handdator

Visa fullständig version : Hemmagym!


SlajsarN
2009-07-19, 16:36
Hejsan, som topic så har jag tänkt att skaffa hemma gym.
Mina föräldrar har separerats och de innebär att jag kommer få betala gymmet jag går på själv:( tänkte då istället för mina pengar jag har jobbat ihop skaffa ett gym hemma istället.
Då till frågan, vad är de för grejer man bör ha? Jag tränar hela kroppen så grejer till hela kroppen.
De jag har tänkt är väl, bänkpress/knäböjställning, skivstänger, hantlar, vikter, dipsställning, mm
undrar lite vart man kan köpa dessa grejjer billigt osv..
tacksam för svar.

mvh slajsarn

onejj
2009-07-19, 16:39
Det bästa du kan göra som jag ser det är att.

Skaffa en ställning med avtagbar bänk. Där kommer du kunna köra bänk, böj mm.
Sedan behövs en sned bänk. För mig är det allt jag behöver. Kan göra alla övningar med en bra skivstång och vikter, det är det bästa att börja med. Sedan kan man köpa till andra saker som man vill komplettera med. Kommer själv att göra detta inom snar framtid.

Finns övningar för alla muskler. Plus att det blir totalt fria vikter vilket är det bästa. Dock kräver detta mycket mera tid till teknik mm. Skulle själv aldrig köpa en allt i ett maskin.

Pjotor
2009-07-19, 18:06
Allt-i-ett-maskiner är väl okej, men de flesta har inte så många kilo i viktmagasinet. Tränar du för att bli starkare så når du ganska snart gränsen för vad maskinen kan belasta dig med.

SlajsarN
2009-07-19, 18:11
Okaj låter som en bra start, undrar lite om du har någon aning om vadman kan få tag på ställning, bänk osv för ett bra pris?

onejj
2009-07-19, 18:50
Jag tror nog det är rätt dyrt tyvärr. Du kan kanske komma över en ställning för 500-1000kr. Sedan en bänk vet jag inte. Skivstång med 140kg vikter går loss på ca 2500kr.

Räkna med 5000kr för ställning, bänk, vikter, stång.

onejj
2009-07-19, 18:58
Eller typ såhär.http://www.blocket.se/lulea/Traningsbank_21957048.htm?ca=7&w=3

Plus vikter. http://www.blocket.se/varmland/Int__set_135kg_jarn_3_grepp_endast_2_700___1899500 9.htm?ca=7&w=3

SlajsarN
2009-07-19, 19:19
Jo jag kan väl tänka mej de, men jag har väl runt 5-8 tusen så de ska nog gå o fixa ihop..
får kika runt efter de synd bara att dom du länkade va en liten bit härifrån, tex luleå ganska långt ifrån dalarna.
men men får kika runt som sagt=) tackar!

onejj
2009-07-19, 19:37
Good!

Th0rn
2009-07-19, 19:53
Glöm inte borra upp en chinsstång i dörrhålet.. går på 150-250kr på stadium/intersport!

SlajsarN
2009-07-19, 23:55
Har en chinsstång i dörrhållet vid mitt rum men man kan bara köra biceps, blir för smalt för att göra riktiga chins.

Th0rn
2009-07-20, 09:23
Har en chinsstång i dörrhållet vid mitt rum men man kan bara köra biceps, blir för smalt för att göra riktiga chins.

Om du har standardmått på dörrhålet så går det visst med vanliga chins, testa att spänna fast armbågarna mot karmen o håll dem imot under hela rörelsen, galet skönt!

Nybörjare94
2009-07-20, 11:26
Jag har köppt en bänk från öob:em: (rea 600kr) ordinarie ca 1000kr det är en snarlik som någon hade länkat till dig.
men om du har möjlighet kan du ju förstärka den + jag breddade den. (kan då köra smalbänk,snedbänk,vanligt och välldigt brett)
Jag funderar även på att bygga en knäböjsställning(mha farfar)
Det har inte blivit så dyrt för mig köppt hantlar med vickter (ca 25-30kg) och min farfar har gjort vickter (2st 9kg,2st13kg och 2st +20kg) han gjorde även skivstången.
Du kan ju iaf kolla på öob på bänken (välldigt rapplig som dem har ställt fram men bara att dra åt ;))

Nybörjare94
2009-07-20, 11:28
Glöm inte borra upp en chinsstång i dörrhålet.. går på 150-250kr på stadium/intersport!

hur grov är en sådan? funderar på att göra en själv :P

SlajsarN
2009-07-20, 19:15
Jag har köppt en bänk från öob:em: (rea 600kr) ordinarie ca 1000kr det är en snarlik som någon hade länkat till dig.
men om du har möjlighet kan du ju förstärka den + jag breddade den. (kan då köra smalbänk,snedbänk,vanligt och välldigt brett)
Jag funderar även på att bygga en knäböjsställning(mha farfar)
Det har inte blivit så dyrt för mig köppt hantlar med vickter (ca 25-30kg) och min farfar har gjort vickter (2st 9kg,2st13kg och 2st +20kg) han gjorde även skivstången.
Du kan ju iaf kolla på öob på bänken (välldigt rapplig som dem har ställt fram men bara att dra åt ;))

Hehe jo finns ju en affär i närheten av mej (rusta) där de finns vikter o sånt, funderat på o kikat in där osv
känns lite onödigt att åka 45 minuter för att komma till öob:( Jo min far var en gång i tiden svetsare och kunde svetsa ihop massa vikter men nu är han affärsman istället så jag har inte den möjligheten:(
jag ska nog hitta en bänkjävel!:)

SlajsarN
2009-07-20, 19:15
Om du har standardmått på dörrhålet så går det visst med vanliga chins, testa att spänna fast armbågarna mot karmen o håll dem imot under hela rörelsen, galet skönt!

Jo klart man har standardmått..
Okej får testa de:P verkar ju vara en bra ide! säkert skönt oxå:)
tackar!

SlajsarN
2009-07-20, 19:18
En till fråga, enda stället jag får plats med ett så kallat "gymrum" är på övervåningen och golvet är väl kanske inte de bästa.
Min far snacka om att man bör ha en matta för bland annat inte slita ut golvet, då till min fråga:
Nån som har nån idé va de skulle kunna va för material? är de dyrt?

mvh slajsarn

onejj
2009-07-20, 21:45
Det finns speciella gummi-tygmattor. Men du har nog ett problem alltså. Golvet kommer inte alls svara som man vill i ett gym. Om du kommer köra mark, och etc släppa stången kommer det skaka brutalt mycket i hela huset. Tänk själv att bara tappa 200kg som trycks på några cm/2 i ett vanligt hus på en övervåning. Glöm att träna när familjen ser på tv :P. Hörs ju bara att någon går på övervåningen.

Men det bästa för att skydda golvet är ju ändå att bygga ett litet podium. Som du sedan placerar på golvet. Sedan sänka ner där skivstången (vikterna) kommer liga mot "golvet". Bara ha ett tunnare material, fast en ordentlig fast botten och fylla upp den sista centimetern med en gummimatta. Det är en förenklad version. Fast det kommer inte skada golvet, och du kommer fördela trycket mycket bättre.

onejj
2009-07-20, 21:50
Men självklart. Det är bara att slänga på en matta. http://img136.imageshack.us/img136/430/bild1ffg.png (http://img136.imageshack.us/i/bild1ffg.png/)


För mig att direkt länk är förbjudet på forumet så laddar upp en bild.

Sök: Google. Gummimattor Gym

BB1942
2009-07-20, 22:24
Jag kör med trasmattor som jag vikt x antal gånger och jag kan släppa vad jag vill på det utan att det låter eller sådant.
Enda minuset är att du måste hitta 4 st eller så men det positiva är att dom är riktigt billiga och skäms du för att du har dom så kan du bara lägga in dom i ett skåp när du int tränar

Th0rn
2009-07-20, 23:17
hur grov är en sådan? funderar på att göra en själv :P

Ska du göra en själv så är det ju bara till att hitta en tjocklek du trivs med :thumbup:

Min mäter 11.5cm i omkrets - och JA, jag pratar om min chinstång och ingenting annat.

EDIT: Och nej, chinstång är inget smeknamn för någonting.

openside
2009-07-21, 14:40
Här ett tips på hemma gjord böjställning kan även göras för bänkhöjd sen behöver man bara snickra ihop själva bänken

http://board.crossfit.com/attachment.php?attachmentid=4220&d=1242751976

openside
2009-07-21, 14:41
http://www.casualhacker.net/blog/2008/04/homemade-squat-stands/ kolla även här

SlajsarN
2009-07-22, 00:13
Onejj, tackar för "länk" till mattor, hitta en jävligt bra för cirka 300-400 blir nog o ta en sån:)
Tack till andra oxå, haha openside ganska finurligt(stavning?) de där:P

onejj
2009-07-22, 11:22
Ingen fara. :)