handdator

Visa fullständig version : Sömn...


Siamand
2009-07-20, 11:54
Hej, här vill jag att vi tar upp alla kosttillskott och kost som är sömnbefrämjande.

Själv tar jag två kapslar Lean Dreams från ALRI en timma före läggdags och känner att det påverkar mig genom att jag somnar fortare och sover djupare.

Vad har ni för tips?

Athena_K
2009-07-20, 12:10
1 KG kvarg sen sover jag som en gud vaknar stark å fin
tror inte man ska hålla på med massa grejjer för och sova lixom
rör på dej på dagarna å skippa grejerna tips BA

Mega_man1000
2009-07-20, 13:15
wow e det verkligen bra att hålla på att ta grejer för att sova? :S kanske blir du beroende om använder en massa tillskott för att sova?

Halldin
2009-07-20, 16:31
Det finns en driljard saker man kan göra för att förbättra sömnen, att medicinera bort sömnproblem är som sagt inte rätt ände att börja i.

Vanliga saker som kan orsaka sömnproblem:

* Överträning
* För lite föda efter träning (i synnerhet kolhydrater, imho)
* För lite föda totalt för dagen
* Kasein före läggdags
* Att använda sovrummet som kontor
* Att inte ha tillräckligt mörkt/svalt i sovrummet
* Att inte ha en regelbunden dygnsrytm
* Att man inte har varvat ner före vilket gör att man ligger och tänker på en massa annat
* Koffein, oavsett dess halveringstid så påverkar det CNS
* Att man är missnöjd med livet i allmänhet
* Träning på kvällen

... and the list goes on.

En annan farlig grej är att ju mer man tänker på det, desto mer av ett problem blir det. För då är det enda du tänker när du ska sova att du måste/ska/inte kan osv. sova, och då är det kört. Nyckeln till att somna är ju att koppla bort allt.

Mysterious
2009-07-20, 19:27
Magnesium (CalMag i mitt fall) löst i hett vatten fungerar på mig.

Turbo Rico
2009-07-21, 07:42
Det finns en driljard saker man kan göra för att förbättra sömnen, att medicinera bort sömnproblem är som sagt inte rätt ände att börja i.

Vanliga saker som kan orsaka sömnproblem:

* Överträning
* För lite föda efter träning (i synnerhet kolhydrater, imho)
* För lite föda totalt för dagen
* Kasein före läggdags
* Att använda sovrummet som kontor
* Att inte ha tillräckligt mörkt/svalt i sovrummet
* Att inte ha en regelbunden dygnsrytm
* Att man inte har varvat ner före vilket gör att man ligger och tänker på en massa annat
* Koffein, oavsett dess halveringstid så påverkar det CNS
* Att man är missnöjd med livet i allmänhet
* Träning på kvällen

... and the list goes on.

En annan farlig grej är att ju mer man tänker på det, desto mer av ett problem blir det. För då är det enda du tänker när du ska sova att du måste/ska/inte kan osv. sova, och då är det kört. Nyckeln till att somna är ju att koppla bort allt.

Det där är en viktig sak. Hade problem med sömnen för massa år sen, det var så illa att jag gick till läkaren och det där var väl tipset jag fick eftersom jag var för ung för att börja gå på tabletter. Vilket jag är glad för idag för nu sover jag gott 9 av 10 nätter och har gjort det ett tag nu trots nattskift innan jag gick över till kontrostider (vilket jag så klart trivs bättre med).

Siamand
2009-07-21, 09:42
nja sömnproblem har jag inte direkt, men min livsstil kräver kvalitetssömn för att jag ska kunna klara av den. Mycket jobb, tung träning, hektiska jobb osv osv. Och sömnmedel i form av receptbelagda piller eller beno osv var inte alls mening med tråden.

Jag kan säga att för egen del så kunde det ta 1-1,5 timmar och somna förrut. jag lägger mig tidigt för att få den sömn jag behöver, men kunde tidigare vara vaken alldeles för länge och ibland inte sova tillräckligt djupt. I och med Lean Dreams har detta förbättrats avsevärt. Jag somnar oftast inom max 30 min efter jag lagt mig och sover oftast väldigt djupt, drömmer mkt som jag minns och är allmänt bättre utvilad när jag stiger upp på morgonen. Detta har gjort att jag i allmänhet mår mkt bättre och är piggare.

Magnesium ska jag prova, för jag har för mig att ZMA ska hjälpa sömnen. Och kanske är det just magnesiumet som bidrar till detta?

Halldin

Varför har kasein innan läggdags dålig inverkan på sömnen? Jag som alltid tar en kaein shake innan jag lägger mig. :/

Och vafd är det som gör en trött efter en rejäl måltid (paltkoma?)? Kan känna mig riktigt sömnig på jobbet efter lunchen. Finns det något samband i det man äter och trötthet?

Eddie Vedder
2009-07-21, 09:51
Varför har kasein innan läggdags dålig inverkan på sömnen? Jag som alltid tar en kaein shake innan jag lägger mig. :/

Jag kan inte tänka mig någon annan anledning än att protiendrinken före läggdags leder till att man blir kissnödig mitt i natten.

Turbo Rico
2009-07-21, 09:56
Jag såg nåt program på STV där nån läkare pratade om sömn och han sa att om man har svårt att somna så får man lägga sig senare. Kroppen klarar sig på 6 timmar (nu pratade inte han om folk som tränar hårt) och att man blir tröttare vilket leder till att man kommer somna snabbare och lättare allt eftersom. Nån vecka så sen ökar man till sex och en halv timmes sömn, sen sju osv...
Tror ändå att mycket av sömnsvårigheter sitter i huvudet, oro, stress och för mycket träning eller för mycket jobb eller både och. Tror det är svårt för många idag att leva helt optimalt med sömn, kost, träning, jobb, stress, vila, ledighet och allt som nu spelar in för att man ska kunna leva i 120 år. Personligen tror jag på ett steg i taget och att man måste ändra på nånting, kanske inte för alltid, men för att bryta ett mönster. för mig var det ett helvete när jag började jobba natt igen. Vaknade ALLTID prick 04.00 mina lediga nätter. Ibland kunde jag somna om men ofta inte. Kunde vara vaken till 8 eller 12 för att sen somna igen några timmar. Sen en ledig natt somnade jag kl 24 och sov till 8 och vaknade pigg och utvilad. I ett år hade jag vaknat kl 4 men den natten blev det inte så. Efter den natten har jag sovit bra 9 av 10 nätter, trots nattskift. Jag blev lugnare, den här oron "hur kommer jag sova i natt?" försvann och har inte kommit tillbaka efter det. Nu jobbar jag kontorstider och försöker att inte vara uppe hela nätterna på helgerna, inte efter kl 01 iaf och nu sover jag nästan alltid bra.

Ch4rles
2009-07-21, 12:20
Jag kan inte tänka mig någon annan anledning än att protiendrinken före läggdags leder till att man blir kissnödig mitt i natten.

Menar du att kaseinet gör det? Eller menar du helt enkelt vätskan i drinken?

Halldin
2009-07-21, 20:25
Jag kan inte tänka mig någon annan anledning än att protiendrinken före läggdags leder till att man blir kissnödig mitt i natten.
Det var följande jag tänkte på:

"Vissa som har haft sömnproblem innan har konsumerat en stor andel (1 g/kg+) kasein innan sänggående, och då har jag rekommenderat att de byter ut kaseinet mot animaliskt protein. vilket löst problemet. Kasein är nämligen rik på en aminosyra som omvandlas till en neurotransmittor som hämmar trötthet, och onekligen kan ge problem om det intas i tillräcklliga kvantitet innan sänggående."

Citat av Grandmaster på forumet.

mattilainen
2009-07-21, 21:37
Menar du att kaseinet gör det? Eller menar du helt enkelt vätskan i drinken?

Säg 7 dl vatten precis innan läggdags.. Det kan göra mycket under natten

snarlik
2009-07-23, 09:08
Enligt mig så spelar sängen väldigt stor roll, samt rummet där du har den. Kombinationen av en säng du trivs med, och är lagom hård, tillsammans med en mysig kudde är oslagbar!

Den bästa investeringen du kan göra är att byta till en bättre bäddmadrass. Ganska billigt, men ger fantastiskt mycket.

Vad är egentligen Lean Dreams? Är det motsvarande sömntabletter som vissa får på recept?

Asdf
2009-07-23, 10:18
Det var följande jag tänkte på:

"Vissa som har haft sömnproblem innan har konsumerat en stor andel (1 g/kg+) kasein innan sänggående, och då har jag rekommenderat att de byter ut kaseinet mot animaliskt protein. vilket löst problemet. Kasein är nämligen rik på en aminosyra som omvandlas till en neurotransmittor som hämmar trötthet, och onekligen kan ge problem om det intas i tillräcklliga kvantitet innan sänggående."

Citat av Grandmaster på forumet.

Är det möjligt att få i sig mer än 1g kassein/kg kroppsvikt vid ett tillfälle? Om man ser till vanlig föda
Proteinet i kvarg är ju inte rent kassein, och där har vi 12g/100g, 1kg kvarg vilket är sjukt enormt att stoppa i magen är 120g protein. Ifall kasseinhalten där i gram motsvarar vad man har i kilo kroppsvikt. Ja kanske?

Halldin
2009-07-23, 16:57
Är det möjligt att få i sig mer än 1g kassein/kg kroppsvikt vid ett tillfälle? Om man ser till vanlig föda
Proteinet i kvarg är ju inte rent kassein, och där har vi 12g/100g, 1kg kvarg vilket är sjukt enormt att stoppa i magen är 120g protein. Ifall kasseinhalten där i gram motsvarar vad man har i kilo kroppsvikt. Ja kanske?
Känns ju lite överdrivet att anta att personen i fråga väger 120kg dock. Men om man nu gör det är väl 1kg kasein inga problem att trycka i sig.

Dessutom tar ju många kaseinet i form av tillskott, och då är det en baggis.

Tom Warrior
2009-07-24, 17:36
Zink och Magnesium funkar mycket bra.

snarlik
2009-07-24, 17:44
Kan någon förklara innehållet i denna Lean Dreams, och hur de aktiva substanserna fungerar (och gärna belägg för att de fungerar om det finns)

Fru_Flisa
2009-07-24, 18:03
Jag kan inte tänka mig någon annan anledning än att protiendrinken före läggdags leder till att man blir kissnödig mitt i natten.

För min del har det iaf varit så att när jag åt kvarg som sista kvällsmål så fick jag svårt att sova, högre puls och en kroppstemperaturhöjning.
Fast inte så märkbart om det bara var lite.

Kolhydrater funkar bättre att sova på för mej.
Zink och Magnesium funkar mycket bra.
Kan de ha några negativa biverkningar, om vi jmf med melatonintabletter tex vad är skillnaden där? Melatonin ska ju bara tas ibland.

Tom Warrior
2009-07-24, 18:06
Kan de ha några negativa biverkningar, om vi jmf med melatonintabletter tex vad är skillnaden där?[/QUOTE]

Inte vid normaldos. Snarare tvärtom, många hälsosamma effekter.

Tom Warrior
2009-07-24, 18:07
Kan de ha några negativa biverkningar, om vi jmf med melatonintabletter tex vad är skillnaden där?

Inte vid normaldos. Snarare tvärtom, många hälsosamma effekter.

Fru_Flisa
2009-07-24, 20:04
Inte vid normaldos. Snarare tvärtom, många hälsosamma effekter.

Vad är det som gör att man (ev.) sover bra av magnesium? Eller Zink?