handdator

Visa fullständig version : Vänder upp i vikt trots underskott av kal.


MaxM
2009-07-22, 09:03
Tjena

Har kört ett rätt så hårt program sedan januari och har gått från 102kg till 82 kg samt 104 midja till 86. Kille på 31 år..

Har tappat mer eller mindre varje vecka som har gått och tänkte att de sista veckorna till semestern skulle det sista längst ner på magen bort och valde då att cykla t&r till jobbet (ca 4 mil). Kör detta 4ggr/vecka under en 3 veckors period. Detta kombineras med 3 tunga (för mig) pass styrka, 2 lättare samt 1 dag med fotbollsträning. På helgerna blir det 1 timmes snabb promenad varje morgon. Snittar väl ungefär ett underskott på 700-800 kal/dag. I samband med att jag började cykla tänkte jag att man skulle få i sig lite mer protein (tar in ca 200 kal/dag de dagar jag cyklar genom protein pulver samt 100 kal de dagarna jag ej tränar) så kroppen inte plockar för mkt från musklerna. Det som har hänt sedan jag började med proteinet är att jag stannade upp i nedgången första veckan för att sedan vända upp med 1 kg andra veckan samt att jag tycker mig bli "pluffsigare" längst ner på magen. Allt detta trots samma kosthållning (fetsnål med underskott på ca 700-800 kal/dag). Trodde det skulle bli ett litet kraftigare ras i o m cyklingen. Har räknat ut att med det som jag gör så ska jag ha en kal förbrukning på ca 3600/dag (ej helglerna).

Vad är det som händer ? Kan proteinet göra detta eller ? Tips, förslag ?

En "typisk" dag under dessa 3 veckor;

Cykling 2 mil
Frulle: 1 protein drink (28g), 4 falurågrut med skinka, te.
Lunch: Någon form av sallad, grovt bröd, tomater, 1 frukt. Alt lasange.
Mellanmål: 1 frukt samt en låg kal smothie.
Cykling 2 mil
Vid hemkomst: 1 protein drink (28g)
Styrke träning 45 min
Middag: Varierad Husmanskost


Tack på förhand.

//T

Rusk
2009-07-22, 09:16
Var inte rädd för fett, det är din vän. Och protein har inget med det att göra, eller det bör det inte:P Vad äter du för mat? Steker du i oliv/rapsolja och håller dig till magert kött så som nötkött, Kyckling samt fisk? Ta bort eventuella såser och släng på keso istället. Äter du bröd så kan du ta bort det med och byta mot en burk kesella (kvarg) med lite funlight och om du vill så kan du blanda med lite bär/jordgubbar etc.
Om du inte redan har gjort det så kolla igenom king krubs deff guide.

Athena_K
2009-07-22, 09:24
Var inte rädd för fett, det är din vän. Och protein har inget med det att göra, eller det bör det inte:P Vad äter du för mat? Steker du i oliv/rapsolja och håller dig till magert kött så som nötkött, Kyckling samt fisk? Ta bort eventuella såser och släng på keso istället. Äter du bröd så kan du ta bort det med och byta mot en burk kesella (kvarg) med lite funlight och om du vill så kan du blanda med lite bär/jordgubbar etc.
Om du inte redan har gjort det så kolla igenom king krubs deff guide.

kan bara instämma käka kvarg i ställe för sockerbomberna i dina drinkar
dagen ska staratas med protein endast till lunch kan du ta lite kolhydrater å fett lycka till *popcorn**popcorn*

MaxM
2009-07-22, 09:42
Tack för svaren...

Äter kyckling, lövbiff, fläskfile.. försöker äta så mycket magert kött som det bara går. Steker i olivolja alt grillar. Inga såser överhuvudtaget. Äter lite pasta, färskpotatis och ibland ris till, givetvis grönsaker. Dricker vatten eller ett glas lättmjölk, ej saft eller så. Enda mackorna jag äter är de 4 falurågrut på morgonen och en liten grov fralla på dagen. Äter tyvärr inte keso så det ski*er sig.


Athena_k > Vad är det för sockerbomber du pratar om ? Syftar du på funlighten eller ?

Kischen
2009-07-22, 09:46
kan bara instämma käka kvarg i ställe för sockerbomberna i dina drinkar
dagen ska staratas med protein endast till lunch kan du ta lite kolhydrater å fett lycka till *popcorn**popcorn*

Sockerbomber?

Kan du motivera mening #2?

Fatcan
2009-07-22, 10:53
kan bara instämma käka kvarg i ställe för sockerbomberna i dina drinkar
dagen ska staratas med protein endast till lunch kan du ta lite kolhydrater å fett lycka till *popcorn**popcorn*

Troll.

Blandol
2009-07-22, 11:56
Jag hade ändrat lunchen till husmanskost och ökat fettintaget lite grann.

Lite tråkigt när semestern är runt hörnet men jag hade satsat på kcal balans nåra veckor och sen fortsatt neråt igen.

Athena_K
2009-07-22, 12:29
Sockerbomber?

Kan du motivera mening #2?

proteindrinkarna inhåller juh socker rätt mycket kör bara fast mat under deff funkade kanon för mej även de sista på magen försvann då..
hoppas ni fick klarhet vad jag menade

Athena_K
2009-07-22, 12:30
troll.

wtf?

Kischen
2009-07-22, 12:41
proteindrinkarna inhåller juh socker rätt mycket kör bara fast mat under deff funkade kanon för mej även de sista på magen försvann då..
hoppas ni fick klarhet vad jag menade

Du blandar nog ihop saker nu :Virro

MaxM
2009-07-22, 12:48
Så protein drinkarna ska bort så länge alltså ?! Kommer inte mycket av min energi att tas från musklerna då ? Jag menar, 4 mil/dag 4 ggr/vecka + 1 fotbollsträning + 3 hårda styrkepass + 2 lättare och 2 långa snabba promenader på helgerna. Eller detta kanske inte är så mycket så man får i sig det protein som behövs via fast föda s a s ?!

/T

Kischen
2009-07-22, 12:50
Så protein drinkarna ska bort så länge alltså ?! Kommer inte mycket av min energi att tas från musklerna då ? Jag menar, 4 mil/dag 4 ggr/vecka + 1 fotbollsträning + 3 hårda styrkepass + 2 lättare och 2 långa snabba promenader på helgerna. Eller detta kanske inte är så mycket så man får i sig det protein som behövs via fast föda s a s ?!

/T

Drar du slutsatser av den sörjan Athena skrev? *screwy*
Om du vill ha ditt protein via mat eller tillskott är upp till dig, någon större skillnad är det inte mellan dem om man bara ser till proteinet men ligger du lågt i kcal skulle jag säga mat för mättnad..

MaxM
2009-07-22, 12:51
Jag hade ändrat lunchen till husmanskost och ökat fettintaget lite grann.

Lite tråkigt när semestern är runt hörnet men jag hade satsat på kcal balans nåra veckor och sen fortsatt neråt igen.

Dvs stanna upp, ligga stilla viktmässigt för att sedan köra på när tex semestern e slut.. ca 3,5 vecka. Kanske e bra med tanke på just semestern.. Ja det brukar ju bli lite mer "gott" under den perioden....

Hade inte tänkt "deffa" så mycket mer efter semestern utan försöka hitta balansen samt försöka börja bygga...

MaxM
2009-07-22, 12:53
Drar du slutsatser av den sörjan Athena skrev? *screwy*
Om du vill ha ditt protein via mat eller tillskott är upp till dig, någon större skillnad är det inte mellan dem om man bara ser till proteinet.

Vad är din "slutsats" ? Berätta gärna ... Jag bryr mig inte om hur jag får mig tillräckligt, bara jag får i mig det utan att få i mig för mkt kal ;)

Flexipop
2009-07-22, 12:55
Fortsätt med mycket protein men dra ner på det totala matintaget. Svårare än så är det väl inte.
Mycket protein är precis som du antyder extra viktigt i slutet av deffen då det mesta av fettet har försvunnit. Har själv börjat märka att musklerna börjar ryka nu när jag ska ha bort det sista på magen.

Kischen
2009-07-22, 12:58
Räkna ut ditt energibehov igen och se vad du ska ligga på. Testa att ligga på den nivån i 2 veckor och sen äter mer eller mindre beroende på vilken riktning vågen rör sig.

Som Inlägget innan också poängterade, håll proteinintaget på 2-2.5 gram per kroppskilo och då är det det sammanlagda i allt man äter man räknar.

tsp
2009-07-22, 13:07
3600kcal är ALLDELES för mycket. Tro fan att du går upp i vikt om du äter så mycket. Ligg på 2000kcal istället så kommer du närmare sanningen gällande ditt 7-800kcal underskott.

Fordon
2009-07-22, 13:07
Som Kischen skrev, räkna ut ditt energibehov igen. Det är inte likadant nu på 82kg som det var på 104kg.
3600Kcal är inte speciellt lite som deff på ca 80 pannor.

MaxM
2009-07-22, 13:27
Alltså, jag äter inte 3600 kal/dag... Mitt energi behov (enligt de beräkningar man kan göra på nätet) ligger där på vardagar och ca 2500 kal/dag på helger. Jag snittar ett underskott på ca 800 kal / dag om man slår ut det på hela veckan. Beräkningarna gjorda på vikt 81 kg och inte på startvikten.

MaxM
2009-07-22, 13:28
Räkna ut ditt energibehov igen och se vad du ska ligga på. Testa att ligga på den nivån i 2 veckor och sen äter mer eller mindre beroende på vilken riktning vågen rör sig.

Som Inlägget innan också poängterade, håll proteinintaget på 2-2.5 gram per kroppskilo och då är det det sammanlagda i allt man äter man räknar.

Ska testa detta under semestern får vi se vad som händer ...

Kischen
2009-07-22, 13:32
Hur länge har du varit stilla i nedgången? Det kan ju vara temporärt bara.

MaxM
2009-07-22, 13:38
Har kört mitt träningsschema i 26 veckor och under dessa veckor har jag stått stilla 2 ggr tidigare (1 vecka varje gång).. Denna gång stannade jag upp vecka 1 med cyklingen och proteindrinken för att vecka 2 med cyklingen och proteindrinken ligga + 1 kg nu kommer snart invägningen för vecka 3 med cyklingen men tyvärr verkar den "negativa" trenden fortsätta.. Trots underskott etc..

Kischen
2009-07-22, 13:54
Vågen kan vara lite missvisande eftersom du kanske ökat i vattenvikt, mer mat i tarmarna osv. Spegelbild eller måttband kan vara ett alternativ.

MaxM
2009-07-22, 14:14
Sant att vid enstaka tillfällen så kan mat etc stämma in men detta är som en slags röd tråd, en trådjävel som jag inte tycker om hahaha. Spegeln säger att magen börjar "pluffsa" till sig lite och måttbandet skvallrar om +/- 0 kanske någon 1/2 cm + ......

Det som e konstigt är att detta kommer i samband med att jag ökar träningsdosen (motsvarande + 800 kal/dag 4 ggr/vecka) och börjar ta proteinet. Annars hade det varit ok, kroppen har vant sig, finns inte så mkt kvar att ta av osv.. Men rent logiskt så borde väl förbränningen öka i o m att träningsdosen ökar och underskottet ökar något ?!?! Visst jag äter väl några 100 kal mer de dagarna men underskottet har dock ökat i o m cyklingen.

Flexipop
2009-07-22, 14:26
Du kanske överdriver vad du förbränner på cyklingen? Många överskattar sin förbränning då pulsklockor mm i en del fall överdriver kaloriförbrukningen.

MaxM
2009-07-22, 14:45
Kanske.. Grundförbränningen ligger väl på ca 1850 + styrkan ca 250 + cyklingen (4 mil ca 100 min) ca 1300 + lite kvällspromenad med hunden borde ge ca 3600 eller e jag helt fel ute ?!.... Beräkningar är gjorda med hjälp av program via nätet.

Eddie Vedder
2009-07-22, 14:48
cyklingen (4 mil ca 100 min) ca 1300

Det där känns HELT orimligt. Jag cyklade 5 mil i helgen, uppskattade till ca 800 kcal. Även det kan tänkas vara i överkant.

Flexipop
2009-07-22, 14:56
Kanske.. Grundförbränningen ligger väl på ca 1850 + styrkan ca 250 + cyklingen (4 mil ca 100 min) ca 1300 + lite kvällspromenad med hunden borde ge ca 3600 eller e jag helt fel ute ?!.... Beräkningar är gjorda med hjälp av program via nätet.

Jag tror att det är där du har problemet. Överdriven uppskattning av förbränningen. Enligt hälsovakten som jag använder så är 100 min intensiv cykling 600 kcal. Nu tror jag dock att de underdriver lite men en siffra däremellan är nog mer rimlig.

MaxM
2009-07-22, 15:04
Måste väl bero på vilken hastighet man håller oxå eller?

Men säg 950 kal då.. Det betyder att jag har ökat min förbrukning med 950 samtidigt som jag inte har ökat mitt intag med 950.

Får det inte att gå ihop men det är väl bara att köra på, få i sig proteinet, hitta kal balans för att sedan dra på igen...

Finns det fler tips/funderingar så tas dessa tacksamt emot, dock tacksam för de svar jag redan har fått.

Eddie Vedder
2009-07-22, 15:06
Måste väl bero på vilken hastighet man håller oxå eller?

Ja men det tog jag ju med i beräkningen iom att du skrev 100 minuter. Blir väl ca 25 km/h?

Jag ligger på nästan exakt samma hastigheter.

Fatcan
2009-07-22, 15:14
wtf?

Det jag menar är att ditt svar var så knäppt att man kan tro att du är ett forumtroll (http://sv.wikipedia.org/wiki/Forumtroll).

kan bara instämma käka kvarg i ställe för sockerbomberna i dina drinkar
dagen ska staratas med protein endast till lunch kan du ta lite kolhydrater å fett lycka till

Proteindrinkar är inga sockerbomber, hur tänker du då? Proteindrinkar är just proteindrinkar. Du kanske tror att han menar gainers?

Varför ska man starta dagen med endast protein? Det finns ingen som helst anledning till det såvida man inte vill starta dagen så.

kimpaa88
2009-07-22, 18:48
Ingen som nämnt det än, men för den som inte visste så innehåller proteindrinkar sötningsmedel och inte socker. De flesta iaf. Förstår inte hur man kan kalla dem sockerbomber. :s

Cilia
2009-07-23, 08:31
Du kanske överdriver vad du förbränner på cyklingen? Många överskattar sin förbränning då pulsklockor mm i en del fall överdriver kaloriförbrukningen.
Du överskattar nog din förbränning, antingen när det gäller träning eller annars under dagen. Om jag ska beräkna förbränning av träning lägger jag mig alltid i underkant för att slippa den där fällan.

Flexipop
2009-07-23, 08:35
Om jag ska beräkna förbränning av träning lägger jag mig alltid i underkant för att slippa den där fällan.

Japp samma här :thumbup:

MaxM
2009-07-23, 10:43
Jag har gjort beräkningarna på nätet via de program som där men då får jag nog ta och omvärdera de resultaten som dyker upp där helt enkelt.

tsp
2009-07-25, 17:13
Jag har gjort beräkningarna på nätet via de program som där men då får jag nog ta och omvärdera de resultaten som dyker upp där helt enkelt.

Du får släppa din tidigare sanning och inse att du har överskattat din egen förbränning grovt. Du har INTE råkat ut för någon magisk åkomma som gör att du går upp i vikt av luft. Du äter helt enkelt för mycket. PUNKT!

Raggis
2009-07-25, 20:49
Och de siffror som du räknar med är bara grova uppskattningar; kom ihåg det.

Onigiri
2009-07-26, 09:03
Som någon skrev tidigare. Ha som mål att äta kring 2000 kcal och träna precis som du gör i dagens läge så släpper det med tiden. Ge inte upp bara för något kilos uppgång bara. Det är inte kört för något fånigt kilo som lika gärna kan vara mat i magen ;)

tlof
2009-07-26, 09:22
Kan bara hålla med tidigare inlägg om att sänka intaget. Har själv gjort samma resa som dig fast från 103kg och siktar på 73 som slutvikt. Är nu på ca 74.5 kg och under hela den här perioden så har det ibland gått upp, stannat flera veckor men i långa loppet ändå gått ner.

Det är ibland väldigt enkelt att småfuska lite bara eller överskatta förbränning/träning mm. Värt att ta in också är att väldigt många vågar diffar för mycket även om dom inte ska eller att man märker det i början.

I och med att du också går ner i vikt måste du till och från räkna om ditt nya energibehov anpassat för din nya vikt.

Håller själv runt 1600 kcal för en vilodag. Räknar in ca 300 kcal för ett gympass på 1,5h. Har själv även hund och ute och leker med sonen etc men räknar inte in det alls.

Hitta nya saker att peppa dig med och kör på bara.

Har lagt upp lite bilder själv i min tråd:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133473

Fredrik_S
2009-07-27, 18:50
Att du två veckor i rad får siffror på vågen om inte verkar i linje med dina beräkningar behöver inte alls betyda att du plötsligt ligger på kcal balans eller kcal överskott.
Det är väldigt lätt hänt några måltider vid andra tider eller en variation i tarm/magsäcksinnehåll, samt vätska i kroppen, får vågen att skilja upp till 3-4 kilo, även om man alltid väger sig på morgonen.
Väger man sig endast en gång i veckan så kan det råka bli så att du råka ha ett bottenlägge för 3 veckor sedan och sedan haft lite högre lägen med mer tarminnehåll/vätska de senaste två veckorna.

Det jag vill komma fram till är att du inte behöver göra några drastiska ändringar eller få panik och göra något dumt som kanske får dig att krasha eller tröttna, utan bara fortsätta mala på på ditt vinnande koncept och ha tålamod.

Spelgel och måttband är också dåliga mätmetoder med felkällor, det är väldigt svårt att mäta i exakt samma avslappning varje gång vilket kan orsaka flera centimeter fel. Spegeln är väldigt missvisande och det är otroligt lätt att inte vara objektiv när det är sig själv man granskar, i så fall är bilder tagna i exakt samma ljus från exakt samma vinkel en bättre metod om man vill bedömma sig själv.

Fru_Flisa
2009-07-28, 09:46
Den där maten ser ut att vara mer än 8-900kcal. Bara 1 bröd, 4 rågrut (hårt bröd?) 2 frukter och 2 proteindrinkar är väl 4-500kcal iaf. Sen har du smoothie (sallad) och tomat samt husmanskost. Husmanskost, pasta/potatis, kött, speciellt lasagne måste en väldigt liten portion för att det ska gå ihop.
Jag tror inte bara du överskattar energiförbrukningen utan möjligtvis även underskattar energiintaget. Uppgången tror jag beror på vätska iom träningen.

Hursomhelst, förstår inte varför du ska ligga så extremt lågt på kcal du bör gå ner bra i vikt även om du ligger på 2000kcal med lite träning. Lite mer fett skadar nog inte.

z_bumbi
2009-07-28, 09:59
Det jag vill komma fram till är att du inte behöver göra några drastiska ändringar eller få panik och göra något dumt som kanske får dig att krasha eller tröttna, utan bara fortsätta mala på på ditt vinnande koncept och ha tålamod.

+1

Om ingen förändring sker på en vecka från den nuvarande vikten så sänk eventuellt kaloriintaget något.

Grandmaster
2009-07-28, 15:44
Att du två veckor i rad får siffror på vågen om inte verkar i linje med dina beräkningar behöver inte alls betyda att du plötsligt ligger på kcal balans eller kcal överskott.
Det är väldigt lätt hänt några måltider vid andra tider eller en variation i tarm/magsäcksinnehåll, samt vätska i kroppen, får vågen att skilja upp till 3-4 kilo, även om man alltid väger sig på morgonen.Väger man sig endast en gång i veckan så kan det råka bli så att du råka ha ett bottenlägge för 3 veckor sedan och sedan haft lite högre lägen med mer tarminnehåll/vätska de senaste två veckorna.

Det jag vill komma fram till är att du inte behöver göra några drastiska ändringar eller få panik och göra något dumt som kanske får dig att krasha eller tröttna, utan bara fortsätta mala på på ditt vinnande koncept och ha tålamod.

Spelgel och måttband är också dåliga mätmetoder med felkällor, det är väldigt svårt att mäta i exakt samma avslappning varje gång vilket kan orsaka flera centimeter fel. Spegeln är väldigt missvisande och det är otroligt lätt att inte vara objektiv när det är sig själv man granskar, i så fall är bilder tagna i exakt samma ljus från exakt samma vinkel en bättre metod om man vill bedömma sig själv.

Det fetmarkerade är det vettigaste som skrivits i tråden hittills.

Vätskeretention är ofta fallet vid en "platå" - skriver mer om detta i senaste bloggposten (Q&A, see Fake weight plateaus). Ofta ser jag en ketchupeffekt hos mina klienter, ex stagnation i 2 v och sedan förlorar personen i fråga 1-2 kg över natten. Extra vanligt med kvinnor.