handdator

Visa fullständig version : Arbetsterapeut, har vi någon här?


J.V
2009-07-21, 16:40
Finns det någon som jobbar som arbetsterapeut här? Har jobbat? Har utbildat sig, utbildar sig nu?

Har kommit in på utbildningen men har våldsam beslutsångest. Jelp.

Audrey
2009-07-21, 17:07
Är inte det men jobbar ofta tillsammans med AT på sjukhus så jag har liten inblick hur en at jobbar på ett sjukhus.

L-Sami
2009-07-21, 18:43
Sysselsättningsterapeut kan man kalla det. De hjälper funktionsnedsatta med att återfå förmågan att utföra sina vardagssysselsättningar som att återlära dem att klä på sig, äta med bestick, fixa till rullstolarna så att de passar folk, håller på med kompensations hjälpmedel för de som har svårt att utföra vardagssysslorna eller har tappat förmågan helt osv. Arbetsterapeuter har en viktig roll i vårdkedjan. De samarbetar med sjukgymnaster på sjukhus och inom kommunal vård.

Audrey
2009-07-21, 18:53
ADL status. MNT tester. Utprovar hjälpmedel. Jobbar inom rehab. I primärvården med att anpassa lägenheter, hitta lösningar.

J.V
2009-07-21, 21:10
Tackar.

Sökte sjukgymnast i första hand, men för kassa betyg. Är rädd för att arbetsterapeut skulle bli alltför teoretiskt för att jag skulle palla med det.

L-Sami
2009-07-22, 03:09
Tackar.

Sökte sjukgymnast i första hand, men för kassa betyg. Är rädd för att arbetsterapeut skulle bli alltför teoretiskt för att jag skulle palla med det.

Det är rätt så mycket teori. ATerna läste sjukdomslära med oss sjukgymnaster. De läser väl samma anatomi och fysiologi också.