handdator

Visa fullständig version : Tips på entrecote recept, tack !


JojjE_
2009-07-20, 15:37
Jag har lyckats komma över två bitar fin entrecote, och tänkte laga till något gott ikväll åt mig själv och min flickvän.

Men jag vet inte hur man bäst tillagar entrecote då jag aldrig har gjort det förr.

Har någon något vasst recept att bjuda på, eller bara allmänna tips när det gäller entrecote? Alla svar är välkomna.

Tack ! / Jojje

LadyG
2009-07-20, 15:54
Den här skulle jag satsa på i så fall:

http://recept.nu/1.14085/leila_lindholm/varmratter/kott/helstekt_entrecote

kalle_kula
2009-07-20, 16:07
Den här skulle jag satsa på i så fall:

http://recept.nu/1.14085/leila_lindholm/varmratter/kott/helstekt_entrecote

Fast jag tror att han har två skivor entrecote..

kjell33
2009-07-20, 16:09
Stek i extrasaltat smör och servera med antingen stekt potatis och kryddsmör eller potatisgratäng och tomatsallad. (skivad lök och tomat plus vinaigrette, 2 delar olja, 1 dl vinäger plus salt, peppar)

kjell33
2009-07-20, 16:11
För medium stek den tills köttsaften börjar tränga ut, då vänder du den, stek på 3/4 av max.

LadyG
2009-07-20, 16:13
Fast jag tror att han har två skivor entrecote..

Aha, ja det var ju inte vad jag tänkte mig :)

JojjE_
2009-07-20, 17:04
Stek i extrasaltat smör och servera med antingen stekt potatis och kryddsmör eller potatisgratäng och tomatsallad. (skivad lök och tomat plus vinaigrette, 2 delar olja, 1 dl vinäger plus salt, peppar)


*drool**drool**drool*

Den tar vi ! :)


Tack så mycket !

Cohen
2009-07-20, 17:23
Hur tjocka är skivorna? Är de hyfast tunna kan du laga dem färdiga i panna, men är de tjockare blir det ofta bättre om du kör dem klara i ugnen. Oavsett vilket tycker jag att du använda en termometer för att kolla innertemperaturen.

Här hittar du bra information som nog kan vara användbar:
http://www.svenskkottinformation.se/styckning/4/

JojjE_
2009-07-20, 18:17
Skivorna är ganska så tjocka. ca 2 cm skulle jag säga. Vad rekommenderar ni? ugn eller stekpanna?

Icefire
2009-07-20, 20:08
Nu har du säkert redan stekt dem, men stekpanna på högsta värmen, mycket smör, lägg i köttet när fettet sluta att låta, sätt ner värmen till 2/3 av max och stek ca 2 min per sida tills köttet får fin yta, och köttsaften börjar tränga upp.
Salt och peppar räcker.

Snobbe
2009-07-20, 20:08
Skivorna är ganska så tjocka. ca 2 cm skulle jag säga. Vad rekommenderar ni? ugn eller stekpanna?

Det blir oftast bättre i ugnen. Dock stek dom så dom får en fin yta först iaf.

Cohen
2009-07-20, 23:03
Skivorna är ganska så tjocka. ca 2 cm skulle jag säga. Vad rekommenderar ni? ugn eller stekpanna?

Då två centimeter är ganska tunt skulle jag kört dem klara i panna. Det kommer inte att ta mer än några minuter innan de är lagom. Dock tycker jag du ska använda termometer.

Nu är de nog redan lagade men skriver ändå.

Athena_K
2009-07-21, 00:06
halv rå kanon fint deee ska nästan drypa ur den... blod
hoppas du fick en nice middaaa

Cohen
2009-07-21, 11:17
halv rå kanon fint deee ska nästan drypa ur den... blod
hoppas du fick en nice middaaa

Om något ska vara genomlagat ska det väl vara kalkon och kyckling.

petersson
2009-07-21, 11:30
det här ser ut att bli riktigt fint alltså

vB16Dbjz8oo&

Athena_K
2009-07-21, 22:37
Om något ska vara genomlagat ska det väl vara kalkon och kyckling.

jo men det är väll nöt vi snackar om elle?:smash:

Cohen
2009-07-22, 00:44
halv rå kanon fint deee ska nästan drypa ur den... blod
hoppas du fick en nice middaaa

My bad. Läste snabbt och uppfattade att det stod kalkon, inte kanon.

Så kan det gå när man har för brottom. :)

MyungChul
2009-07-22, 01:13
Grillad med tryffelsmör och max en sallad till, om något alls.

Gärna hängmörad 3 veckor och bleau.

Cilia
2009-07-22, 08:06
Gör du tryffelsmöret själv?

Ska köpa kött till på lördag. Köper det hos Taylor & Jones, fantastiskt gott kött. Funderar på T-benstek, har inte ätit det sedan galna kosjukan härjade.

Athena_K
2009-07-22, 09:28
My bad. Läste snabbt och uppfattade att det stod kalkon, inte kanon.

Så kan det gå när man har för brottom. :)


lungt kompis!!!

Cohen
2009-07-22, 12:57
Gör du tryffelsmöret själv?

Ska köpa kött till på lördag. Köper det hos Taylor & Jones, fantastiskt gott kött. Funderar på T-benstek, har inte ätit det sedan galna kosjukan härjade.

Fantastisk butik!

Tycker deras korvar ligger i en helt annan liga än konkurrenterna, åtminstone om man ser till vad som finns i Sverige. Favoriterna är nog "lamb and rosemary" och "oak smoked bacon" (som tydligen ska vara relativt fettsnål. Om jag var du skulle jag köpa några att ha vis sidan om köttet bara för att de är så goda.

MyungChul
2009-07-22, 23:20
Gör du tryffelsmöret själv?

Ska köpa kött till på lördag. Köper det hos Taylor & Jones, fantastiskt gott kött. Funderar på T-benstek, har inte ätit det sedan galna kosjukan härjade.

Självklart gör jag tryffelsmöret själv.

Om man köper färdigt får man oftast bara smör, salt och tryffelolja.
Om jag inte gör smöret med tryffelolja så är tryffeljuice ett ypperligt altenativ, lite dyrare, lite bättre.

syrén
2009-07-23, 08:24
Tryffeljuice lät intressant! Har endast provat tryffelolja tidigare. Vet inte om jag sett juicen i vanlig butik tidigare, men ska hålla utkik nu! Tack för tipset :)

Cilia
2009-07-23, 08:28
Fantastisk butik!

Tycker deras korvar ligger i en helt annan liga än konkurrenterna, åtminstone om man ser till vad som finns i Sverige. Favoriterna är nog "lamb and rosemary" och "oak smoked bacon" (som tydligen ska vara relativt fettsnål. Om jag var du skulle jag köpa några att ha vis sidan om köttet bara för att de är så goda.
Gillar också dom smakerna också men vill inte ha några korvar just den här måltiden. Om jag inte ångrar mig *L*. Det finns en spicy pork också som är kanongod.


Självklart gör jag tryffelsmöret själv.

Om man köper färdigt får man oftast bara smör, salt och tryffelolja.
Om jag inte gör smöret med tryffelolja så är tryffeljuice ett ypperligt altenativ, lite dyrare, lite bättre.
Hur gör du smöret? Hackar du tryffeln?

Jag läste att tryffelolja är fejk och smaksatt. Att tryffel inte kan lösa sig i olja så det faller på sin orimlighet. Det är inte samma sak som att oljan inte är god bara att den inte är det man tror.

syrén
2009-07-23, 13:03
Hur gör du smöret? Hackar du tryffeln?

Jag läste att tryffelolja är fejk och smaksatt. Att tryffel inte kan lösa sig i olja så det faller på sin orimlighet. Det är inte samma sak som att oljan inte är god bara att den inte är det man tror.

Men läs det han skriver; han använder sig av tryffeljuice... :smash:

Ja det stämmer att tryffelolja är konstruerad. Men oj vad det är oerhört gott och förjhöjer och ger det där lilla extra i mat! :)

Cohen
2009-07-23, 13:47
Självklart gör jag tryffelsmöret själv.

Om man köper färdigt får man oftast bara smör, salt och tryffelolja.
Om jag inte gör smöret med tryffelolja så är tryffeljuice ett ypperligt altenativ, lite dyrare, lite bättre.

Vart köper du tryffeljuice?

Brukar själv använda både hackad tryffel och tryffelolja när jag gör ett smör eller en dressing. Väljer man olja med omsorg tycker jag man kan hitta sådana som är ganska bra, även om det finns många dåliga. Men tryffeljuice vore roligt att testa.

Hade häromdagen lite överbliven tryffeldressing till sashimi. Smakade förvånandsvärt gott, speciellt till tonfisken. Rekomenderas till den som vill testa något nytt.

Chrilli
2009-07-23, 14:39
Själv har man fördelen att ha en vän med en tryffelhund som är helt crazy, den hittar tryffel överallt på gotland när den är ute. Så förhoppningsvis får man lite nytt nu under hösten.

Cilia
2009-07-23, 15:11
Men läs det han skriver; han använder sig av tryffeljuice... :smash:
Jag såg vad han skrev men han är ju kock, jag hoppades att det bara var i undantagsfall. Du behöver inte slå mig i huvudet för så lite.


Ska nog grilla med Pipphi o Co imorgon så jag tror jag köper några korvar tills dess istället samtidigt som köttet till lördag.

JojjE_
2009-07-23, 16:25
Ja, det var ju ett par dagar sedan nu, men jag tänkte ändå uppdatera er om hur det gick.

Jag gjorde som flera rekommenderade, stekte dom i salt smör och på med lite peppar bara. Till det gjorde jag en smarrigt gräddig gratäng och körde lite lätt sallad vid sidan.

Köttbitarna blev nästintill perfekta, förutom att jag tyckte att dom smakade en aning för mycket smör ( flickvännen höll dock inte med ). Kunde ha stekt dom i något mindre smör alltså, annars blev det helbra ! Jag körde inte med någon termometer utan tills köttsaften trängde igenom, vilket blev ypperligt bra.

Loca
2009-07-23, 16:52
Favvomaten just nu hos Flowhushållet:

Ántrekå (stavning) stekt i pannan med lite fett och salt och peppar
Pommespinnar
Beasås (olw's beapåspulver i gräddfil så det inte blir lite magrare)

MUMMA!!!!!!!!!!!!!!!!!! coca cola light till det <3

syrén
2009-07-23, 19:04
Du behöver inte slå mig i huvudet för så lite.



Sorry, inte min mening att låta dryg. :cheers:

MyungChul
2009-07-24, 01:06
Tryffeljuice lät intressant! Har endast provat tryffelolja tidigare. Vet inte om jag sett juicen i vanlig butik tidigare, men ska hålla utkik nu! Tack för tipset :)

Tryffeljuice går eventuellt att få tag i någon saluhall i delikatessavdelningen. Har aldrig letat efter det själv då jag inte har någon saluhall i närheten av mig längre.

Hur gör du smöret? Hackar du tryffeln?

Jag läste att tryffelolja är fejk och smaksatt. Att tryffel inte kan lösa sig i olja så det faller på sin orimlighet. Det är inte samma sak som att oljan inte är god bara att den inte är det man tror.

Mixar ca 15°c smör med salt och tryffeljuice, eventuellt tryffelolja. Brukar inte använda färsk tryffel med det finns alltid undantag. Om detta då händer så hackar jag den inte, utan skär tunt på ett tryffeljärn och sedan en gång till på längden. Alltså juilienne på tryffel, modell mindre. Detta vänds sedan ned i det rumsvarma tryffelsmöret.

Även så kan man fuska lite för att få "tryffelfärg" i smöret och använda sig av något tryffelsubstitut. Finhacka championer och steka dom riktigt hårt tills att dom nästan är torra och smaklösa. Finns några murklor också tror jag som är färgade med sockerkulör och inlagda i saltat vatten. Dessa tycker jag dock färgar smöret för mycket och det blir nästan grått, vilket är trist.

Och ja, tryffelolja har inte ens sett riktigt tryffel på bild.