handdator

Visa fullständig version : Ont i smalben


dt06mj2
2009-07-22, 15:57
Är en VÄLDIGT ovan springare. När jag väl springer ( ~3.5km, delvis intervall ) så får jag fruktansvärt ont i smalbenet i en vecka framåt.

Har ett par billiga skor, är det värt att köpa ett par dyrare? Vilka i så fall?

Vad händer om jag fortsätter med det här 1-2 gånger i veckan?

Zetor99
2009-07-22, 19:59
Är det tibelias anterior som krånglar, eller själva smalbenet? Det senare är nog inte så bra, medan det förstnämnda är väldigt vanligt, speciellt om du springer på hårt underlag.

Har du testat att springa på något trevligare än asfalt? Gällande skor så bör ett par med bättre dämpning för framdelen av foten (vilket dina kanske helt saknar) kunna hjälpa, men oberoende av skor måste du förr eller senare vänja dina ben vid löpning, 3,5 km ska inte vara så farligt.


Sannolikt kommer dina ben helt enkelt att vänja sig efter en relativt kort tid, men jag ska inte uttala mig om ifall två träningstillfällen i veckan är tillräckligt ofta för att undvika en upprepad träningsvärk. Tycker att mina smalben återhämtat sig snabbast med en viss belastning (har aldrig låtit dem vila i en vecka, så har ingen aning ifall värken skulle pågå så länge utan fortsatt träning), men det är klart att det inte är särskilt trevligt att träna med en fruktansvärd träningsvärk. Fick själv nyligen halta mig fram i ett par dagar då jag valt att springa och gå en måttlig sträcka utöver det vanliga i väldigt olämpliga skor, men redan den andra dagen av belastning (hade som tur är en vilodag då smärtan var som värst) kändes det inte alls så illa, och den tredje var de ungefär som vanligt.

kjell33
2009-07-22, 20:03
Sluta med intervall och satsa i stället på att få lite mil i benen med långsam jogg. Antagligen är du inte riktigt grundtränad för intervall och benen säger ifrån. Konditionen blir bättre ändå.

kjell33
2009-07-22, 20:04
Jag menar att du får träningseffekt även om du fisjoggar.

darkstar
2009-07-25, 12:26
Sluta med intervall och satsa i stället på att få lite mil i benen med långsam jogg. Antagligen är du inte riktigt grundtränad för intervall och benen säger ifrån. Konditionen blir bättre ändå.

Tror inte alls att det bör satsas på längre sträckor.
Tror istället att man ska satsa på att hålla sig till ett bättre underlag, såsom grus.
Det är dessutom ganska vanligt att elitidrottare drar på sig inflammationer i benhinnor.
Så det behöver inte alls betyda att trådskaparen är dåligt grundtränad.