handdator

Visa fullständig version : Fryst mjölk som tinas


Danny Devito
2009-07-22, 06:22
Jag orkar inte köpa proteinpulver hela tiden så jag brukar ta med en färdigblandad mjölkdryck med banan i till gymmet. Tyvärr så finns det inget kylskåp där, så den får stå i min gymbag medans jag tränar. Sen när passet är klart så dricker jag drinken där.

Jag tänkte på regelbunden basis ställa drinken i frysen och låta den bli riktigt kall innan jag cyklar till gymmet och sen ta med den till gymmet och låta den tina medan jag tränar. Min fråga: Är det "dåligt" på nåt sätt att låta den tina i rumstemperatur innan jag dricker den. Tänkte på bakterietillväxt o dyl. Bättre att bara ställa den i kylen innan eller? Bättre att ställa den i kylen eller frysen innan?

Kanske bör nämnas att tiden mellan att jag tagit ut drinken från kylen/frysen tills att jag druckit den är ungefär två och en halvtimme.

Eddie Vedder
2009-07-22, 07:01
Om det blir mindre gott att dricka kan jag inte svara på, kanske kan bli lite vattnigt och kanske lite is kvar om den inte hinner tina fullständigt.

Men mjölk bör ju förvaras i högst 8 grader C och från fryst till upptinad under två och en halv timme har jag väldigt svårt att se att den temperaturen skulle överskridas särskilt länge. Inte säkert den hinner göra det alls.

Danny Devito
2009-07-22, 07:04
Men mjölk bör ju förvaras i högst 8 grader C och från fryst till upptinad under två och en halv timme har jag väldigt svårt att se att den temperaturen skulle överskridas särskilt länge. Inte säkert den hinner göra det alls.

Precis så jag tänkte. Därför borde det ju vara bättre att ställa den i frysen innan, om man bortser från eventuella isbitar i drinken. :D