handdator

Visa fullständig version : Biverkningar vid överätning?


revilo
2009-07-22, 00:17
Tjena!

Idag slängde jag i mig ett enormt mål pasta och köttfärssås, åt tills det kändes som om maten stod upp i strupen på mig och jag ville spy. Blev lite dåsig, gick och la mig och några timmar senare gick jag och sket och upptäckte blod i avföringen. Kan överätning leda till att man skadar tarmarna? Har aldrig haft sådana problem förut.

dt06mj2
2009-07-22, 00:19
Det var inte osmält tomatskal då?

Jag har överätit på samma vis MÅNGA gånger, och har aldrig bajjat blod.

revilo
2009-07-22, 00:34
Det var inte osmält tomatskal då?

Jag har överätit på samma vis MÅNGA gånger, och har aldrig bajjat blod.
Nej det var inte tomatskal. Jag har också ätit på samma vis många gånger, men känner mig rätt nojig. Har svårt att utesluta att överätningen skulle ha något att göra med detta - just eftersom det känns som att man är på väg att spricka :P

dt06mj2
2009-07-22, 00:43
"De vanligaste orsakerna till att man får blod i avföringen är att man har hemorrojder eller sprickor i ändtarmsöppningen. En del tarminfektioner kan också orsaka blodiga diarréer. Ibland kan blod i avföringen vara tecken på att man har en allvarlig sjukdom, som cancer eller en inflammation i tarmen."
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=31301

BengtZz
2009-07-22, 00:44
Ökad fettvikt.

oddyboll
2009-07-22, 07:25
tar väl längre tid än några timmar för maten att nå ändtarmen?

Lajne
2009-07-22, 08:05
tar väl längre tid än några timmar för maten att nå ändtarmen?

7-12h om jag inte missminner mig. Däremot ger födointag upphov till rörelse i ändtarmen, vilket borde kunna vara orsak till skitnödighet i relativt tät anslutning till en måltid. Det kommer dock inte vara maten man precis åt som skits ut.

oddyboll
2009-07-22, 08:24
ah okej.. da vet jag

xodd
2009-07-22, 10:08
Blod på avföringen eller blod i avföringen? Blod på pappret? Är blodet färskt eller kaogulerat?
Luktar avföringen "unket" eller helt normalt? Har det hänt fler gånger?

Ett par av de frågor man kan ställa sig för att lyckas röna ut vart i förloppet blodet kommer...

revilo
2009-07-22, 10:25
Inte blod på pappret. Om blodet var på eller i avföringen har jag ingen aning om. Det luktade inte unket och det var första gången det hände. Jag tror det var färskt men det rörde sig om så små mängder så jag vet inte säkert.

tsp
2009-07-22, 13:04
Inte blod på pappret. Om blodet var på eller i avföringen har jag ingen aning om. Det luktade inte unket och det var första gången det hände. Jag tror det var färskt men det rörde sig om så små mängder så jag vet inte säkert.

Var det en stor korv så att det stramade i rövhålet?

Eddie Vedder
2009-07-22, 13:10
Det du kallar "överätning" i det här fallet är alltså bara EN enskild jätteportion? Har jag förtsått det rätt eller menar du med överätning en längre period? För har du under en längre period ätit väldigt mycket och kanske väldiga mängder fibrer eller så kan det ju leda till bekymmer.

En gång är ingen gång men kolla upp det om det fortsätter. Jag har varit med om hemska toalettbesök under lång tid och det kan komma tillbaka ibland. Vi pratar en toalettstol där man kan tro att jag skurit mig i handleden ovanför.:( Förra året led jag av blodbrist dessutom. Fetare och mer fiberfattig kost brukar göra susen lite bättre.

Peter Hansen
2009-07-22, 13:19
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=240

revilo
2009-07-22, 14:29
Var det en stor korv så att det stramade i rövhålet?

Det du kallar "överätning" i det här fallet är alltså bara EN enskild jätteportion? Har jag förtsått det rätt eller menar du med överätning en längre period? För har du under en längre period ätit väldigt mycket och kanske väldiga mängder fibrer eller så kan det ju leda till bekymmer.

En gång är ingen gång men kolla upp det om det fortsätter. Jag har varit med om hemska toalettbesök under lång tid och det kan komma tillbaka ibland. Vi pratar en toalettstol där man kan tro att jag skurit mig i handleden ovanför.:( Förra året led jag av blodbrist dessutom. Fetare och mer fiberfattig kost brukar göra susen lite bättre.
Jag har "överätit" länge, och inte genom fler måltider per dag utan snarare extremt stora måltider.

Eddie Vedder
2009-07-22, 14:31
Jag har "överätit" länge, och inte genom fler måltider per dag utan snarare extremt stora måltider.

Om måltidernas enstaka storlek spelar stor roll vet jag inte riktigt. Visst påverkas mag- tarmkanalen annorlunda av ett jättemål men om det är boven vågar jag inte svara på.

Hursomhelst påfrestas ju magen av att man äter väldigt mycket, pågår det under längre tid påfrestas magen logiskt nog ännu mer. Har du varit förstoppad länge innan så är det inte helt konstigt. Men var observant för om det upprepar sig och blir en vana.