handdator

Visa fullständig version : Knäskada, inre ledband?


j0h4n
2009-07-20, 18:30
Tja, idag tränade jag på gymmet och körde lite "uppercuts" med 12 kilos hantlar. När jag ska dra en vänsterkrok så vrider jag höften och samtidigt mitt knä som jag tror hoppade ur led men snabbt hoppade tillbaks. Det resulterade i att jag lade ner hantlarna och låg på rygg ett tag medans en kompis böjde på mitt ben. Efter det så kunde jag gå men det gör ont på insidan av knät.

Det jag vill veta är vad jag kan ha för typ av skada. Vet att mitt knä kan ha blivit slitet från thaiboxnings sparkar. Kommer detta ta lång tid att läka? :(

Fråga gärna om ni vill veta något mer.

nyrjoh
2009-07-20, 19:11
Troligare är väl att du var nära att få en luxation av knäskålen som hoppade tillbaks av sig själv. Tar några veckor att läka troligen. Då du tränar så är det viktigt att knäet skall ligga över foten vid böjning av knäna, t ex vid utfall knäböj osv.

j0h4n
2009-07-20, 19:32
Troligare är väl att du var nära att få en luxation av knäskålen som hoppade tillbaks av sig själv. Tar några veckor att läka troligen. Då du tränar så är det viktigt att knäet skall ligga över foten vid böjning av knäna, t ex vid utfall knäböj osv.

Okej tack för svar. Kan ju säga att jag började med lite muay thai och sedan gav mig på ett par lätta knäböj, men jag vet inte om jag gjorde så som du sa att jag inte skulle göra. Svårt att räkna ut vad det är som har gjort att skadan har kommit.

Om jag vrider foten inåt så gör det inte ont, vilket det förmodligen borde göra om det kom ifrån kampsporten. Men det gör ont när jag vrider vristen utåt, alltså inte så jag kan göra om jag sparkar.

Martin Löwgren
2009-07-20, 19:48
Okej tack för svar. Kan ju säga att jag började med lite muay thai och sedan gav mig på ett par lätta knäböj, men jag vet inte om jag gjorde så som du sa att jag inte skulle göra. Svårt att räkna ut vad det är som har gjort att skadan har kommit.

Om jag vrider foten inåt så gör det inte ont, vilket det förmodligen borde göra om det kom ifrån kampsporten. Men det gör ont när jag vrider vristen utåt, alltså inte så jag kan göra om jag sparkar.

Hur känns det om du belastar benet och samtidigt roterar underbenet?

j0h4n
2009-07-20, 21:11
Hur känns det om du belastar benet och samtidigt roterar underbenet?

Det gör ont om jag vrider foten ut från kroppen alltså åt det hållet jag vrider stödjebenet när jag sparkar.

Eller om jag vrider kroppen åt höger och håller kvar benet när jag står upp så gör det ont. Åt andra hållet gör det inte så ont, bara en jobbig känsla att vrida på knät nu när jag precis har skadat mig.


Edit: Märkte nu att det är rätt svårt att förklara, ska kolla med sjukgymnast imorgon. Men vill ändå gärna veta nu vad ni kan tro.

j0h4n
2009-07-20, 21:14
Kan säga att det är vänster knä som är skadat.

Martin Löwgren
2009-07-20, 21:22
Det gör ont om jag vrider foten ut från kroppen alltså åt det hållet jag vrider stödjebenet när jag sparkar.

Eller om jag vrider kroppen åt höger och håller kvar benet när jag står upp så gör det ont. Åt andra hållet gör det inte så ont, bara en jobbig känsla att vrida på knät nu när jag precis har skadat mig.


Edit: Märkte nu att det är rätt svårt att förklara, ska kolla med sjukgymnast imorgon. Men vill ändå gärna veta nu vad ni kan tro.Kan va en lättare meniskskada.

j0h4n
2009-07-20, 21:47
Kan va en lättare meniskskada.

Det hoppas jag verkligen. Hoppas det inte blir en sån skada som sitter i. Ska vara noga med att läka detta. Tack för svar och som sagt så kollar jag upp det hos en sjukgymnast imon :)

j0h4n
2009-12-03, 15:16
Hej igen, det visade sig att skadan var att mitt inre ledband var uttöjt. Efter detta så har jag haft ett väldigt ostabilt knä som jag har tränat thaiboxning med på en hård tävlingsnivå. Detta har inte gått bra och jag har dragit upp skadan 3 ggr genom sparring. Men nu så har jag vilat i ungefär 2½ månad och det gör fortfarande ont? Jag vet att man ska bygga upp knät men saken är den att jag har ganska starka ben redan men knät gör fortfarande ont...

Så mina frågor är; Borde inte ett uttöjt ledband läka efter 2½ månad om man vilar normalt i början och sedan börjar träna det försiktigt?
Vad ska jag göra för att mitt ledband ska läka?

Spiffy
2009-12-03, 18:01
Är det inte så att uttöjda ledband aldrig "drar ihop" sig?
Tror jag har exakt samma sak med mitt knä *gah!*

j0h4n
2009-12-04, 14:22
Är det inte så att uttöjda ledband aldrig "drar ihop" sig?
Tror jag har exakt samma sak med mitt knä *gah!*

Det har jag också hört, isåfall suger ledband rätt mycket.

Tolkia
2009-12-04, 14:33
Hur har du skött din rehabträning? Jag är ingen knäexpert, men jag har för mig att det brukar krävas en hel del tålamodsprövande rehab, med både styrketräning och neuromuskulär träning, typ koordinations/kontrollövningar. Även om man hade "ganska starka ben" innan man skadade sig. I väntan på att någon av de som kan mer skall komma in och föreslås saker, kan du söka lite i det här underforumet, så borde hu kunna hitta något om knärehab.