handdator

Visa fullständig version : Dålig mobilmottagning hemma


jocke12
2009-07-22, 13:41
Går det att lösa med hjälp av nån specialantenn liknande de man har i bilar? En antenn som gick att ha utomhus (vid fönstret är enda stället i lägenheten jag har någon som helst mottagning) och som på något vis förstärkte signalen skulle vara bra. :)

Bor på söder i Stockholm, så problemen beror på att det är en massa hus i vägen mer än något annat, om det spelar någon roll.

Alone_in_the_dark
2009-07-22, 14:54
Går det att lösa med hjälp av nån specialantenn liknande de man har i bilar? En antenn som gick att ha utomhus (vid fönstret är enda stället i lägenheten jag har någon som helst mottagning) och som på något vis förstärkte signalen skulle vara bra. :)

Bor på söder i Stockholm, så problemen beror på att det är en massa hus i vägen mer än något annat, om det spelar någon roll.

Var på Söder och vilken Operatör? :) Den lösningen funkar inte speciellt bra eller rättare sagt blir ganska omständig krångligt.

jocke12
2009-07-22, 15:15
Hornstull och Tele2.

Skulle gärna slippa att ha hemtelefon (vilket jag tvingats ha), men går det inte så går det inte.

Alone_in_the_dark
2009-07-22, 15:36
Hornstull och Tele2.

Skulle gärna slippa att ha hemtelefon (vilket jag tvingats ha), men går det inte så går det inte.

Tack, haft det länge? Det är lite knasigt med täckningen men generellt ska det vara bra täckning på hela söder. Har du testat att låsa den på GSM? Så du slipper hoppa mellan banden och på så sätt tappa samtalen.

jocke12
2009-07-22, 15:42
Tack, haft det länge? Det är lite knasigt med täckningen men generellt ska det vara bra täckning på hela söder. Har du testat att låsa den på GSM? Så du slipper hoppa mellan banden och på så sätt tappa samtalen.

Haft det så länge jag bott här (~2 år.)

Hade den redan ställd på endast GSM. Det var tråkigt. Finns det kanske något man kan göra under "nätpreferenser"? Har möjlighet att välja mellan några olika Tele 2-nät där, ser det ut som.

Alone_in_the_dark
2009-07-22, 15:50
Haft det så länge jag bott här (~2 år.)

Hade den redan ställd på endast GSM. Det var tråkigt. Finns det kanske något man kan göra under "nätpreferenser"? Har möjlighet att välja mellan några olika Tele 2-nät där, ser det ut som.

I listan du så finns många Tele2 nät (det är preference list som laddas ner till din mobil när du slår på den), dock finns bara ett GSM nät. Jag vet att Ringvägen är också ett problem område.

Husen på Söder verkar "ogenomträngliga" för radiosignaler, så ditt problem är inte så lätt att lösa. Antingen krypa upp i ett fönster eller hitta en hotspot i lgh som funkar att ringa i och köra på den.

jakke
2009-07-22, 16:09
Samma problem med andra operatörer? Jag bor också ganska centralt och högt men hos mig fungerar inte telenor i köket medans telia fungerar perfekt i hela lägenheten.

jocke12
2009-07-22, 16:38
Samma problem med andra operatörer? Jag bor också ganska centralt och högt men hos mig fungerar inte telenor i köket medans telia fungerar perfekt i hela lägenheten.

Nopes. Halebop (Telia) verkar funka bra, men jag är totalt osugen att byta. Sänkte mobilräkningen med 300 % när jag bytte till Tele 2 (och det berodde inte bara på att jag inte kan prata hemifrån :D.)

Alone_in_the_dark
2009-07-22, 18:53
Samma problem med andra operatörer? Jag bor också ganska centralt och högt men hos mig fungerar inte telenor i köket medans telia fungerar perfekt i hela lägenheten.

Telia (testat inomhus på Hornsgatan) har samma problem och även Telenor, jag vet inte hur de har byggt husen på söder men de verkar motstå all radiostrålning. Kul att höra att du trivs m Tele2 :thumbup: