handdator

Visa fullständig version : Ont i höften/Ischias?


Liven
2009-07-18, 11:47
Hej!
Jag får väldigt ont i höften, det är precis i ryggslutet och i början på rumpan. Det känns stelt och det gör ont att böja mig framåt och ta upp nåt t ex, det gör även väldigt ont om jag skulle råka svanka.
Det strålar även ut i rumpan, låren och vaderna ibland. Dem senasate två veckorna dock i vaden.

Har varit hos läkare och sjukgymnast och fått övningar och stretch, kört dessa länge nu utan resultat. Så båda två är rätt så 'clueless' just nu.

Någon som har några idéer? Haft detta kommandes och gått i flera år. Är 22 snart.
Kan svag hamstring göra så ryggen blir överbelastad?

/Tacksam för hjälp i rätt riktning.

Martin Löwgren
2009-07-18, 14:37
Hej!
Jag får väldigt ont i höften, det är precis i ryggslutet och i början på rumpan. Det känns stelt och det gör ont att böja mig framåt och ta upp nåt t ex, det gör även väldigt ont om jag skulle råka svanka.
Det strålar även ut i rumpan, låren och vaderna ibland. Dem senasate två veckorna dock i vaden.

Har varit hos läkare och sjukgymnast och fått övningar och stretch, kört dessa länge nu utan resultat. Så båda två är rätt så 'clueless' just nu.

Någon som har några idéer? Haft detta kommandes och gått i flera år. Är 22 snart.
Kan svag hamstring göra så ryggen blir överbelastad?

/Tacksam för hjälp i rätt riktning.Ischiaspåverkan är det inte men exakt vad det är blir svårt att säga utan mer info. Fyll i mallen som finns på forumet.

Mvh

Liven
2009-07-18, 17:38
Man 21 år
184cm 72kg

Var gör det ont? Längst ner i ryggen, där rumpan börjar känns det som. I den linjen gör det ont och jag får väldiga problem med rörligheten. I synerhet att böja mig framåt med överkroppen.
Jag får även som att det strålar/bränner ifrån rumpan, låren och vaderna. Det varierar mellan områden, sen 2 veckor tillbaka har jag haft vid rumpan och i vänstra vaden.

Gör det ont någonstans då du trycker? Nej.

Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Misstänker att det kan ha uppstått i gymnasiet då jag blev dubbelvikt av en madrass utan åtgärd. Men det kan gå problemfria perioder innan det slår tillbaka.
Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Så fort jag är aktiv, ligger jag still i sängen är det oftast bra, men många dagar strålar det i vaderna ändå.
Känns det bättre eller sämre efter träning? Oftast sämre då det är för påfrestande att böja sig och belasta ryggen.

Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? Att luta sig framåt med överkroppen, så vissa dagar kan jag inte laga mat diska, dammsuga o.s.v.
Jag får väldigt ont och det förvärras avsevärt om jag svankar kraftigt.

Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Smärtan känns lite mer djup än ytlig då det inte gör ont när jag trycker nånstans på kroppen.

Medicin: Har fått Diklofenak utskrivet av läkare för att lindra smärtan och få bort muskelinflammation 3ggr.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? Varit hos läkare och gjort röntgen utan några tydliga fel, väntar på tid hos magnetröntgen nu framöver. Har varit hos 3 olika sjukgymnaster. Har fått stretchövningar till hamstringen, piriformis samt Gluteus.
Fått olika bålövningar att följa. Har följt dessa i flera månader t.o.m. halvår nu utan förbättring.

w0mbat
2009-07-21, 22:38
Har du tid till magnetröntgen har du troligtvis snart ett svar av något slag, då en magnetröntgen kan se det mesta =)

Rent spontant tycker jag det låter som om något lägger sig i kläm.
Dem flesta andra saker jag kommer på borde antingen vara ont alla dagar eller förbättras vid fysisk aktivitet.

Martin Löwgren
2009-07-22, 10:13
Har du tid till magnetröntgen har du troligtvis snart ett svar av något slag, då en magnetröntgen kan se det mesta =)

Rent spontant tycker jag det låter som om något lägger sig i kläm.
Dem flesta andra saker jag kommer på borde antingen vara ont alla dagar eller förbättras vid fysisk aktivitet.Och alldeles för mycket ibland vilket är precis lika vanligt. Magnerkamera ska endast användas som komplement till den kliniska undersökningen om man överväger operation, aldrig annars.

Liven
2009-08-24, 19:53
Jag har ännu inte fått komma dit än, verkar ta längre tid än beräknat. Har varit problemfri i ungefär en månad nu. Men idag kom det tillbaka, har märkt att det börjat krypa på.
Det verkar bli sämre av att sitta ned. Blir alldeles stel i höften och får svårt att böja mig ned utan att det smärtar. Var i Italien en vecka och var helt problemfri i stort sett, rörde mig då väldigt mycket mer än vanligt. Verkar inte som att stolar är så bra för mig.

Jag stretchar allt jag kan komma på och tränar bålstyrka och anser mig ha en okej bålstyrka.