handdator

Visa fullständig version : Bygga, hög rep eller låg rep.


onejj
2009-07-19, 13:04
Har en fundering. Jag håller på med styrkelyftning och är aktiv tävlande.
Men då jag har tagit en liten paus från det under sommaren och just börjat igen tänkte jag att jag skulle gå upp lite i vikt men......Jag vill bygga istället för att köra styrka just nu. Lite för skojs skull.

Men jag har fått så många olika svar på frågan så jag tänkte jag vänder mig till er experter.


Om jag ska bygga är det mycket höga repetitioner som gäller (10-12reps) och så tung man orkar på det. Sedan köra 110%. Eller vad är grundtanken för den typen av träning.

von huff
2009-07-19, 13:07
Både och.För att musklerna skall fortssätta växa så måste man i de flesta fall bli starkare så tung träning är bra i det syftet men om du tillväxten lär nog inte skilja sig så mycket om du kör 5reppare eller 10 reppare.Variation är bra kör tyngre endel övningar och lättare i andra t.ex eller variera vik och rep från vecka till vecka eller pass till pass

Commando1980
2009-07-19, 14:26
Har en fundering. Jag håller på med styrkelyftning och är aktiv tävlande.
Men då jag har tagit en liten paus från det under sommaren och just börjat igen tänkte jag att jag skulle gå upp lite i vikt men......Jag vill bygga istället för att köra styrka just nu. Lite för skojs skull.

Men jag har fått så många olika svar på frågan så jag tänkte jag vänder mig till er experter.


Om jag ska bygga är det mycket höga repetitioner som gäller (10-12reps) och så tung man orkar på det. Sedan köra 110%. Eller vad är grundtanken för den typen av träning.

är målet att bygga så bör man koncentrera sig på att bli starkare i främst 5-12 reps intervallet. kör set i båda ändarna av intervallet.

även när man sysslar med 'byggarträning' så kan det ibland vara en idé att gå ner under 5 reps samt att gå upp på högre reps än 12. men generellt så bör du satsa på 5-12 repsintervallet.

z_bumbi
2009-07-19, 14:28
Hur har du kört när du tränat styrkelyft?

onejj
2009-07-19, 15:13
Hur har du kört när du tränat styrkelyft?

Brukar helt variera. Nu senast körde jag Vecka 1. Medel 5*5. Vecka 2. Explosivt 5*3 sedan tungt 3*3. Sedan blir den negativa pass, klossbänk och allt vad som finns.

onejj
2009-07-19, 15:16
Enligt de svaren jag fått så borde jag helt enkelt bara komplettera den vanliga träningen.
Jag lägger till "fler" övningar med etc 10-12rep. Sedan har jag den tunga träningen kvar från styrkelyftningen. Dock kanske inte köra mark 12rep utan andra mer koncentrerande övningar, på ett mindre område. Eller?

Tack för alla svar än så länge!

z_bumbi
2009-07-19, 15:40
Enligt de svaren jag fått så borde jag helt enkelt bara komplettera den vanliga träningen.
Jag lägger till "fler" övningar med etc 10-12rep. Sedan har jag den tunga träningen kvar från styrkelyftningen. Dock kanske inte köra mark 12rep utan andra mer koncentrerande övningar, på ett mindre område. Eller?

Det låter som en bra plan men beroende på hur du har kört tidigare kanske du inte behöver lägga till fler övningar. Ett styrkelyftsupplägg kan ju se ganska så varierande ut och en del kör redan många andra övningar än böj, bänk och mark och då kan en övergång ske ganska så enkelt. En del kör väldigt lite annat och då skulle jag satsa på att lägga till övningar. Troligen bör du också sänka volymen på styrkelyftsdelen om du lägger till något för att totalvolymen inte ska ändras allt för snabbt.

onejj
2009-07-19, 16:36
Absolut.

Men jag kör vidare så för vi se hur mina tankar om det hela fungerar. Nu ska jag ta lite mått och ta nya till jul. Se fall det händer något. :)



///