handdator

Visa fullständig version : Pengar till undervisningsavgift utomlands


Haeffner
2009-07-20, 20:58
Hej!

Jag är intresserad av att studera utomlands. Det är då mycket vanligt att universitet tar en terminsavgift såvida man ej är utbytesstudent, vilket ej heller är fallet.

Den aktuella utbidningen kostar i runda slängar 140.000kr/år gånger 6 studieår.

Från CSN får man såvida jag är rätt underättat ett bidrag på straxt under 700kr/vecka, ett studielån på ca1500kr/vecka (i de aktuella landen) samt vid ansökan ett merkostnadslån på 1350kr/vecka för att finansiera evetuell terminsavgift. Vad jag förstå betalas båda lånen ut på termins- eller årsbasis. Ett års heltidsstudier är på de flesta universitet ca.35veckor. Detta ger straxt under 100.000kr/år i totala lån.

Det saknas alltså 40k på undervisningsavgiften och enda övriga "inkomst" är de straxt under 3000kr/mån i studiebidrag.

Med denna kalkyl ser man lätt att det hela är en omöjlighet.

Är det någon som vet vad man kan göra för att få ihop kalkylen?

Alla tankar och annat är välkommer :)

Mental
2009-07-20, 21:10
De jag känner som studerar längre utbildningar utomlands till tex vetrinär och läkare i Ungern mm lånar maximalt av CSN för att få ihop till terminsavgiften, och lever sedan på sparade pengar från tidigare arbete (ett fall) eller på gåvor/bidrag från föräldrar (två personer) samt en ytterligare som beviljats något sorts stipendium för att studera i kina.

Hobbes
2009-07-20, 22:16
Jag tog ett extra banklån för att klara av mina studier! Studerade som Freemover och det innebär som sagt att man betalar allt själv!

Maxade lånen, såg till att få varenda krona som var möjligt men det räckte som sagt inte!

Bönne
2009-07-20, 22:29
Låna av bank/föräldrar/släktingar och arbeta kväller/helger.

Haeffner
2009-07-21, 00:16
Går det att bli beviljad ett större banklån utan egentlig säkerhet som student?

Jag har en inkomst i dagsläget vilket säkerligen skulle kunna bevilja ett sådant lån men till en blivande student misstänker jag att banker kan vara skeptiska med utlån av större summor.