handdator

Visa fullständig version : Gör jag fel?


Sebbelebbe
2009-07-18, 12:20
Vill börja med att säga att jag är ny på sidan och inom styrketräning, har varit på gymmet 3 gånger nu och har 1 fråga att ställa :)

Grejen är att när jag tränar t.ex bröst känns det som att det alltid tar i armen. Känner bara i armarna men inget i brösten. Samma sak när jag t.ex kör rygg. Blir helt slut i armen. Beror detta på att jag gör fel, eller att mina armar är i förhållande till bröstet och ryggen svagare, eller ska det kännas i armarna också?

Kan ju tillägga att jag inte är speciellt stark, är ganska liten 60kg och 170cm lång, tränat kickboxning ett halv år och varit aktiv inom sport innan det.

Tacksam för alal svar :)

King Grub
2009-07-18, 12:25
Bröst- och ryggträning tar absolut på armmusklerna. En del säger t o m att man inte behöver träna armar specifikt, då ryggträningen aktiverar biceps så mycket, och bröstträningen triceps.

När man just börjat träna brukar det ta ofta ta ett tag innan man lär känna sin kropp i övningarna och banar in dessa så att rörelserna "träffar" rätt muskler.

Du bör också se till att du utför övningarna korrekt; ett inkorrekt övningsutförande kan få övningarna att aktivera "fel" muskler för mycket, på bekostnad av dom man verkligen vill träna. Det är svårt för någon på ett forum att avgöra om du utför rörelserna korrekt, så det är bra om du kan få någon erfaren på plats att kontrollera ditt utförande.

hugok
2009-07-18, 12:26
Brukar kännas på alla möjliga ställen i början, men många bröstövningar ska ta på triceps och många ryggövningar ska ta på biceps.

patrikjo
2009-07-18, 12:34
Hej!

Vilka övningar kör du? Hur ser passen ut i övrigt?