handdator

Visa fullständig version : Socker.


Kischen
2009-07-22, 12:48
Har undrat ett tag nu och eftersom jag har rast på jobbet så kan jag passa på att fråga :)

Varför kallas Sackaros för socker i folkmun? Upplever att folk inte alls förstår skillnaderna utan tror att det är Sackaros i bröd, pasta ris osv.

Cohen
2009-07-22, 13:02
För att sackaros är det socker som finns i strösocker och bitsocker, dvs. det man oftast menar när man säger bara "socker".

Kischen
2009-07-22, 13:09
För att sackaros är det socker som finns i strösocker och bitsocker, dvs. det man oftast menar när man säger bara "socker".

Makes sense to me men jag tror det är förvirrande för många. Köpte hem kakor när jag fyllde år tex, såg när jag skulle plocka fram dem att det stod "inget vanligt socker tillsatt"

ja det var ju bra, dom använde fruktos istället :confused:

King Grub
2009-07-22, 13:18
"Naturligt fruktsocker" låter ju hälsosamt och bra. Jag är inte säker på att tillverkarna själva alltid är så uppdaterade angående metabola effekter av ingredienserna heller.

Eddie Vedder
2009-07-22, 13:22
Makes sense to me men jag tror det är förvirrande för många. Köpte hem kakor när jag fyllde år tex, såg när jag skulle plocka fram dem att det stod "inget vanligt socker tillsatt"

ja det var ju bra, dom använde fruktos istället :confused:

Ja märkningen kan ställa till bekymmer helt klart. SLV jobbar för fullt för att göra märkningen mer tydlig och svårare att "luras" från producenters sida.

http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Vilseledande-om-socker--nu-granskas-markningen/

Kischen
2009-07-22, 13:29
Bra länk där Eddie, tog precis upp mitt exempel.

"märks med ”utan tillsatt socker” trots att de har sötats med fruktos, glukos, honung eller frukt- och bärkoncentrat"

-Englund
2009-07-22, 13:37
Hoppas de märker frukt också (På ett lämpligt vis). Men det vore väl att drömma

MrBulk
2009-07-22, 18:46
Varför ska frukt märkas?

malfunction
2009-07-22, 19:08
Det är ganska roligt (läs tragiskt) att i Europa skyltar tillverkare med att de tillsatt fruktos istället för sukros medan jänkarna gör precis tvärtom efter att HFCS nu märkts ut som den största boven i fetmaepedemin.
Jag hoppas verkligen SLV lyckas ta fram bättre regler för märkningen.

stafh
2009-07-22, 19:32
Bra länk där Eddie, tog precis upp mitt exempel.

"märks med ”utan tillsatt socker” trots att de har sötats med fruktos, glukos, honung eller frukt- och bärkoncentrat"

Borde inte det vara olagligt? Falsk marknadsföring alltså... om de inte skriver typ "socker*" och sen "*: med socker menar vi sackaros" i det finstilta.

Har de hällt i fruktos eller glukos så har de ju faktiskt tillsatt socker liksom. :/

stafh
2009-07-22, 19:35
Det är ganska roligt (läs tragiskt) att i Europa skyltar tillverkare med att de tillsatt fruktos istället för sukros medan jänkarna gör precis tvärtom efter att HFCS nu märkts ut som den största boven i fetmaepedemin.
Jag hoppas verkligen SLV lyckas ta fram bättre regler för märkningen.

"Jag äter mycket frukt och grönsaker – säkert tre kilo frukt om dagen. Fruktsocker är nyttigt och det gör att du får i dig mycket vätska." - Ara Abrahamian :D