handdator

Visa fullständig version : Multieffekt till elgitarr


Challenge
2009-07-20, 20:47
Är på jakt efter en effektpedal som kan göra det mest basic i effektväg, som tex reveb och delay. Är relativt grön på just effekter och pedaler så tänkte inte ge mig på någon allt för dyr.

Har kollat runt lite i musikaffärerna i stan och hittat några intressanta. Vad tror ni gitarrintresserade om en sån här? http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=708826&artno=135619

Känns som ett ganska hyfsat pris och den verkar ju kunna göra det mesta ändå? Även tacksam för andra tips.

FreCKo
2009-07-20, 21:03
Vad är din budget och vad för effekter vill du ha? Vill du ha en renodlad multieffekt eller vill du ha förstärkarsimulator också?

watertouch
2009-07-20, 21:10
Har en VAMP rätt okej, POD 6 lr vad den heter ska dock va bättre...

Men har "marshall" stärkaren på VAMPen så ja det mesta liras där...

Har en Zoom 505 oxå men tycker soundet+ rattarna på VAMPEN är mycket bättre... Går snabbt att ändra dist, volym, gain, bass osv...

watertouch
2009-07-20, 21:18
Såg din länk nu... Jag har föregångaren då VAMP 1 lr nått då alltså..
Jag skulle nog kunna tänka mig att köpa den du länka till om jag inte hade nått innan... Har en separat Wah-wah pedal och dem där stampboxarna fick man med extra till.... Dock tar det en stund att byta.. Säg att du lirar dist/melodin och ska byta till solo... Så skulle aldrig spela "live" med VAMP 1... Vet inte om den du länka byter rakt av utan fördröjning dock....

O du behöver högtalare/hörlurar till den. Men det fatta du nog...

watertouch
2009-07-20, 21:26
Efter att kollat yttligare så skulle jag inte köpa den du länka till
jag har föregångaren till http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=702644&artno=229045

och där ser du alla rattarna som ändrar volym, gain, bass, middle, reverb osv snabbt o lätt.. Men jag sitter bara hemma o lirar..

Dock följer inte "pedalen" den som sitter längst till höger på den du länka till med...

Vet inte om den bara funkar till Wah- Wah effekt lr till dem andra...

Vet inte heller hur den är "live" om den tar tid att byta effekt...

Challenge
2009-07-21, 15:23
Vad är din budget och vad för effekter vill du ha? Vill du ha en renodlad multieffekt eller vill du ha förstärkarsimulator också?

Hade väl tänkt mig en budget runt 1000-1500, eventuellt lite dyrare om man skulle få väsentligt mycket bättre grejer då. Främst ska reverb och delay, men det är väl rätt basic antar jag. Vet knappt vad en förstärkarsimulator är för något, som jag fattat det används det främst vid inspelning? Men förklara gärna :)

Efter att kollat yttligare så skulle jag inte köpa den du länka till
jag har föregångaren till http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=702644&artno=229045

och där ser du alla rattarna som ändrar volym, gain, bass, middle, reverb osv snabbt o lätt.. Men jag sitter bara hemma o lirar..

Dock följer inte "pedalen" den som sitter längst till höger på den du länka till med...

Vet inte om den bara funkar till Wah- Wah effekt lr till dem andra...

Vet inte heller hur den är "live" om den tar tid att byta effekt...

Ja det är ju pedalerna man saknar på den du länkade till. Inte för att jag spelar live på scen, men det kan vara skönt att kunna byta med foten och slippa ner och ratta mitt i en låt.

FreCKo
2009-07-21, 17:45
Hade väl tänkt mig en budget runt 1000-1500, eventuellt lite dyrare om man skulle få väsentligt mycket bättre grejer då. Främst ska reverb och delay, men det är väl rätt basic antar jag. Vet knappt vad en förstärkarsimulator är för något, som jag fattat det används det främst vid inspelning? Men förklara gärna :)



Ja det är ju pedalerna man saknar på den du länkade till. Inte för att jag spelar live på scen, men det kan vara skönt att kunna byta med foten och slippa ner och ratta mitt i en låt.

För 1000-1500kr får du något rätt bra faktiskt. En förstärkarsimulator... Simulerar olika förstärkare, enkelt sagt :D Finns ju en massa olika förstärkare och det dom gör är att helt enkelt "härma" dom här på ett oftast rätt övertygande sätt.

Men du är ju ute efter reverb/delay, då kommer du antagligen vilja ha lite chorus, flanger, phaser och sånt... Mitt tips i såna här fall är att skita i att köpa i Sverige och beställa från Tyskland, typ www.thomann.se, www.musicstorekoeln.de, www.musik-produktiv.de
Dom här har jag beställt ifrån och dom är grymma! Billigare (ofast) än i Sverige, schysst fraktpris och oftast mycket mer att välja mellan.

Ska du köpa den där V-Ampgrejen skulle jag nästan säga att du ska köpa en Line 6 PODII, dom hittar du för 1500 spänn nya idag, så max en tusing beggad, sen är det bara att köpa till någon billig fotomkopplare som fungerar. Den kan du också använda live om du så vill.

Challenge
2009-07-22, 19:44
Ska du köpa den där V-Ampgrejen skulle jag nästan säga att du ska köpa en Line 6 PODII, dom hittar du för 1500 spänn nya idag, så max en tusing beggad, sen är det bara att köpa till någon billig fotomkopplare som fungerar. Den kan du också använda live om du så vill.

Okej, jag ska ta mig en titt på de där sidorna och se om man kan hitta något vettigt. Har hört mycket gott om Line 6 Pod2, lite tråkigt att den inte har någon fotomkopplare bara, känns smidigast att bara behöva ha en enhet. Såg att Line 6 hade en liknande med fotomkopplare och expressionpedal, men då landade det på 2000kr vilket känns lite väl dyrt kanske.