handdator

Visa fullständig version : Maltodextrin vs Vitargo pris per prestanda :P


Seduced
2009-07-20, 16:23
Hejsan

Dosering av Maltodextrin + Esapro Eaa kostar 2kr per portion
Dosering av Vitargo + Esapro Eaa kostar 9kr per portion

Jag vet att Vitargo är bäst utav dessa två, men fråga än om det verkligen är så gigantisk skillnad? Isåfall på vilka punkter är den bättre än att den tas in snabbare i blodet?

Halldin
2009-07-20, 16:25
I vilket syfte hade du tänkt ta någon av dessa?

AmericanDragon
2009-07-20, 16:26
Så länge du bara gymmar ser jag ingen som helst anledning till att använda vitargo istället för maltodextrin.

kjell33
2009-07-20, 16:26
Styrketräning är inte av den karaktären att ngt av tillskotten är särskilt viktiga. Skillnad om du håller på med mer utpräglade uthållighetssporter.

Degpekka
2009-07-20, 16:29
Maltodextrin alla gånger.

Seduced
2009-07-20, 16:32
Detta är tänk till styrketräning bulk då och självklart måste glykogendepåerna fyllas på för att man ska kunna hinna återhämta sig och prestera.

Dagpekka: Varför säger du det?

kjell33
2009-07-20, 16:34
Detta är tänk till styrketräning bulk då och självklart måste glykogendepåerna fyllas på för att man ska kunna hinna återhämta sig och prestera.

Dagpekka: Varför säger du det?

Antar att du inte kommer att tömma varje muskel på glykogen och sen köra samma muskel efter 24 timmar....så funkar inte styrketräning.

AmericanDragon
2009-07-20, 17:28
Återhämtning är inget man behöver kosttillskott till vid styrketräning, så länge du inte gymmar samma muskler varje dag. Vilket jag antar du inte gör.

Kappman
2009-07-20, 20:43
Personligen ser jag ingen nackdel i att ta en liten slurk snabba kolhydrater direkt efter avslutat pass. Det sänker kortisolutsöndringen, ger en liten insulinpuls och hjälper till med effektiv glykogeninlagring. Jobbar du dig nedåt i vikt räcker 25g malto/vitargo väldigt bra. Ska du uppåt så kan du nog dubbla utan problem. Sedan är det käk som gäller.

Seduced
2009-07-20, 20:58
Personligen ser jag ingen nackdel i att ta en liten slurk snabba kolhydrater direkt efter avslutat pass. Det sänker kortisolutsöndringen, ger en liten insulinpuls och hjälper till med effektiv glykogeninlagring. Jobbar du dig nedåt i vikt räcker 25g malto/vitargo väldigt bra. Ska du uppåt så kan du nog dubbla utan problem. Sedan är det käk som gäller.

Det var ungefär det jag hade tänkt mig, jag jobbar mig upp i vikt men vill undvika fettreserver så gott det går även om jag vet att inte man kan gå upp i vikt i muskelmassa utan att sätta på sig lite hull.

Vad menas med att kortisolutsöndringen sänks?

King Grub
2009-07-20, 21:01
Kortisol är ett (bl a) nedbrytande hormon.

Det är inte säkert att det är positivt för resultaten att minska akut kortisolfrisättning orsakad av träning.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=113445&highlight=cortisol

C.E.J.
2009-07-20, 22:18
Detta är tänk till styrketräning bulk då och självklart måste glykogendepåerna fyllas på för att man ska kunna hinna återhämta sig och prestera.

Under bulk kommer dina glykogendepåer vara proppfulla ändå så det finns nog inget behov varken av maltodextrin eller Vitargo efter träning, men vill du ha prompt ha kolhydrater efter träningen så säger jag som degpekka, maltodextrin alla gånger.

Racso
2009-07-21, 00:26
Så länge du bara gymmar ser jag ingen som helst anledning till att använda vitargo istället för maltodextrin.

Andra ser en anledning:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=80397&highlight=insulinkoma

AmericanDragon
2009-07-21, 08:58
Andra ser en anledning:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=80397&highlight=insulinkoma

Vad är det du vill ha sagt med ditt inlägg? Bara en undran.