handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig på min väg mot polis!


andnel
2009-07-20, 22:22
Jag gör en liten ripoff på en tidigare tråd. Ville inte stjäla utrymme i just den tråden, så jag tänkte att jag får starta min egen.

Jag är i skrivandets stund 19 år, har en musik & ledarskapsutbildning bakom mig och nu sitter jag med ångest över vad jag ska göra till hösten. Mitt långsiktiga mål är att bli antagen till polishögskolan, som har en minimiålder på sökande: 20 år.

Därför frågar jag er, erfarna koloiter, vad jag skulle kunna syssla med i höst som på något sätt ökar min chanser eller helt enkelt ger mig mer erfarenhet innan ansökningarna till Polishögskolan drar igång.. Just nu är jag inne på att jobba som personlig assistent och/eller plugga någon fristående kurs på högskolan. Skulle detta ses som en bra investering av året/halvåret jag har framför mig tills jag kan söka? Är det möjligt att så här sent börja plugga fristående kurser? Någon ni kan rekommendera?

Tacksam för svar :)

olander08
2009-07-20, 22:33
Du ska fylla 20 under antagningsåret, vilket innebär att du kan söka till höst.

Läsa juridik påverkar dina chanser att komma in positivt.

LindaS
2009-07-20, 22:57
Du kan söka i höst, för den ansökan gäller för start nästa höst.

Så länge tycker jag att du ska jobba med något där du träffar mycket människor och olika typer av människor.

young_george
2009-07-20, 23:01
Bli kriminell, så får du en bra insikt i den världen först.

andnel
2009-07-20, 23:02
Jaså, kan jag alltså söka nu? Good news! Vad kul!

Men juridik säger du alltså... tungt ämne, men förmodligen nödvändigt.

Har också hört att det ofta är en bra merit att ha minst ett år bakom sig med regelbundet arbete.. är det någon som hört detsamma?

Skriv gärna mer av vad ni kan komma på. Finns det möjligtvis någon/några poliser, eller blivande sådana på forumet?

Mental
2009-07-20, 23:04
Bra saker att studera är även psykologi, eller jobba som "mentalskötare" eller likande.
Har en kompis som jobbat på fritidsgård i ett svårare belastat område som kom in på första försöket, och han tror att hans arbete med struliga ungdomar var en av anledningarna till att han antogs

Medusa
2009-07-20, 23:06
Studera juridik och beteendevetenskap, det är meriterande vid ansökan. Träna simning och löpning redan nu, med konkurrensen idag är det inte tillräckligt att inte bara möta kraven, utan att överträffa dem kraftigt..

andnel
2009-07-20, 23:09
Bra saker att studera är även psykologi, eller jobba som "mentalskötare" eller likande.
Har en kompis som jobbat på fritidsgård i ett svårare belastat område som kom in på första försöket, och han tror att hans arbete med struliga ungdomar var en av anledningarna till att han antogs

Studera juridik och beteendevetenskap, det är meriterande vid ansökan. Träna simning och löpning redan nu, med konkurrensen idag är det inte tillräckligt att inte bara möta kraven, utan att överträffa dem kraftigt..

Okej, det låter ju faktiskt som en vettig idé, och en fullgod förklaring till varför han kom in.

Jag har starkt funderat på beteendevetenskap, det är också något som intresserar mig en hel del. Får kolla över det..
Fysiken är inga problem för tillfället, överträffar kraven med råge. Men ingår simning också i testerna?

Edit: Insåg för övrigt att jag inte alls kunde söka till hösten eftersom jag inte ännu genomfört ett högskoleprov. D'oh!

hendrong
2009-07-20, 23:15
Mitt tips är att vara kriminell i ett år. På så vis sätter du in dig väldigt bra i hur brottslingar tänker.

andnel
2009-07-20, 23:26
Mitt tips är att vara kriminell i ett år. På så vis sätter du in dig väldigt bra i hur brottslingar tänker.

Förslaget har redan tagits upp. Tror jag skippar den biten, skulle förmodligen slå hål på min trovärdighet ;)

hendrong
2009-07-20, 23:29
Förslaget har redan tagits upp. Tror jag skippar den biten, skulle förmodligen slå hål på min trovärdighet ;)

Sorry, kasst synfält.

Robert Svensson
2009-07-20, 23:30
:laugh:

Fail @ hendrong