009-07-22, 19:59
var försiktig med att ha förmycket "springande" eftersom hans knän lä få stryk av hans stora vikt så börja mjukt och öka med tiden och när hans vikt går ner :)

Yes
2009-07-22, 20:31
Styrketräning där intensiteten ökas och vilan mellan seten minskas succesivt. Sen en vettig kost på det. Då kommer han snart kunna promenera och cykla om han tycker sånt är kul.

Gör det inte svårare än det behöver vara.

BB1942
2009-07-22, 21:10
Låt han simma en till 2 gånger i veckan sedan kan du fråga om han vill "gymma" och ifall att han gör det får du fråga hur många gånger han ska träna.
Visa honom basövningarna för det brukar "tjockisar" vara väldigt bra på naturligt (inte bara basövningar men det är där han kan lyfta som mest och därför kan det ju vara kul för han).
Dessutom ökar man snabbt i vikter på dom övningarna (väldigt viktigt för motivation)

Sebbe_H
2009-07-22, 21:17
Som sagt innan, cykling och simning. Jogga kan han göra när han gått ner en del så att inte knän och fötter tar så mycket stryk.

Börja allt i lugnt och fint tempo och öka successivt, annars är det nog ganska lätt att tappa motivation då man inser hur kass ens kondis verkligen är.

jisk
2009-07-22, 21:20
Har själv varit överviktig. Började med gå ut med hunden i 20 min i typ 2 månader. efter det drog en polare med mig på en 4km bana, vi körde varannan dag. Det var hemskt den första månaden. Men det gick fint till slut, gick ner 30 kilo på 5 månader.

Lycka till, åt inget godis eller skit på dessa 5 månader

maaherra
2009-07-22, 21:28
Jag skulle säga att en annan viktig sak är att inte gå på någon opti-diet, använd bara vanlig varierad kost i normala portioner så att det inte blir alltför tråkigt. Att börja supplementera med kvarg och esa pro är nästan lika med att medvetet sabotera kompisens viktnedgång.

coxie
2009-07-23, 06:12
Tackar och bockar för tipsen. Just simning blir nog inte aktuellt då min vän inte är allt för sugen på att visa sig utan tröja. Kosten Tycker jag han har hittat en vettig nivå, mest plockat bort godis, läsk och chips och dragit upp lite på grönsakerna.

en stor stark
2009-07-23, 12:58
Utlfykter/promenader i skogen kan ju vara skoj, det känns kanske inte direkt som träning då, utan mer som något roligt. Med tanke på hans kondition får det kanske bli med en del pauser. Frågan är kommer du eller någon annan av hans vänner gå på utflykter i skogen med din vän eller är det tänkt att han ska klara av det själv? Promenader/utflykter till skogen brukar vara ganska tråkiga om man ska göra det ensam.

jens__E
2009-07-23, 15:11
Jag har själv legat på så mycket i vikt.
Tillslut fick jag nog och började med en vlcd-diet. Samtidigt som jag började röra på mig, vilket jag tidigare inte har gjort.
Jag började gå 45 minuter innan frukost och sen gick jag runt 1 - 1.5 timme senare på dagen.

Det blev ganska psykiskt jobbigt att gå på den där dieten så jag började äta sallad på kvällarna.

Jag lyckades tappa mellan 20 - 25 kilo på ungefär ett halvår sen har jag hållt mig kvar där nu i ungefär 1.5 år.

Nu har jag börjat gymma och sprungit. Kör nio pass i veckan. Kan låta mycket men jag har motivation, ork och tid att göra det.
Min kondition är fortfarande helt usel men jag är säker på att min viktnedgång då har gjort att jag har tagit mig i kragen och börjat sprungit nu. Och min kondition är ju så mycket bättre nu än vad den var när det var som allra värst.
Sen har jag sett att jag har lyckats gått ner så mycket en gång så jag tvivlar inte på att kunna tappa de resterande kilon jag vill bli av med.

skaparn
2009-07-23, 15:38
Vore stor hjälp om han kom över tröskeln så att han faktiskt slipper plåga sig för att röra på sig.

Det här är förstås ingen lätt fråga att svara i något kvantifierat mått, men hur pass motiverad bedömer du att han är?

Det vore kanske optimalt att köra 2-3 pass med vikter varje vecka tillsammans med skonsam energikrävande aktivitet såsom 30-60 lugna minuter på cykel varje dag, men det är ingen bra idé om han bara skulle bli leds och ge upp. Om det finns risk för det så handlar det mest om att hitta något som är roligt.

C.E.J.
2009-07-23, 15:57
Orkar han inte cykla särskilt långt kan det vara en idé att hålla sig till stationära cyklar (?) tills vidare, så behöver han inte känna ångest över att behöva cykla tillbaka. Promenader/löpband är ju som sagt ingen bra idé mtp hans vikt.