handdator

Visa fullständig version : Fruktos innan träning?


Turbo Rico
2009-07-20, 10:09
Sista tiden har jag tagit Fairings Sloow Carbs innan träningarna tillsammans med lite whey-80 och kreatin. Förut hade jag Dalblads Pharma Diet som i huvudska består av fruktos.
Nu tänkte jag om jag skulle blada en egen PWO med fruktos, whey-80, kreatin eller Rage eller är det nåt mer man bör få ner i en sån drink för att det ska likna Fairings Sloow Carbs och går det att blanda i Rage i sin proteindrink eller måste man ha det i två olika shakers?

King Grub
2009-07-20, 10:12
Vad skall du med fruktos till?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=109297&highlight=fruktos

Värdelöst till styrketräning.

Fruktos i ren form är både onödigt och ohälsosamt, om man inte använder det under långvarig och intensiv konditionsträning.

Turbo Rico
2009-07-20, 10:24
Vad skall du med fruktos till?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=109297&highlight=fruktos

Värdelöst till styrketräning.

Fruktos i ren form är både onödigt och ohälsosamt, om man inte använder det under långvarig och intensiv konditionsträning.


Oj då! Körde på Dahlblads ganska länge men har som sagt sista tiden kört på Farings Sloow Carbs och jag tycker det sista har funkat ganska bra.
Vad ska man ha för nåt innan styrketräning förutom protein och kreatin/Rage? Anledningen till att jag vill få i mig nåt innan träning är att jag äter mitt sista mål kl 14.30, tränar 17-19 och äter middag ca 21.
Om jag ska ta nåt annat, vad och i så fall hur mycket, jag väger ca 107-110 kg i dagsläget och kommer förmodligen öka några kg till under resten av året.

cyclist_90
2009-07-20, 10:38
som king grub säger. BIG NO

z_bumbi
2009-07-20, 10:49
Fruktos i rimlig mängd funkar bra inför ett styrkepass och ger energi under hela passet, slowcarbs är dessutom en blandning av maltodextrin och fruktos så mängden fruktos på en vanlig portion är inte så hög.

Några saker som man nog bör fundera på innan man slänger i sig fruktos är däremot:
* Inte ha ätit på länge/ätit lite kolhydrater
* Moderata mängder
* Långa pass eller en viktig maxning/tävling
* Upptaget blir snabbare om man blandar med maltodextrin eller druvsocker vilket för styrketräning endast är riktigt intressant vid tävling om man börjar dricka efter invägningen.
* Vanligt socker består av 50/50 fruktos och druvsocker.

Turbo Rico
2009-07-20, 10:49
Vad ska man ta istället då? Malto eller vanligt socker? Tänkte att Sloow Carbs blri lite dyrt att ta 4 gånger i veckan och att alltid ta Rage innan känns inte som ett bra alt. för mig som är känslig mot koffein. Rage vill jag spara till dom riktigt tunga passen...

Ch4rles
2009-07-20, 10:51
Oj då! Körde på Dahlblads ganska länge men har som sagt sista tiden kört på Farings Sloow Carbs och jag tycker det sista har funkat ganska bra.
Vad ska man ha för nåt innan styrketräning förutom protein och kreatin/Rage? Anledningen till att jag vill få i mig nåt innan träning är att jag äter mitt sista mål kl 14.30, tränar 17-19 och äter middag ca 21.
Om jag ska ta nåt annat, vad och i så fall hur mycket, jag väger ca 107-110 kg i dagsläget och kommer förmodligen öka några kg till under resten av året.

Maltodextrin är väl det giva valet, men jag tycker du kan testa utan och se om du presterar lika bra som innan. Om du bara intagit fruktos innan lär det väl inte bli någon väsentlig prestationsskillnad mot om du inte tog något alls, om nu fruktos är värdelöst till styrketräning.

kjell33
2009-07-20, 10:52
Behövs ingenting särskilt före ett styrkepass förutom ett vanligt mål mat ca 3 timmar före.

Turbo Rico
2009-07-20, 11:55
Fruktos i rimlig mängd funkar bra inför ett styrkepass och ger energi under hela passet, slowcarbs är dessutom en blandning av maltodextrin och fruktos så mängden fruktos på en vanlig portion är inte så hög.

Några saker som man nog bör fundera på innan man slänger i sig fruktos är däremot:
* Inte ha ätit på länge/ätit lite kolhydrater
* Moderata mängder
* Långa pass eller en viktig maxning/tävling
* Upptaget blir snabbare om man blandar med maltodextrin eller druvsocker vilket för styrketräning endast är riktigt intressant vid tävling om man börjar dricka efter invägningen.
* Vanligt socker består av 50/50 fruktos och druvsocker.

Så man kan lika gärna ta lite vanligt socker innan träningen då? i så fall, när och hur mycket?

Turbo Rico
2009-07-20, 12:00
Maltodextrin är väl det giva valet, men jag tycker du kan testa utan och se om du presterar lika bra som innan. Om du bara intagit fruktos innan lär det väl inte bli någon väsentlig prestationsskillnad mot om du inte tog något alls, om nu fruktos är värdelöst till styrketräning.


Det var ett tag sen jag körde på fruktos så jag minns fan inte hur det gick att träna på. Har testa maltodextrin nyligen och det funkade bra, blev så för jag hällde ner det i fel shaker och det funkade att träna på. Frågan är hur mycket man ska ta?

Turbo Rico
2009-07-20, 12:04
Behövs ingenting särskilt före ett styrkepass förutom ett vanligt mål mat ca 3 timmar före.


Det kanske är mer mentalt att få i sig nåt innan? Tycker det har funkat riktigt bra att träna mer nån drink innan men det är klart, ligger man konstant på ett kaloriöverskott så brukar det gå bra att träna.

Ch4rles
2009-07-20, 13:05
Det var ett tag sen jag körde på fruktos så jag minns fan inte hur det gick att träna på. Har testa maltodextrin nyligen och det funkade bra, blev så för jag hällde ner det i fel shaker och det funkade att träna på. Frågan är hur mycket man ska ta?

Ska och ska, 0g och uppåt brukar rekommenderas. Men behöver du verkligen snabba kolhydrater innan styrkepasset? Styrketräning kräver inte speciellt mycket kolhydrater, och det är ju inte så värst lång tid du gymmar efter du ätit. Gör du något fysiskt krävande från att du har ätit till att du gymmar?

Turbo Rico
2009-07-20, 14:11
Ska och ska, 0g och uppåt brukar rekommenderas. Men behöver du verkligen snabba kolhydrater innan styrkepasset? Styrketräning kräver inte speciellt mycket kolhydrater, och det är ju inte så värst lång tid du gymmar efter du ätit. Gör du något fysiskt krävande från att du har ätit till att du gymmar?


Jag kopierar, stämplar papper och svarar i telefon i en reception, det kan väl klassas som fysiskt ansträngande? Eller så är det bara mentalt påfrästande?
hur som helst så tycker jag det går bättre att få i sig nåt precis innan passet men det kanske skulle räcka med protein, pyttelite kolisar och kreatin alt. Rage?

MrBulk
2009-07-20, 14:32
Fairings hemsida
Sloow Carbs 2 är en vidareutveckling av vår populära Sloow Carbs, en sportdryck som ger energi samtidigt som den ersätter vätske-, salt- och mineralförlust under fysisk aktivitet. Tack vare den nya kolhydratkällan palatinose och ett tillskott av grenade aminosyror har vi lyckats göra uppföljaren till Sloow Carbs ännu bättre.

Turbo Rico
2009-07-20, 14:49
Fairings hemsida


Jag läste det där men vet inte vad palatinose är för nåt...:em:

z_bumbi
2009-07-20, 15:12
Så man kan lika gärna ta lite vanligt socker innan träningen då? i så fall, när och hur mycket?

Ta lika mycket kolhydrater som från slowcarbs, problemet blir att få det att smaka bra.

C.E.J.
2009-07-20, 22:15
Jag läste det där men vet inte vad palatinose är för nåt...:em:

Dä bar å sök.


Ta lika mycket kolhydrater som från slowcarbs, problemet blir att få det att smaka bra.

Vill man käka strösocker eller fruktos innan träning borde väl godis funka lika bra?

Turbo Rico
2009-07-21, 07:34
Ta lika mycket kolhydrater som från slowcarbs, problemet blir att få det att smaka bra.


Tror Fariring rekommendar 1 dl vilket jag tycker känns lite mycket men 0.5 dl kanske skulle kunna funka? Får väl testa eller så tar jag bara protein och Rage eller annan kreatinkälla innan?

Turbo Rico
2009-07-21, 07:36
Dä bar å sök.




Vill man käka strösocker eller fruktos innan träning borde väl godis funka lika bra?

Jag har faktiskt testat den en gång för länge sen, det var inget bra alls. All energi försvann fort som satan och sen var det bara att gå hem, tror jag hann med 2-3 set biceps sen var det bara att kasta in. Nu var det under en period då jag tränade 2-3 gångern i månaden och åt inte alls som jag borde så det hade säkert med det att göra men det socker som i regel finns i plockgodis ska tydligen vara riktigt dåligt för koppen...:em:

Civilrätt
2009-07-21, 07:39
köp dextropur från vilken livsmedelsbutik som helst.

Turbo Rico
2009-07-21, 07:44
köp dextropur från vilken livsmedelsbutik som helst.


Det jag tänker på då är att får man inte ett väldigt högt insulinpåslag vilket gör att man kan bli trött senare under passet? Det kanske mest handlar om hur mycket man tar innan för att undvika värsta dippen?

Civilrätt
2009-07-21, 08:02
Det jag tänker på då är att får man inte ett väldigt högt insulinpåslag vilket gör att man kan bli trött senare under passet? Det kanske mest handlar om hur mycket man tar innan för att undvika värsta dippen?

Alltså är det ett vanligt styrkepass -+60min så är det nog inte vad du stoppar i dig minuterna före som avgör om du klarar att träna 10min eller 60min innan du tappar all ork, se isf över kosten i sin helhet.

King Grub
2009-07-21, 08:23
Det jag tänker på då är att får man inte ett väldigt högt insulinpåslag vilket gör att man kan bli trött senare under passet? Det kanske mest handlar om hur mycket man tar innan för att undvika värsta dippen?

Man skall inte få några "dippar" vid intag direkt före träning. Under fysisk aktivitet frisätts andra hormoner som håller blodsockret uppe, och påverkan blir helt annorlunda än vid intag i vila.

Turbo Rico
2009-07-21, 08:31
Alltså är det ett vanligt styrkepass -+60min så är det nog inte vad du stoppar i dig minuterna före som avgör om du klarar att träna 10min eller 60min innan du tappar all ork, se isf över kosten i sin helhet.


Nja, det är nog +120 minuter men kosten i övrigt är bra, det är frukosten som skulle kunna vara bättre men jag ökar vikterna hela tiden utan att själv gå upp i vikt, ligger stadigt på 106-107 kg och gjort det nu i nästan ett år plus att jag började med kreatin för nån månad sen man ändå hållt vikten och blivit starkare.:thumbup:

Turbo Rico
2009-07-21, 08:33
Man skall inte få några "dippar" vid intag direkt före träning. Under fysisk aktivitet frisätts andra hormoner som håller blodsockret uppe, och påverkan blir helt annorlunda än vid intag i vila.


Det där hade jag ingen aning om och det kanske kan förklara varför det gick så bra att träna den gången jag tog malto precis innan träning??? Det känns som att så länge jag håller vikten men blir starkare gör jag ju nånting rätt och efter att jag började ta en gainer (eller vad man ska kalla det för?) innan passen har det gått bättre, kan säkert vara placebo men kroppsvikten är den samma, vilket i nuläget känns ganska bra, vill ogärna bli fetare än så här (det är redan ganska illa ställt med hängbuken).

Civilrätt
2009-07-21, 08:34
Nja, det är nog +120 minuter men kosten i övrigt är bra, det är frukosten som skulle kunna vara bättre men jag ökar vikterna hela tiden utan att själv gå upp i vikt, ligger stadigt på 106-107 kg och gjort det nu i nästan ett år plus att jag började med kreatin för nån månad sen man ändå hållt vikten och blivit starkare.:thumbup:

styrketräning i 120min? but why?

Turbo Rico
2009-07-21, 08:46
Ett alt. kan ju vara att ta Rage eller annan kreatinkälla tillsammans med väldigt lite maltodextrin, dextropur eller socker och sen protein (typ Whey-80?) innan passen för om jag fattat det det hela rätt med kreatin så tas det bättre upp tillsammans med snabba kolisar? Det här kanske är en annan tråd men jag vill veta vad jag kan stoppa i mig innan passen för jag vill inte alltid ta Rage eller PWO för att alltid ta koffein osv blir inte så bra i längden för mig. Jag vill kunna plocka fram såna vid speciella tillfällen eller när träningen eller jag går på sparlågor.

Turbo Rico
2009-07-21, 08:58
styrketräning i 120min? but why?


Jag vilar minst 30 minuter mellan varje set...:smash:
Ok, jag skulle kunna klara av mina pass på ca 90 minuter om jag verkligen låg i men vanligt vis så gör jag 5 set i ryck eller stöt innan jag börjar med själva styrketräningen och då är det i regel 3-4 set av en basövning, böj, bänk eller mark. Sen är det 3-5 övningar till a 3-5 set på varje övning för att sen avsluta med mage/bål och inkl uppvärmning, ryck/stöt så jag uppe på närmare 120 minuter 4 ggr/veckan. Även om mitt mål för hästen är att komma ner på 90 minter iaf.

z_bumbi
2009-07-21, 09:53
Vill man käka strösocker eller fruktos innan träning borde väl godis funka lika bra?

Nackdelen med godis är nog att en del har svårt att få i sig någon större mängd innan en träning innan det kan ge problem, man måste dessutom i alla fall dricka ganska så mycket för att godiset ska bli lika så "snabbt" som en dryck med socker i och då kan man lika gärna dricka det.
En relativt känd näringsfysiolog käkar iofs chokladbollar eller sockerkaka innan tävling för att fylla. :)

Tror Fariring rekommendar 1 dl vilket jag tycker känns lite mycket men 0.5 dl kanske skulle kunna funka? Får väl testa eller så tar jag bara protein och Rage eller annan kreatinkälla innan?

Jag menade att du tar lika mycket som du tar av det idag dvs en portion, 0,5 dl låter fullt rimligt när det handlar om styrketräning.

Turbo Rico
2009-07-21, 10:09
Nackdelen med godis är nog att en del har svårt att få i sig någon större mängd innan en träning innan det kan ge problem, man måste dessutom i alla fall dricka ganska så mycket för att godiset ska bli lika så "snabbt" som en dryck med socker i och då kan man lika gärna dricka det.
En relativt känd näringsfysiolog käkar iofs chokladbollar eller sockerkaka innan tävling för att fylla. :)



Jag menade att du tar lika mycket som du tar av det idag dvs en portion, 0,5 dl låter fullt rimligt när det handlar om styrketräning.


Ja, får testa det ett tag för att spara in några kronor. Socker, malto, dextropur är trots allt billigare än Sloow Carbs.
Fairings Sloow carbs innehåller ju maltodextrin också, såg jag.

0.5 dl socker, 0.5 dl whey-80 och kreaten borde väl vara helt ok som PWO?

jebu
2009-07-21, 14:23
Vill du prova palatinose så är Dietcarbs ett lite billigare alternativ än slow carbs och/men innehåller endast palatinose

Turbo Rico
2009-07-21, 14:42
Vill du prova palatinose så är Dietcarbs ett lite billigare alternativ än slow carbs och/men innehåller endast palatinose


Det skulle kunna vara nåt. Var hittar man det där? GG?

C.E.J.
2009-07-21, 14:51
styrketräning i 120min? but why?

För att TR inte blajtränar.

jebu
2009-07-21, 16:00
Det skulle kunna vara nåt. Var hittar man det där? GG?

Prova googla lite :)

Turbo Rico
2009-07-22, 07:49
För att TR inte blajtränar.


:thumbup:

Nej, det tycker jag faktiskt inte att jag göra. Min tränare sa igår när han tittade på mitt program "vad hårt du kör!". Det går även om man är 30 år ung men helvete vad ont i kroppen jag har!*gah!*

Turbo Rico
2009-07-22, 07:49
Prova googla lite :)


Jag är på`t!;)