handdator

Visa fullständig version : Xbox360-fråga - Vad är det för kabel jag behöver?


Jarod
2009-07-22, 14:27
Yo!

Skulle igår koppla in Xboxen till tvn för första gången på typ 1,5år. Jag har den äldsta modellen av Xbox360 med 20gb hårddisk och där finns ingen HDMI-ingång i den (tror jag inte iaf). Den är kopplad med dom medföljande sladdar som går in till en scart in i tvn. Detta gör att jag bara kan lira i 480p på tvn.

Har bara denna ingång i xboxen:

http://games.gearlive.com/blogimages/back-of-rrod-360.jpg

Jag är n00b på xbox - vad är det för kabel jag behöver för att få bästa bilden till tvn? Har en 42" LCD som är HD-ready. Länkar/bilder mottages gärna! *cupid*

Kischen
2009-07-22, 14:29
Du fick en komponentkabel till, den lirar i 1080p. Använder själv en VGA-kabel då den är bättre :)

Alltså den du kopplat in är komposit, Komponent är grön, röd, blå och röd/vit för stereoljud.

Denna http://www.xbox.com/en-US/hardware/x/xbox360componenthdcable/

Jarod
2009-07-22, 14:30
Du fick en komponentkabel till, den lirar i 1080p. Använder själv en VGA-kabel då den är bättre :)

Men hur fan ser en sån ut då? :D Länka!!! :cool:

Loca
2009-07-22, 14:30
min ser du såhär http://images.pcworld.com/news/graphics/131322-xbox_cable4_350.jpg den sitter i 42"lcd HD, Andersson.

Jarod
2009-07-22, 14:34
min ser du såhär http://images.pcworld.com/news/graphics/131322-xbox_cable4_350.jpg den sitter i 42"lcd HD, Andersson.

Men vaffan, den ser exakt (tror jag) ut som den jag har in i tvn. Har jag koppalt fel baktill på något sätt då tros? Jag har röd/vit/gul in till en scart in i tvn. Är det dom andra färgerna jag ska koppla in då eller?

Kischen
2009-07-22, 14:35
Vill du ha den bästa bilden och inte kan använda HDMI skulle jag köpt denna (eller skulle, jag har gjort det) http://hardware.teamxbox.com/reviews/xbox-360/40/Xbox-360-VGA-HD-AV-Cable/p1/

Sen beror det lite på vad din tv hanterar snyggast, komponent eller vga. Tekniskt sett är VGA bättre.

Kischen
2009-07-22, 14:36
Men vaffan, den ser exakt (tror jag) ut som den jag har in i tvn. Har jag koppalt fel baktill på något sätt då tros? Jag har röd/vit/gul in till en scart in i tvn. Är det dom andra färgerna jag ska koppla in då eller?

Den gula är komposit, släng den åt helv :whipped:

Grön röd blå ska in om du har sådana ingångar. Ljudet kan du med fördel få ut digitalt från den delen av kabeln som sitter i 360, förutsatt att du har en optisk kabel och en förstärkare, annars använder du röd/vit för stereo.

Loca
2009-07-22, 14:36
Men vaffan, den ser exakt (tror jag) ut som den jag har in i tvn. Har jag koppalt fel baktill på något sätt då tros? Jag har röd/vit/gul in till en scart in i tvn. Är det dom andra färgerna jag ska koppla in då eller?

Har du en sån liten platt/scartlikande sak om man trycker in dessa olika färgerna i gul röd och vit? Sedan är det ju tre andra sladdar lösa. blå, röd och grön.

Jarod
2009-07-22, 14:38
Har du en sån liten platt/scartlikande sak om man trycker in dessa olika färgerna i gul röd och vit? Sedan är det ju tre andra sladdar lösa. blå, röd och grön.

Exakt!

Jarod
2009-07-22, 14:38
Den gula är komposit, släng den åt helv :whipped:

Grön röd blå ska in om du har sådana ingångar. Ljudet kan du med fördel få ut digitalt från den delen av kabeln som sitter i 360, förutsatt att du har en optisk kabel och en förstärkare, annars använder du röd/vit för stereo.

Ska testa genast. Back in five. :D

Loca
2009-07-22, 14:39
Mina blå röd och grön sitter faktiskt såhär: blå är på gul, röd är på röd och grön är på vit. Fungerar ändå.

Kischen
2009-07-22, 14:39
http://www.youtube.com/watch?v=WPfBFU4F60Y

Loca
2009-07-22, 14:41
eller rättare sagt: blå är på bild, rött är på höger och blå är på vänster ljud

Kischen
2009-07-22, 14:42
Mina blå röd och grön sitter faktiskt såhär: blå är på gul, röd är på röd och grön är på vit. Fungerar ändå.

Haha va? FAIL! :laugh:

Kontrollera det där, seriöst. Det finns en tanke med färgkombinationerna och den vita är en del av stereoingångarna.

Kischen
2009-07-22, 14:42
eller rättare sagt: blå är på bild, rött är på höger och blå är på vänster ljud

Fota :)

Loca
2009-07-22, 14:44
Haha va? FAIL! :laugh:

Kontrollera det där, seriöst. Det finns en tanke med färgkombinationerna och den vita är en del av stereoingångarna.

HAHA epic fail, lol det fungerar hur bra som helst ändå. På Tv´n som är LG och 42" lcd så sitter sladdarna i rätt färg. Fungerar lika bra som i Andersson.

Jarod
2009-07-22, 14:44
Helt seriöst så älskar jag er alla just nu. Kopplade in alla kablar bak i tvn (utom den gula) och nu funkar det stråååålande och ser skitbra ut. Besparade mig en massa pengar för nån kabel som jag var på väg ut å köpa. :D

I löööv you all!! *cupid*

Kolo rocks fan!! :hbang:

Loca
2009-07-22, 14:45
Fota :)

Men färgerna syns ju inte när hanarna är i honorna?

Loca
2009-07-22, 14:46
I löööv you all!! *cupid*



Spela mycket nu! :D

Kischen
2009-07-22, 14:46
HAHA epic fail, lol det fungerar hur bra som helst ändå. På Tv´n som är LG och 42" lcd så sitter sladdarna i rätt färg. Fungerar lika bra som i Andersson.

Det kanske blir ÄNNU snyggare om du möblerar om;)

Ska du lira nåt online Jarod? iofs spelar jag väl mest Pro evo eller NHL men halo och annat kan jag torska i om jag måste *cry*

Kischen
2009-07-22, 14:48
Men färgerna syns ju inte när hanarna är i honorna?

Ptja, kanske något special med den modellen du har, vad vet jag:) En bild skulle vara kul ialf.

Loca
2009-07-22, 14:48
Det kanske blir ÄNNU snyggare om du möblerar om;)

Jag skulle kunna göra det, men det är inte rätt. Varför ändra på ett vinnande koncept?

Loca
2009-07-22, 14:49
Ptja, kanske något special med den modellen du har, vad vet jag:) En bild skulle vara kul ialf.

Okej! Jag fotar om en stund när chefen har spelat klart. Går jag framför tv'n när han spelar får jag stryk.

Jarod
2009-07-22, 14:51
Det kanske blir ÄNNU snyggare om du möblerar om;)

Ska du lira nåt online Jarod? iofs spelar jag väl mest Pro evo eller NHL men halo och annat kan jag torska i om jag måste *cry*

Har haft Xboxen sen dom första kom till Sverige och har aldrig haft den uppkopplad till nätet. Den är inte ens chippad. :D Har fyra originalspel till den: Gears of War, King Kong, PGR 3 och Splinter Cell - Double Agent (aldrig spelat).

:D

Kischen
2009-07-22, 14:51
Jag skulle kunna göra det, men det är inte rätt. Varför ändra på ett vinnande koncept?

Men har du inte komponentingångar markerade grön röd blå? Makes no sense att stoppa in färgmarkerade kablar på ingångar med andra färger?

rooz
2009-07-22, 14:53
Men har du inte komponentingångar markerade grön röd blå? Makes no sense att stoppa in färgmarkerade kablar på ingångar med andra färger?

Word, antigen skojar hon med oss eller så är något väldigt fel*screwy*

Loca
2009-07-22, 14:54
Men har du inte komponentingångar markerade grön röd blå? Makes no sense att stoppa in färgmarkerade kablar på ingångar med andra färger?

Nej? Man får nog gissa tror jag. Denhär tv'n var en av de första plattvna på marknaden och det kanske inte hade tänkts så mycket på det... inte vet jag.

Loca
2009-07-22, 15:01
Word, antigen skojar hon med oss eller så är något väldigt fel*screwy*

Okej len, nu skulle jag fota skiten så jag skulle få ha rätt för en gång skull. Men som vanligt hade jag FEL!! Dom kablarna var ju där helt i fucking onödan. Går ju att spela utan att ha dem i. *gah!*

rooz
2009-07-22, 15:08
Okej len, nu skulle jag fota skiten så jag skulle få ha rätt för en gång skull. Men som vanligt hade jag FEL!! Dom kablarna var ju där helt i fucking onödan. Går ju att spela utan att ha dem i. *gah!*

Tur, annars hade jag fått psykbryt...

Tills detta inträffar,*slap*

Kischen
2009-07-22, 15:51
Okej len, nu skulle jag fota skiten så jag skulle få ha rätt för en gång skull. Men som vanligt hade jag FEL!! Dom kablarna var ju där helt i fucking onödan. Går ju att spela utan att ha dem i. *gah!*

Jag som tänkte på just det när jag var ute och tog mellis, kanske sitter det en HDMI eller en annan kabel där också så dessa inte används.

Pendelous
2010-09-22, 17:28
Jag försöker också få in HD. Jag har satt in 5 kablar. En gråblå, en grågrön, en gråröd, en helvit och en helröd. Har också switchat från TV till HDTV på den där gråa som sitter på baksidan utav Xboxet.

Men jag får inte fram någon bild.

Tips och hjälp mottages.