handdator

Visa fullständig version : Smal midja?


Phillelicious
2009-07-20, 00:24
Om man vill ha en smalare midja.
Ska man träna magmusklerna som sitter på sidan... alltså göra torso twist?
Eller ska man låta bli?

erks
2009-07-20, 00:27
Du bör låta bli.

Danny Devito
2009-07-20, 00:36
Jag tror inte torso twists är särskilt bra för ryggen, så du bör nog låta bli.

http://traningslara.se/blogg/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-7/

Phillelicious
2009-07-20, 00:40
okej tack! vad kör ni för övningar för mage och bål annars då?

Musselbank
2009-07-20, 02:22
Tränar man muskler blir de ofta större, inte mindre. Särskilt obliques, musklerna "på sidan om magen", kan skapa bredare midja.

Smärtare blir man i första hand genom att göra sig av med fett!

(Därmed inget ont om magträning i sig, det är bra att vara magstark...)

Mourten
2009-07-20, 05:45
Jag tränar mage 3 ggr i veckan, inklusive obilgius (*stavning) jag har en midja på 80 cm, om de är bra eller inte vet jag inte riktigt, men får ett bra V iaf.
Så jag skulle säga, träna magen å bygg upp ryggen/latsen rejält så ser midjan liten ut!

roosm
2009-07-20, 09:33
Är målet endast att få en smal midja bör du inte träna magen alls, då musklerna som sagt växer av träningen. Du bör istället gå ned i vikt.
Förmodligen vill du dock ha en smal midja och ha tydliga magmuskler (?) och då bör du istället träna magen samtidigt som du går ned i vikt.

Fokus är i slutändan att gå ned i vikt för att bli smalare.
Sen hjälper det självklart att öka volymen i latsen osv för att se bredare ut upptill och därigenom få det att se ut som att du har en smalare midja. Dock tar det säkert år av aktiv styrketräning att få upp volymen i latsen så att det verkligen påverkar midje/lats ratiot. Samtidigt pratar vi veckor av seriös deff för att minska midjan så att det verkligen syns. (Givetvis beroende på fett-procent för tillfället. Ju högre fett-procent desto snabbare går det att få synliga resultat.)

Action Fighter
2009-07-20, 22:40
Skulle träna obliques som satan, blir mkt snyggare eftersom man fär mer fast form med muskler. Hatar att ha rent fett som sitter vid sidan där oavsett om man kanske ser smal ut i tröja. Sen kötta på latsen rejält som mourten sa, och glöm inte resten av ryggen, allt bidrar.

C.E.J.
2009-07-20, 23:03
Jag tror inte torso twists är särskilt bra för ryggen, så du bör nog låta bli.

http://traningslara.se/blogg/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-7/

Ofan! Då blir det nog inte mer bålrotation för mig helt enkelt.

Mr.Sarkastisk
2009-07-21, 02:30
Ofan! Då blir det nog inte mer bålrotation för mig helt enkelt.

& ingen Pec dec för mig. *gah!*

Phillelicious
2009-07-21, 09:34
tanx!

major Pectoralis
2009-07-21, 13:23
Smalare midja tränar man sig till genom att träna latissimus, deltoideus (yttre delen ffa, om möjligt) samt quadriceps. Då blir man "mr X". Självklart bör man köra något set per vecka även för obliques externus, t.ex. sidhävningar i sidplanka. Man kan dock hålla repsen höga.
Det är å andra sidan svårt att undvika midjemuskulaturen om man tränar mycket stående skivstångsövningar, vilket (antagligen) krävs för att få till benmusklerna.

Emil_Larsson
2009-07-21, 18:55
Jag tror inte torso twists är särskilt bra för ryggen, så du bör nog låta bli.

http://traningslara.se/blogg/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-7/

Just. Om man får utgå från vad de förflyttningstekniker sagt då jag var på förflyttningsteknikkurs så sa de att man skall undvika alla form av vridmoment i överkroppen. Speciellt undvika med belastning som är vanligt att man missar när man jobbar inom vården.

Detta är bara vad jag lärt mig av dem, vad som är fakta vet jag ej.

MrPowa
2009-07-21, 21:37
Är Torso Twists samma övning som Sittande bålrotation med kvastskaft ?

major Pectoralis
2009-07-22, 10:03
Just. Om man får utgå från vad de förflyttningstekniker sagt då jag var på förflyttningsteknikkurs så sa de att man skall undvika alla form av vridmoment i överkroppen. Speciellt undvika med belastning som är vanligt att man missar när man jobbar inom vården.

Detta är bara vad jag lärt mig av dem, vad som är fakta vet jag ej.

Det är skillnad på slitande s.k. vardagslyft och uppbyggande/prehabiliterande styrketräning.

I träningssammanhang kan man köra med vridning om man bara gör det doserat, dvs. på rätt nivå och vänjer kroppen. Därigenom får man en skadeförebyggande effekt. När man sedan ställs inför slitande vardagslyft är man bättre förberedd (prehab skall vara tyngre än det man förbereder sig inför).

Å andra sidan är det sällan befogat att "träna inför vridning genom att köra vridning". Jag tycker olika former av sidhävningar och bålflexioner/extensioner duger för de allra flesta.

Det finns dock undantag. Jag vet att t.ex. SOK tog fram en speciel rotationsmaskin till Martin Lidberg. I den maskinen kunde man ett midjegrepp och svinga på stående. Jag har provat samma sak, fast stående med en kundvagn (man kan lasta kundvagnen eller köra på underlag med friktion för större motstånd). Jag höll kundvagnen med raka armar dock för att få längre momentarm. Det tar (även på de djupa magmusklerna), till skillnad från många av de sittande varianterna.

Emil_Larsson
2009-07-22, 11:13
Det är skillnad på slitande s.k. vardagslyft och uppbyggande/prehabiliterande styrketräning.

I träningssammanhang kan man köra med vridning om man bara gör det doserat, dvs. på rätt nivå och vänjer kroppen. Därigenom får man en skadeförebyggande effekt. När man sedan ställs inför slitande vardagslyft är man bättre förberedd (prehab skall vara tyngre än det man förbereder sig inför).

Å andra sidan är det sällan befogat att "träna inför vridning genom att köra vridning". Jag tycker olika former av sidhävningar och bålflexioner/extensioner duger för de allra flesta.

Det finns dock undantag. Jag vet att t.ex. SOK tog fram en speciel rotationsmaskin till Martin Lidberg. I den maskinen kunde man ett midjegrepp och svinga på stående. Jag har provat samma sak, fast stående med en kundvagn (man kan lasta kundvagnen eller köra på underlag med friktion för större motstånd). Jag höll kundvagnen med raka armar dock för att få längre momentarm. Det tar (även på de djupa magmusklerna), till skillnad från många av de sittande varianterna.

Okej, ja det är säkert som du säger. Det handlar nog mer om att man inom vården ofta hamnar i lägen då kroppen står i helt fel position där man belastar skelett och leder på fel sätt. Det är nog en annan sak att medvetet träna med rotationer på ett kontrollerat sätt.