handdator

Visa fullständig version : Sola i Sverige respektive utomlands


Flykt
2009-07-22, 15:40
"Tar" (alltså att man blir brunare) solen bättre om det är 30 grader utomhus än om det är 20 grader? I Sverige alltså, samma tid på dygnet och samma tidslängd.

Tar solen bättre när man är i t.ex Turkiet/Cypern än i Sverige? Samma tidsperiod och tid på dygnet.

jakob
2009-07-22, 15:51
Det är inte temperaturen som avgör hur solbränd man blir, ozonlagrets tjocklek och avstånd/vinkel till solen är det som gör skillnad.

Alone_in_the_dark
2009-07-22, 15:52
"Tar" (alltså att man blir brunare) solen bättre om det är 30 grader utomhus än om det är 20 grader? I Sverige alltså, samma tid på dygnet och samma tidslängd.

Tar solen bättre när man är i t.ex Turkiet/Cypern än i Sverige? Samma tidsperiod och tid på dygnet.

Du får mäta vilket UV index som gäller, du blir inte brun av temperaturen utan av UV strålningen.

Vi är inga köttbitar som ska grillas:D

Flykt
2009-07-22, 15:54
Precis som jag tänkte då, att det inte hade något med temperaturen att göra. Har diskuterat detta med en polare och inte kommit fram till något :D

Går det att mäta på något sätt hur mycket "effektivare" det är att sola i Turkiet än i Sverige? Finns det vissa länder/orter i världen som är kända för att solen tar bra där?


(detta är bara tankar, jag är inte ute efter för att bli så brun som möjligt ;))

Alone_in_the_dark
2009-07-22, 16:01
Går det att mäta på något sätt hur mycket "effektivare" det är att sola i Turkiet än i Sverige? Finns det vissa länder/orter i världen som är kända för att solen tar bra där?)

Vilket försäljningsargument för resor utomlands:D Nej är det +10 Extreme här hemma och det är +10 Extreme i Ayia Napa så blir det är ingen skillnad.

patrikjo
2009-07-22, 16:07
Logiskt sett borde solljuset behöva passera atmosfären mindre desto närmare ekvatorn du kommer.

Så en högt belägen punkt nära ekvatorn med ren luft borde vara opti :)

Kimball
2009-07-22, 17:32
Precis som jag tänkte då, att det inte hade något med temperaturen att göra. Har diskuterat detta med en polare och inte kommit fram till något :D

Går det att mäta på något sätt hur mycket "effektivare" det är att sola i Turkiet än i Sverige? Finns det vissa länder/orter i världen som är kända för att solen tar bra där?


Ozonlagret är väl tunnare över Australien tror jag, därav tar solen galet där nere!

Sedan tycker jag det är lite lurigt. För solen brände mig snabbare här i Sverige på försommaren än vad den gjorde på 1v i Turkiet i slutet på deras högsäsong. Inte ändras väl ozonlagret eller liknande så mycket beroende på vilken tid på sommaren man solar?

Gpajpen
2009-07-22, 18:30
Ozonlagret är väl tunnare över Australien tror jag, därav tar solen galet där nere!

Sedan tycker jag det är lite lurigt. För solen brände mig snabbare här i Sverige på försommaren än vad den gjorde på 1v i Turkiet i slutet på deras högsäsong. Inte ändras väl ozonlagret eller liknande så mycket beroende på vilken tid på sommaren man solar?

Huden är känsligare ju längre tid det gått sen senast exposure.
I försommras kanske du inte hade fått nå sol på ryggen kanske, sen slutet på förra sommaren. Eller om du kanske bara solat solarium dom senaste månaderna och ingen riktig sol, vilket inte skyddar mot vanliga solens bredare spektrum av strålning.