handdator

Visa fullständig version : samlade frågor, från ost till protein och linser


Torsk_ole
2009-07-22, 19:02
Hej hej!

Samlar lite frågor.

1. Vad är det för ost folk skriver om, 5 % fett. Jag hittar bara 10 % som lägst.

2. Hur skulle det funka att trycka i sig 200 g protein varje dag, varav 120-150 g är vassle/kasein (50/50). Vill skära ner på kött.

3. Vilka linser och böner är kung ifall man vill ha i sig mycket protein. Röda linser har man ju hittat och det är sjukt gott.

Så eddie kan du tipsa mig om lite linser/böner/balj mat:D???

Bson
2009-07-22, 19:10
Sojaböner är väl den böna som har bäst proteinvärde/100g och som dessutom
ger ett fullvärdigt protein

http://192.121.81.11/livsmedelsok/sok.aspx?epslanguage=SV

mikaelj
2009-07-22, 19:20
1. Vad är det för ost folk skriver om, 5 % fett.

Västan. Rätt tråkig smak. Wästgöta Kloster görs tyvär inte i 5%-variant längre.

Både röda och gröna linser har samma proteininnehåll, ~25%. Röda gör sig bättre som ärtsoppa, gröna som något man kan tugga på.

stafh
2009-07-22, 19:29
Har sett en sida här på forumet med listor på olika baljväxter och hur högt proteinvärde de har i kombination med diverse annan mat. Sök så borde du hitta den (om den fortfarande ligger uppe).


Hur mycket väger du förresten? 200 gram protein per dag är rätt mycket. Om du tänker på rekomendationer att äta 2 gram protein per kilo kroppsvikt så gäller det ALLT protein du äter, inte bara det högvärdiga. Annars är det väl inga problem att trycka i sig 150 gram proteinpulver om dagen, om man är rik och inte oroad över att få i sig för mycket sötningsmedel.

sumialic
2009-07-22, 19:44
Är proteinet i linser fullvärdigt? Måste de tillagas på något sätt eller är det bara att slänga i sig?

Sojabönor hade väl inte särskillt bra protein? Har för mig sojaprotein var ganska kasst.

Eddie Vedder
2009-07-22, 19:50
Är proteinet i linser fullvärdigt? Måste de tillagas på något sätt eller är det bara att slänga i sig?

Nej det är inte fullvärdigt. Det räcker med kokning direkt även om blötläggning före säkert inte är negativt. Att grodda linserna är också ännu bättre.

Sojabönor hade väl inte särskillt bra protein? Har för mig sojaprotein var ganska kasst.

det anses fullvärdigt. Inte lika gynnsamt för muskeltillväxt som t.ex. mjölkprotein men fortfarande fullvärdigt.

stafh
2009-07-22, 19:54
Är proteinet i linser fullvärdigt? Måste de tillagas på något sätt eller är det bara att slänga i sig?
Det blir i stort sett fullvärdigt i kombination med t.ex. pasta eller bröd.

malfunction
2009-07-22, 19:56
Jag kan inte de exakta kraven för att ett protein ska klassas som fullvärdigt men oftast är baljväxter ganska fattiga på cystein och metionin i jämförelse med de andra essentiella aminosyrorna. Spannmål och nötter har ganska mkt av de två aminosyrorna så de kan med fördel kombineras.
Sojabönans protein är fullvärdigt och vad jag vet finns det inget "kasst" med det förutom att det är en vanlig allergen.

Sverker
2009-07-22, 19:57
Funkar ännu bättre att kombinera med ris. Ris är inte lika svagt på lysin som vete.

sumialic
2009-07-22, 20:07
Jag kan inte de exakta kraven för att ett protein ska klassas som fullvärdigt men oftast är baljväxter ganska fattiga på cystein och metionin i jämförelse med de andra essentiella aminosyrorna. Spannmål och nötter har ganska mkt av de två aminosyrorna så de kan med fördel kombineras.
Sojabönans protein är fullvärdigt och vad jag vet finns det inget "kasst" med det förutom att det är en vanlig allergen.

Vad är en allergen?


Det sägs att metionin kanske är (väldigt) dåligt för hälsan. Går det att bygga muskler utan metionin och isåfall hur kommer resultaten att bli? Väldigt lidande eller?

sumialic
2009-07-22, 20:09
det anses fullvärdigt. Inte lika gynnsamt för muskeltillväxt som t.ex. mjölkprotein men fortfarande fullvärdigt.

Mycket mindre gynnsamt än t.ex. ägg, kyckling och fisk? Vad jag frågar är om det gör någon märkbar skillnad om jag äter 25g protein från sojabönor än 25g protein från ägg/fisk/kyckling varje dag?

Torsk_ole
2009-07-22, 20:11
Det blir billigare ifall man räknar kostnader, tjänar nog en 700 kr i månaden på att lägga om kosten från kyckling, kött, tonfisk och andra animaliska proteinkällor.

Kommer dock inte helt att lägga bort dem, bara skära ner hårt. Dessutom är kaseinet naturellt och fritt från sötningsmedel.

Så ris och vassle/kasein är en lyckad kombination istället för linser/bönor?

Eddie Vedder
2009-07-22, 20:11
Vad är en allergen?

Något man är allergisk mot.

Sojabönor är även rikt på antinutrienter såsom fytat, trypsininhibitorer, lektiner, saponniner och goitrogena ämnen. Olika av dessa kan inaktiveras av olika behandlingar. För vissa räcker blötläggning och kokning men i andra fall t.ex. groddning och/eller fermentering. Goitrogenerna vetet usan hur man blir av med.

Det sägs att metionin kanske är (väldigt) dåligt för hälsan. Går det att bygga muskler utan metionin och isåfall hur kommer resultaten att bli? Väldigt lidande eller?

Nej utan metionin dör du.

stafh
2009-07-22, 20:12
Vad är en allergen?
Något som genererar en allergisk reaktion.

Det sägs att metionin kanske är (väldigt) dåligt för hälsan. Går det att bygga muskler utan metionin och isåfall hur kommer resultaten att bli? Väldigt lidande eller?
Metionin måste man få i sig, kroppen kan inte syntetisera den själv. Man (inte bara muskelbyggandet) blir ganska lidande om man inte får i sig den genom maten.

Goitrogenerna vetet usan hur man blir av med.
Spelar det verkligen någon roll? Får man inte i sig nog med jod ändå?

mikaelj
2009-07-22, 20:16
Spelar det verkligen någon roll? Får man inte i sig nog med jod ändå?

Var det så de goitrogena ämnena fungerade? Vi diskuterade det häromsistens, men jag minns inte vad vi kom fram till. Tror inte att det hade med jod att göra...

och när vi ändå är inne på jod: om du minskar saltkonsumtionen (som man ju "ska" göra), så kan du faktiskt få i dig för lite jod. Mat är jodfattigt numera.

stafh
2009-07-22, 20:20
Var det så de goitrogena ämnena fungerade? Vi diskuterade det häromsistens, men jag minns inte vad vi kom fram till. Tror inte att det hade med jod att göra...

och när vi ändå är inne på jod: om du minskar saltkonsumtionen (som man ju "ska" göra), så kan du faktiskt få i dig för lite jod. Mat är jodfattigt numera.

Goitre är väl struma, som man får av jodbrist? Eller är jag ute och psyklar nu?

Hur som helst är det väl rätt sällsynt med struma utan samtidig kraftig näringsbrist? Inte ofta man hör om det i sverige iallfall.


edit* kollade upp goitrogen på den eviga och outtömliga källan till kunskap (wikipedia), och där stod det "Goitrogens are substances that suppress the function of the thyroid gland by interfering with iodine uptake". Samt en lista på en JÄVLA massa mat som hade goitrogener i sig. Trodde inte det var så vanligt... kan ju inte rimligen vara något man behöver oroa sig över om det inte finns extrema mängder i just sojabönor.

Eddie Vedder
2009-07-22, 20:21
Spelar det verkligen någon roll? Får man inte i sig nog med jod ändå?

vad "man" får i sig vet inte jag. Men om ens saltintag mestadels består av "dolda" saltkällor och inte joderat bordssalt samt att kosten är snål på marina produkter kanske det kan bli svårt.

En vegetarian som aldrig saltar den egna maten t.ex.

stafh
2009-07-22, 20:24
En vegetarian som aldrig saltar den egna maten t.ex.

I'm doomed! *gah!*

Brukar inte salta min mat så mycket, men jag har ingen böld på halsen än. Kanske borde salta lite mer för säkerhets skull... *popcorn*

Torsk_ole
2009-07-22, 20:33
Jag saltar maten :D.

För att återgå till min fråga. Hur skulle de funka att byta ut typ 100 g protein från animaliska (läs kött) till 100 g protein från vassle/kasein.

Överlever jag och framförallt är det optimalt?

stafh
2009-07-22, 20:38
Jag saltar maten :D.

För att återgå till min fråga. Hur skulle de funka att byta ut typ 100 g protein från animaliska (läs kött) till 100 g protein från vassle/kasein.

Överlever jag och framförallt är det optimalt?

Skulle inte tro att det blir någon märkbar skillnad i muskeltillväxt, men det beror ju också på när och hur du intar proteinet.

Överlever gör du iallafall, men som sagt blir det dyrt och kanske inte så bra om du inte gillar aspartam. Varför ska du ha i dig så mycket protein förresten?

Eddie Vedder
2009-07-22, 20:41
Överlever jag och framförallt är det optimalt?

Mjölkproteinet har en högre proteinkvalité än något kött. Men livsmedel är ju mer än bara makronutrienter. Man överlever på enbart sojaprotein som primär källa också men går miste om mycket i näringsväg om kött, ägg och mjölk utesluts.

sumialic
2009-07-22, 20:44
Något man är allergisk mot.

Sojabönor är även rikt på antinutrienter såsom fytat, trypsininhibitorer, lektiner, saponniner och goitrogena ämnen. Olika av dessa kan inaktiveras av olika behandlingar. För vissa räcker blötläggning och kokning men i andra fall t.ex. groddning och/eller fermentering. Goitrogenerna vetet usan hur man blir av med.



Nej utan metionin dör du.

hahaha, ja det är mycket sant. Tänkte inte väldigt långt innan jag ställde min fråga där...

Vad jag försöker få fram är att jag försöker leva så hälsosamt som möjligt och ändå bygga muskler. I tråden om metionins möjliga negativa inverkan på hälsan så sas det att bönor och linser var snåla på metionin. Det låter ju bra hälsomässigt, men byggmässigt? Kommer man bygga dåligt om man håller metioninmängden låg? Antar att svaret är ja. Bah. Jobbigt att försöka leva hälsosamt och bygga muskler:)

malfunction
2009-07-22, 20:45
En vegetarian som aldrig saltar den egna maten t.ex.

Känner mig sjukt träffad faktiskt. Men jag kränger alger/sjögräs ganska ofta vilket borde räcka.

För att återgå till min fråga. Hur skulle de funka att byta ut typ 100 g protein från animaliska (läs kött) till 100 g protein från vassle/kasein.

Överlever jag och framförallt är det optimalt?

Du överlever självfallet förutsatt att du får i dig tillräckligt med energi och essentiella näringsämnen. Dock skulle jag knappast kalla det optimalt. Riktig mat tenderar till att vara väldigt mkt nyttigare än raffinierade produkter som t.ex. proteinpulver. Men om din kost i övrigt är bra tror jag inte ens konsekvenserna blir märkbara.

stafh
2009-07-22, 20:46
Var har du hört att metionin är onyttigt?

Torsk_ole
2009-07-22, 20:50
Skulle inte tro att det blir någon märkbar skillnad i muskeltillväxt, men det beror ju också på när och hur du intar proteinet.

Överlever gör du iallafall, men som sagt blir det dyrt och kanske inte så bra om du inte gillar aspartam. Varför ska du ha i dig så mycket protein förresten?

Så värst mycket aspartam bli de ju inte, i alla fall inte på farlig nivå. Och nej det blir inte dyrare, det blir billigare om inte kycklingen börjar kosta under 27 kr dvs. Så därför kommer jag att köpa kött ibland och så, men inte så mycket som tidigare. Ägg kommer ätas, samt mjölk.

Protein är bra för muskeltillväxt, oavsett vad folk säger och skriver vill jag hamna på minst 2 g per kilo kroppsvikt. Så här nåt kommer jag käka.

Frukost:

Gröt
Mjölk
Banan
Linfrön
Vassle/kasein
Ägg ibland

Lunch

"Vanlig mat"
Mycket linser, bönor och grönsaker. Lite kött/fisk eller liknande samt Vassle/kasein:D

10-12 g EAA före träning

10-12 g EAA efter träning

Middag

Samma som lunch

Kvällsmål

Kvarg, mackor, gröt eller liknande samt Vassle/kasein


Edit:
Jag överlever, men blir de bra:D För övrigt var det med att om jag skulle överleva någon slags ironi/skämt, fungerar sådär över internet.

stafh
2009-07-22, 20:57
Så värst mycket aspartam bli de ju inte, i alla fall inte på farlig nivå.
Nä kanske inte... det beror ju på hur mycket man tycker är farligt. Vissa skyr ju det som pesten.


Protein är bra för muskeltillväxt, oavsett vad folk säger och skriver vill jag hamna på minst 2 g per kilo kroppsvikt. Så här nåt kommer jag käka.
Men 2 g/kg fullvärdigt protein i form av pulver och kött plus all protein i resten av maten blir väldigt mycket protein. Men visst, whatever floats your boat.

sumialic
2009-07-22, 20:59
Var har du hört att metionin är onyttigt?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133203

Torsk_ole
2009-07-22, 21:00
Men 2 g/kg fullvärdigt protein i form av pulver och kött plus all protein i resten av maten blir väldigt mycket protein. Men visst, whatever floats your boat.

Hamnar snarare på 200-250 totalt, varav 180 är fullvärdigt.

mikaelj
2009-07-22, 21:00
I'm doomed! *gah!*

Brukar inte salta min mat så mycket, men jag har ingen böld på halsen än. Kanske borde salta lite mer för säkerhets skull... *popcorn*

Jag är inte säker på att du behöver få struma för att uppleva problemen... det kan ske tidigare. Oavsett är det dumt att chansa!

stafh
2009-07-22, 21:08
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133203
Låter ju inte som den mest vedertagna sanningen i världshistorien. Dessutom pratas det ju om att anledningen till att det var bra att minska på metioninet var att proteinsyntesen hämmas, och det motverkar väl ditt andra mål lite?

Hamnar snarare på 200-250 totalt, varav 180 är fullvärdigt.
Låter fortfarande mycket i mina ögon om du inte väger 100 kg+. :D
Inte skadligt dock.

Jag är inte säker på att du behöver få struma för att uppleva problemen... det kan ske tidigare. Oavsett är det dumt att chansa!
Äter nog inte sååå lite salt nu när jag tänker efter.

sumialic
2009-07-22, 21:10
Låter ju inte som den mest vedertagna sanningen i världshistorien. Dessutom pratas det ju om att anledningen till att det var bra att minska på metioninet var att proteinsyntesen hämmas, och det motverkar väl ditt andra mål lite?
.


Ja, och det svarade på min egen fråga. Hade glömt vad hela tråden handlade om och snöade bara in på metionin.

Aja... Jag kör på IF, lågt GI och ett leende på läpparna och hoppas på att leva länge:) Ett besök hos en hjärnskrynklare hade inte varit helt fel heller då jag nojjar över allt inom kost och träning:Virro

Torsk_ole
2009-07-23, 19:30
Sitter och dricker min första drink nu. De som klagar på att proteindrinkar inte mättar har inte smakat mina. Fy fan vad kasein mättar bra.