handdator

Visa fullständig version : Vad är superset?

Fors
2003-08-21, 22:36
Vad innebär detta?

Jorgen
2003-08-21, 22:53
Superset = två övningar på samma muskelgrupp direkt efter varandra utan vila mellan.

//jörgen

spas
2003-08-21, 23:06
Måste de vara på samma muskelgrupp för att vara superset?

shirunai
2003-08-21, 23:32
nix behöver det inte, eller nu blev jag osäker då det var jörgen som postade, men jag har alltid lärt mig att det kan vara 2olika muskelgrupper också

Jorgen
2003-08-21, 23:44
Tja, jag har lärt mig att det är samma muskelgrupp. Same same but different. ;)

//jörgen

Fors
2003-08-22, 00:29
Om det är två olika muskelgrupper - vad har det då för funktion?
Är det samma muskelgrupp skulle man kanske kunna tänka sig att det gör någonting, någonstans, någon gång.

shirunai
2003-08-22, 00:33
Vad det har för funktion ? ja vi säger att du curlar medans du vilar från den kör du tricepspress, tidsbesparande.

Har sett på *******.se att det även kan vara som jag säger 2olika muskelgrupper

jim
2003-08-22, 01:36
superset = 2 övningar direkt efter varandra på samma muskelgrupp

syftet är ju att överbelasta muskeln mer än om seten är separata..

varför skulle det finnas ett namn för att träna snabbt? vad heter det isf om jag kör en övning / muskel på hela kroppen utan vila? SuperMegaset? :)

William
2003-08-22, 01:43
Har oxå för mig att det är olika muskelgrupper.

Om man tar ut sig max i första övningen bör man inte kunna utföra den andra övning och därmed bör hela poängen gå förlorad?

Har tränat ett bra tag men har faktiskt noll koll på vad allt heter:em:

Mvh

William

Honn
2003-08-22, 07:50
Enligt mig så ska ett riktigt superset träna samma muskelgrupp. Sen att FLEX alltid innehåller artiklar med proffs som säger att de supersettar olika muskelgrupper rör mig inte i ryggen.

spas
2003-08-22, 13:15
Var tvungen att kolla i Arnes kursmaterial och där finns program med superset för olika muskelgrupper, tex bänk supersetat med stångrodd. Själv kör jag ibland lårcurl supersetat med vadpress och ser inte att jag presterar mindre i någon av övningarna.

Kör man sen 3 set så heter det triset har jag för mig och nästa steg är giantset, sånna kör coleman för axlarna i sin film, det ser slitigt ut.

Honn
2003-08-22, 13:38
Kör inte Coleman egentligen ett dropset i filmen? Förvisso samma upplägg, 4 set utan vila, men jag har för mig att det kalls dropset när man änvänder samma övningar och giantset när man byter.

Edit: Coleman ökade väl vikten i varje set? Inte minskade som man gör i dropset.

spas
2003-08-22, 14:08
Tror han ökar, har för mig att han kallar det för giant set. Men vist egentligen är det kanske bara ett pyramid set utan vila.

Jorgen
2003-08-22, 14:09
Originally posted by spas
Var tvungen att kolla i Arnes kursmaterial och där finns program med superset för olika muskelgrupper, tex bänk supersetat med stångrodd. Själv kör jag ibland lårcurl supersetat med vadpress och ser inte att jag presterar mindre i någon av övningarna.Kör man sen 3 set så heter det triset har jag för mig och nästa steg är giantset, sånna kör coleman för axlarna i sin film, det ser slitigt ut.

Men det programet är ju ett cirkelträningsprogram. I tex bröstprogramet (finns inte med i materialet) så supersetas lutande hantelpress med plana flyes. Och i tricepsprogramet (finns inte heller med i materialet) så supersetas pushdown med frenchpress i cablecross. Jag orkar inte skriva ut programen nu.

//jörgen

Arne Persson
2003-08-22, 14:24
Jag lär ut följande: 1. Det är ok att supersetta inom en muskelgrupp. 2. "närbesläktade" muskelgrupper tex axlar och bröst samt 3. antagonister tex biceps och triceps.
Däremot tycker jag att muskelgrupper som ligger långt ifrån varandra är olämpligare att supersetta eftersom jag vill att blodet och koncentration skall varas fokuserad in ett begränsat område.

Åse Columbus
2003-08-22, 14:41
Originally posted by Arne Persson
Jag lär ut följande: 1. Det är ok att supersetta inom en muskelgrupp. 2. "närbesläktade" muskelgrupper tex axlar och bröst samt 3. antagonister tex biceps och triceps.
Däremot tycker jag att muskelgrupper som ligger långt ifrån varandra är olämpligare att supersetta eftersom jag vill att blodet och koncentration skall varas fokuserad in ett begränsat område.

Tänk att det känns så rätt det du säger...:thumbup:

valhall
2003-08-22, 16:06
Om jag tränar bröst, axlar och triceps med 2 övningar på varje muskelgrupp under ett pass, är det bra om jag blandar öcningarna lite så att jag kan satsa mer på varje övning??
Eller ska jag träna varje muskelgrupp på en gång?

Wannabebiff
2003-08-22, 17:32
Originally posted by jim
superset = 2 övningar direkt efter varandra på samma muskelgrupp

syftet är ju att överbelasta muskeln mer än om seten är separata..

varför skulle det finnas ett namn för att träna snabbt? vad heter det isf om jag kör en övning / muskel på hela kroppen utan vila? SuperMegaset? :)

:laugh: I'm with you bro!

Allan
2003-08-23, 07:24
Nu ska vi inte blanda ihop supersets med set-between-sets!

allan

Big_Vik
2003-08-23, 11:16
jag brukar iaf göra såhär...
gör jag för få reps på t.ex. 70 i benspark sänker jag 5-10 kg och gör några till. (brukar sätta upp mål på hur många reps jag ska göra innan seten ibland) stripping kallas det visst, är det bra eller?

Grahn
2003-08-23, 11:19
Originally posted by Allan

allan

Hmmmm vad är skillnanden? Tvingas erkänna att jag aldrig hört set.between.sets termen förut. ;)

Originally posted by Big_Vik
jag brukar iaf göra såhär...
gör jag för få reps på t.ex. 70 i benspark sänker jag 5-10 kg och gör några till. (brukar sätta upp mål på hur många reps jag ska göra innan seten ibland) stripping kallas det visst, är det bra eller?

Dropset kallas det väl? Det kan ge grym värk men tror inte det är överdrivet konstruktivt eller är ngt man bör använda ofta.

Örjan
2003-08-23, 12:11
Originally posted by Allan

allan

Ahh, har saknat en term för det. Du menar då övning1-kort vila-övning2-kort vila-övning1... Eller var det inte det du menade? Det kanske heter ytterligare något annat??

Sedan har jag lärt mig att flera övningar som varvas kallas giant set. Hur många som ska till för att det ska övergå i cirkelträning framgick inte...

Det kanske är läge för någon att skriva en kolozzeum-officiell ordlista? Det är jobbigt för totala nybörjare med alla nya begrepp. Traps, lats, GH, vaskulär, deff(:D ;) ), HIIT osv. Det var så för mig åtminstone; den första tiden här satt jag endast och läste och läste, och jag hade varit hjälp av en sådan.

Annars finns här (http://www.bk-sportsmag.se/ordlista/index.htm) ett försök till en gymordlista. Den kunde dock behöva kolozzeumiseras.

Allan: angående "deff" - "bantning" har jag stött på det självförklarande ordet "mysdeff", som jag anser lämpligt för discodeffaren (där kom ett till alternativ!). Du menar ju att "deff" ska reserveras för tävlingssyfte, och i andra fall ska "bantning" användas. Men "bantning" är traditionellt, menar jag, när man skiter i muskler-fett och endast vill minska i VIKT, och kan därför inte användas om man styrketränar. Jag tänker att det möjligen kan vara smidigare för discodeffaren att kalla sig "mysdeffare", än det är för den riktige deffaren att skriva "deff inför tävling". Ber om ursäkt för att jag tar upp frågan igen trots att jag lovat att låta bli, men det är ju ett konstruktivt förslag, och dessutom är alla löften över internet preskriberade efter en månad.

Lopezzo
2003-08-23, 12:42
Fallande set
"Börjar ett set tungt, för att minska vikten för varje set. Kan även utföras som ett slags superset, där vikten minskas utan vila efter maximalt antal repetitioner".
Tja jag trodde det hette dropset... Men men

Lopezzo

:rolleyes:

shirunai
2003-08-23, 12:50
Engelska och Svenska, same thing
Drop = fallande

Lopezzo
2003-08-23, 13:12
Originally posted by shirunai
Engelska och Svenska, same thing
Drop = fallande

Så dropset är en typ av superset????

jim
2003-08-23, 18:40
Originally posted by Arne Persson

Ok Arne.. men vad är den egentliga meningen med att supersetta 2 olika muskelgrupper.. t ex en bicepsövning följd av en tricepsövning?

jag för min del supersettar ofta två bra basövningar som avslutning på ett pass, för att krama ut det sista.. detta då inom samma muskelgrupp...

Dropset är inte superset.. Jag droppar i regel genom att börja på en lite tyngre vikt än vad jag normalt tränar på, vilket resulterar kanske 2-3 repetioner, sen sänker jag och forsätter.. på +3 olika vikter tills jag nått iaf en 12-15 reps och en känsla av att muskeln försvunnit.. :)

dropset är underbara.. :)

Arne Persson
2003-08-23, 18:52
Om inte annat så ett utmärkt sätt att spara tid .

kellarsp0ket
2003-08-23, 21:13
Hm... Superset,huh? Har jag tydligen gjort lite omedvetet hela tiden då. :D

Allan
2003-08-23, 21:29
Set-between-sets var en metod som bl a Lee Haney använde sig av. Istället för att bara vila mellan ryggseten körde han vader under tiden. Lågintensivt. Eller mage. Har sett honom köra underarmar parallellt med axlar. Såg även Boyer Coe köra det i en video. han trampade omkring i de där töntiga vadpjucken medan han vilade från bicepsövningarna.
Kan vara en väg att hinna med de mindre muskelgrupperna. Annars har jag fått lära mig - av Bobo Holmqvist - att ett äkta superset innefattar antagonister. Bröst-rygg-övninigar. Triceps-biceps-övningar. Hamstrings-quadriceps.
Det kan ju hända att gränsen har blivit mer flytande under åren. Sedan kan man ju utveckla det här till tri-sets eller giant-sets (som verkligen skiljer männen från pojkarna, oavsett kön!).

Ber om ursäkt för att jag tar upp frågan igen trots att jag lovat att låta bli, men det är ju ett konstruktivt förslag, och dessutom är alla löften över internet preskriberade efter en månad.

Hehe - discodeff och mysdeff är två perfekta termer för ett visst tillstånd. Annars är det faktiskt inget fel på att banta. Själv har jag ju infört termen träningstaliban.

allan

Sarco
2013-07-23, 09:39
Det är lite förvirrande med termen supersets. Jag tycker det tar en evinnerlig tid att vila mellan sets så jag "supersettar" alla övningar utom knäböj och marklyft, där vilar jag mellan setten.

Så mina "supersets" blir mellan muskelgrupperna:
bröst - bröstrygg (ex bänk-chins)
sen kör jag en cirkel med triceps - baksida axlar - utsida axlar - biceps

Benen kör jag som sagt mark och knäböj separat men sedan
benpress - traps (lägger den efter marklyftet)
sedan mage - benspark - lårcurl - mage - korsrygg

Det funkar rätt bra och blir ingen dötid. Tror jag tappar lite jämfört med att köra ren vila mellan setten men å andra sidan kan jag få in rätt intensiva pass som är roliga att köra.

PureWhey
2013-07-23, 11:28
Låter mer som du kör någon PACE-träning Sarco.