handdator

Visa fullständig version : Lite funderingar samt lite frågor...


Morgan.E
2003-08-21, 18:40
Fick mig en liten tankeställare här om dagarna....jag har totalt tappat greppet om min kropp. Jag må börja träna.

Och då föll det helt naturligt att bege sig till Kolozzeum's forum som jag besökt med jämna mellanrum.

Som många av er vet så kan det verka skrämmande för en nybörjare och börja träna med allt man måste läsa in först. Proteiner hit , GI-index dit osv.

Jag har dock suttit och läst och börjar sakta men säkert få grepp om det.

Nu kommer jag dock till lite frågor som jag hoppas nån kan ge mig svar på.

Jag är 23 år gammal , 180 cm samt väger ca 106-108kg med en lite kalaskula på magen....dock inte så stor...

Jag har nu skaffat tränings kort på det lokala gymet och ska börja min långa färd till den perfekta kroppen ;)


Jag vill nu veta hur ni som kan tycker jag ska lägga upp min träning. Ska jag börja med muskelbyggning direkt eller ska jag satsa på fettförbräning?

Mina tankar är att det e lika bra och börja med muskelbyggning och konditions träning för att senare ta bort fettet så att musklerna kommer fram? Tänker jag fel?


Kan för övrigt nämna att jag ska ändra min kost och 'äta enligt dom flera tips jag läst på detta forum.

Tacksam för svar...om nu nån orkar läsa min lilla uppsats ;)

King Grub
2003-08-21, 18:46
Svaret på din fråga är: bestäm själv. Vad är viktigast för dig? Bygga muskler eller få de du har att synas? När du funderat på den saken så har du svaret på vad du skall göra.

Annars låter dina planer alldeles utmärkta, bara du bestämmer vilket du vill satsa på först, för det får du göra själv. ;)

kharon
2003-08-21, 19:58
Har lite tid, så det blir en snabbis.. Här kommer mina tips på att gå ner i vikt. Grunderna. Har själv gått ner ca 40kg.

0. Se över kosten/matvanor
1. Styrketräna
2. Gå morgonpromenader
3. Läs igenom och lär dig sånt som står i alla trådar här på kolozzeum. Vissa saker kan vara överkurs, men här finns MÄNGDER med grejer som är värt att veta! Kolozzeum är en guldgruva!
4. Låt det ta tid!
5. Ge aldrig upp!

Kharon
:devil:

Morgan.E
2003-08-21, 20:26
Jo läser konstant nu på forumet men som sagt vissa saker känns som överkurs.


Jag tror efter att ha läst lite mer att jag börjar bygga muskler och får upp min kondition. Jag har som sagt inga som helst problem med att vara överviktigt.

Så det blir att bygga muskler för att senare ett 6-8 månader börja ta bort fett...dock så måste jag vara försiktig då jag "bantar" så jag inte förlorar allt för mycket muskelmassa.

Nu återstår dock det svåraste...att utforma ett program som funkar för mig...men har jag tur så finns det kompetent personal på gymmet som kan hjälpa mig.

Första månden hade jag tänkt ta det lugnt och sakta men säkert göra kroppen redo för träning. Har dock tur då jag har ett jobb där jag lyfter mycket och konstant rör mig...

Tack för svaren....ser fram emot träning....blir väl en träningsdagbok då jag väl kommit igång...


Kolozzeum is tha shiznit!:kickass:

kharon
2003-08-21, 21:43
Låter bra Morgan! Välkommen hit förresten!

Det finns kompetent personal här på kolozzeum forum också som kan hjälpa med träningsprogram!
Kolla tråden http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9555

Där har du bra program!

Läs igenom "best of kolozzeum" speciellt noga! Rent guld!

Kör hårt!
:thumbup:


Kharon
:devil:

mangemani
2003-08-21, 22:00
Originally posted by Morgan.E
Fick mig en liten tankeställare här om dagarna....jag har totalt tappat greppet om min kropp. Jag må börja träna.

Och då föll det helt naturligt att bege sig till Kolozzeum's forum som jag besökt med jämna mellanrum.

Som många av er vet så kan det verka skrämmande för en nybörjare och börja träna med allt man måste läsa in först. Proteiner hit , GI-index dit osv.

Jag har dock suttit och läst och börjar sakta men säkert få grepp om det.

Nu kommer jag dock till lite frågor som jag hoppas nån kan ge mig svar på.

Jag är 23 år gammal , 180 cm samt väger ca 106-108kg med en lite kalaskula på magen....dock inte så stor...

Jag har nu skaffat tränings kort på det lokala gymet och ska börja min långa färd till den perfekta kroppen ;)


Jag vill nu veta hur ni som kan tycker jag ska lägga upp min träning. Ska jag börja med muskelbyggning direkt eller ska jag satsa på fettförbräning?

Mina tankar är att det e lika bra och börja med muskelbyggning och konditions träning för att senare ta bort fettet så att musklerna kommer fram? Tänker jag fel?


Kan för övrigt nämna att jag ska ändra min kost och 'äta enligt dom flera tips jag läst på detta forum.

Tacksam för svar...om nu nån orkar läsa min lilla uppsats ;)


jag personligen tycker du ska gå ner i vikt först och sedan börja om på ny kula,börja om med en kropp som är slimmad.

om du nu har muskler på kroppen tycker jag du ska deffa istället för att rå banta så du har dom kvar tills du nu ska börja bygga.

Morgan.E
2003-08-21, 22:10
kharon : Hittade just "best of kolozzeum"...kunde ju inte gå innan man var reggad. Rent guld var en för mild beskrivning....suttit och läst nu och där står en MASSA nyttiga saker.

mangemani : missuppfatta mig inte....jag använde ordet banta fel tror ja....jag ska absolut inte banta i den mening halv svälta mig själv osv....jag ska bara totalt ändra min matvanor...som det varit nu har det varit 1-2 kebab om dan och kanske nån pizzah...sen mycke cola o chips.

Jag får se nu efter jag kört min uppvärmnings månad hur jag gör...kommer bränna fett oavsett om jag endast kör fettförbräning eller om jag bygger muskler.

Tack för svaren. Längtar till gymet...förhoppningsviss så börjar jag nästa vecka...ska få träningskort av jobbet så det e lite "paper work" innan.


Men då har jag tid över till att insupa information från mitt numera favorit forum



:cheers: :cheers:

core
2003-08-25, 17:49
Hmm..

Jag började på EXAKT samma ställe som du i Januari i år :D

Se över kosten, promenera, cykla, jogga och röra på sig i allmänhet och et viola så rasar skiten av dig.

Nu ligger jag på ~92 pannor. Ska skala av lite mer och börja smått med gymet igen. under våren/sommaren har det enbart blivit cardio och dyl.

kharon
2003-08-25, 19:25
Jag rekommenderar starkt att styrketräna oavsett om du väljer att få bort fläsket!

z_bumbi
2003-08-25, 19:46
Originally posted by kharon
Har lite tid, så det blir en snabbis.. Här kommer mina tips på att gå ner i vikt. Grunderna. Har själv gått ner ca 40kg.

0. Se över kosten/matvanor
1. Styrketräna
2. Gå morgonpromenader
3. Läs igenom och lär dig sånt som står i alla trådar här på kolozzeum. Vissa saker kan vara överkurs, men här finns MÄNGDER med grejer som är värt att veta! Kolozzeum är en guldgruva!
4. Låt det ta tid!
5. Ge aldrig upp!

Kharon
:devil:

Morgonpromenaderna kan ersättas med annan typ av motion, är man tung så är det ju ett skonsamt sätt att röra sig men rör man sig mycket på jobbet kanske det inte ger så mycket extra utan man måste höja tempot lite. Huvudsaken är att man rör sig mera och det är en smaksak vad man väljer, annars är listan så bra den kan bli.:thumbup:

mangemani
2003-08-25, 20:48
Originally posted by z_bumbi


Morgonpromenaderna kan ersättas med annan typ av motion, är man tung så är det ju ett skonsamt sätt att röra sig men rör man sig mycket på jobbet kanske det inte ger så mycket extra utan man måste höja tempot lite. Huvudsaken är att man rör sig mera och det är en smaksak vad man väljer, annars är listan så bra den kan bli.:thumbup:

eller så kör man både morgonpromenader och nån annan motions övning.

Morgan.E
2003-08-25, 21:22
Originally posted by kharon
Jag rekommenderar starkt att styrketräna oavsett om du väljer att få bort fläsket!


Så du tycker att jag ska börja styrketräna direkt och bränna fläsket i ett lite segare tempo?

King Grub
2003-08-26, 05:44
Originally posted by Morgan.E



Så du tycker att jag ska börja styrketräna direkt och bränna fläsket i ett lite segare tempo?

Du bränner inte fett långsammare om du tränar stryrketräning! Tvärtom! Det går åt energi vid styrketräning också, och dessutom motverkar styrketräning muskelnedbrytning vid diet, så du förlorar mest fett och inte muskler!

kharon
2003-08-26, 06:31
Originally posted by King Grub


Du bränner inte fett långsammare om du tränar stryrketräning! Tvärtom! Det går åt energi vid styrketräning också, och dessutom motverkar styrketräning muskelnedbrytning vid diet, så du förlorar mest fett och inte muskler!

Precis som King Grub säger!

Dessutom så kommer du ju igång med styrketräningen, fått känsla för övningarna, lär dig tekniken ordentligt etc. så då du väljer att lägga i "muskelbyggar-växeln" så är det bara att tuta och köra direkt! Då har du säkert redan hittat ett passande träningsprogram och behöver inte "treva fram i mörkret".

Förutom det så kommer du att älska styrketräningen!

:thumbup:


Kharon
:devil:

LindaLo
2003-08-26, 08:00
Originally posted by mangemani


jag personligen tycker du ska gå ner i vikt först och sedan börja om på ny kula,börja om med en kropp som är slimmad.


Inte för att jag har så stor koll på styrketräning men kände ändå att jag ville skriva en rad. Jag tror nämligen att det handlar om en hel del psykologi när man ska sätta igång o börja träna.

Så jag tycker som mangemani. Ha första prioritet på att gå ner i vikt till en början; för att sedan börja bygga. Jag tror att du får en större kick av styrketräningen när du tydligare ser resultat och du känner du dig sporrad att träna vidare.

Kämpa på jag håller tummarna för dig!
;)

Morgan.E
2003-08-26, 17:57
Vill tacka alla som hjälp mig och tipsat. Ni har varit till stor hjälp...jag kommer lägga upp bilder och sånt sen så ni får se resultat.

Ännu en gång tack!!


:cheers: